Liikkuva sosiaaliohjaus terveysasemalla, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1)

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus tarjoaa terveysasemilla apua silloin, kun asiakkaalla on esim. talouteen, etuuksiin, asumiseen tai sosiaalisiin suhteisiin liittyviä huolia. 
Liikkuva sosiaaliohjaus keskittyy ammattilaisten osaamisen vahvistamiseen.

Toimintaympäristö

Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen ja neuvonnan toimintamalli on käynnistetty yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemapalveluiden ja Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvan VAKE – Hyvät Palvelut (RRP) -hankkeen kanssa. 

Hyvät  Palvelut (RRP) -hanke ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia pyrkivät yhteisiin tavoitteisiin: asiakkaiden palveluihin pääsy nopeutuu, palveluita järjestetään ennaltaehkäisevästi ja yhdessä eri toimijoiden kanssa, ja heikoimmassa asemassa olevien asiakkaiden tunnistaminen ja palveluihin pääsy paranevat. Heikoimmassa asemassa olevat ovat mm. henkilöitä, joilla on mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella sosiaalihuollon palveluihin hakeutuvia ohjataan pääosin ottamaan yhteyttä puhelimitse tai sähköisesti. Ilman ajanvarausta on mahdollista asioida arkipäivisin Tikkurilassa Versossa sekä Keravalla kerran viikossa Sampolan palvelukeskuksessa ja terveysasemalla.   Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta ei ole kaikkien asukkaiden helposti saavutettavissa, eikä palvelua ole ollut tarjolla tasapuolisesti sijainnin tai palvelun aukiolojen suhteen siellä, missä asukkaat muutoinkin liikkuvat. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on terveysasemien vastaanotoilla sekä hoidon tarpeen arvion yhteydessä tunnistettu, että asiakkailla on terveydellisten haasteiden lisäksi usein myös sosiaalihuollon palveluiden tarvetta. Sosiaalihuollon palveluiden tuntemus, palvelutarpeen arviointi sekä palveluihin ohjaaminen vaativat kuitenkin ammattilaisilta erityisosaamista, aikaa sekä tietoa tarjolla olevista palveluista. Näitä ei terveydenhuollon ammattilaisilla välttämättä ole tai ei ole riittävästi. Asiakkaan sosiaalihuollon palveluiden tarve on kyllä voitu tunnistaa, mutta asiaan tarttuminen on haasteellista, kun ei tiedetä miten tai mihin asiakasta lähteä ohjaamaan. Tämä saattaa aiheuttaa asiakkaan palaamista terveysasemalle terveyssyistä, vaikka taustalla olisikin sosiaaliseen tilanteeseen liittyvä asia, esim. taloudelliset vaikeudet, asumisen haasteet tai äkillinen elämänkriisi. Kun asiakkaat näissä tilanteissa hakeutuvat terveysasemalle, he kuormittavat sekä ajanvarauksellisia vastaanottoja että kiirevastaanottoja. Tämän lisäksi asiakkaat eivät välttämättä saa oikea-aikaisesti ohjausta tarvittavien palveluiden piiriin, jolloin tilanne saattaa heiketä entisestään ja tarve vahvemmalle tuelle ja raskaammille palveluille lisääntyy.  

Asiakkaiden varhainen ohjaus ja neuvonta sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa, tarvittavien palveluiden oikea-aikainen tunnistaminen ja suora ohjaus palveluihin ovat erittäin tärkeitä niin apua hakevan asiakkaan kannalta kuin ammattilaisen näkökulmasta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Liikkuvalla matalan kynnyksen sosiaaliohjauksella ja neuvonnalla pyritään lisäämään terveysasemien ammattilaisten osaamista sosiaalihuoltoon liittyvissä kysymyksissä, tarjoamaan oikea-aikaista tukea ja palveluohjausta asiakkaalle sekä sujuvoittamaan asiakasohjausta terveysasemalta sosiaalihuollon piiriin ja päinvastoin.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistoimenpiteessä työskentelee 2 kehittäjäasiantuntijaa, jotka toimivat 60 % työajastaan asiakastyössä terveysasemien matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen ja neuvonnan sosiaaliohjaajina. Kehittäjäasiantuntijoiden työstä 40 % on kehittämistyötä. 

Kehittämistoimenpiteessä työskentelee yksi  hankkeesta nimetty erityisasiantuntija, jolla on päävastuu kokonaisuudesta. Erityisasiantuntijan tukena päätöksissä ja linjauksissa toimivat terveysasemapalveluiden ja päihde- ja mielenterveyspalveluiden ohjausryhmät ja lisäksi työn tukena ovat terveysasemien osastonhoitajat ja hankkeesta kehittämiskärjen projektipäällikkö. 

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta linkittyy myös muihin Hyvät palvelut -hankkeen kehittämistoimenpiteisiin, joiden osalta yhteistyötä tehdään useiden hanketyöntekijöiden kanssa.

Tavoiteltu muutos
  1. Ilman ajanvarausta tarjottavien matalan kynnyksen sosiaaliohjauspalveluiden saatavuus ja saavutettavuus paranevat
    • Toimipisteiden määrä kasvaa
    • Etäisyys lähimpään palveluun lyhenee
    • Yhteydenotto/asiointikanavat monipuolistuvat
  2. Kiire- ja ajanvarausvastaanottojen lääkäreille/hoitajille ohjautuu vähemmän asiakkaita
    • Asiakkaat hakeutuvat/ohjautuvat suoraan sosiaaliohjaajan vastaanotolle ja ensiarvion/tilanteen selvittämisen jälkeen aiempaa suurempi osa ei tarvitse lääkärin/hoitajan aikaa
  3. Sosiaalihuollon palveluita tarvitsevat asiakkaat ohjataan suoraan tarvittaviin palveluihin
    • Asiakkaan palveluun pääsy nopeutuu
  4. Ilman jatkohoitoa pärjäävien asiakkaiden määrä kasvaa
    • Asiakasmäärästä ja heille riittäneestä palvelusta saadaan aiempaa tarkempaa tietoa.
  5. Terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa vahvistuu
    • Terveysasemilla työskentelevät ammattilaiset tunnistavat aiempaa paremmin asiakkaan sosiaalihuollon tarpeet ja osaavat ohjata asiakasta sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa aiempaa paremmin
Muutoksen mittaaminen

Kehittämistoimenpiteellä tavoiteltuja muutoksia mitataan seuraavilla mittareilla, joita tarkastellaan asiakas- ja potilastietojärjestelmän ja pilotointivaiheessa kerättävän tiedonkeruupohjan kautta:

  1. Palveluiden saavutettavuus: Ilman ajanvarausta tarjoavien matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen toimipisteiden määrä, etäisyys palveluihin, asiointi/yhteydenottoväylät
  2. Kiire- tai ajanvarausvastaanotoilta sosiaaliohjaajalle ohjattujen asiakkaiden määrä
  3. Asiakasmäärä; sosiaalihuollon piiriin ohjatut
  4. Asiakasmäärä; ei jatko-ohjauksen/jatkohoidon tarvetta

    Lisäksi pilotin aikana toiminnan käynnistymisen ja kehityksen seurantaan käytetään: 

    1. Käyntien määrä matalan kynnyksen vastaanotoilla (ilman ajanvarausta ja ajanvarauksella)
    2. Palvelussa asioineiden asiakkaiden profiili (esim. ikä, onko mt/päihde taustalla)
    3. Palvelussa asioinnin syy
    4. Jatko-ohjaus/jatkohoito; onko tarvetta ja missä toteutuu
    5. Asiakkaiden ja ammattilaisten kokemukset palvelusta
    6. Ammattilaisille suunntatut kyselyt osaamiseen/osaamisen vahvistamiseen liittyen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus pyrkii tarjoamaan palvelua, johon on helppo ottaa yhteyttä ja hakeutua hyvin monenlaisissa elämäntilanteissa. Palvelu on suunnattu kaikille alueen täysi-ikäisille asukkaille, mutta toiminnalla tavoitellaan erityisesti asiakkaita, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdehäiriöitä tai riski sairastua niihin.  

Kehittämistyön eri vaiheissa huomioidaan asiakkaiden ja yhteistyötahojen tarpeet ja palutteet. Matalan kynnyksen sosiaaliohjaajat pystyvät hyödyntämään asiakkailta ja ammattilaisilta saatua ensikäden tietoa palvelun kehittämisessä:

  • Palvelun käyttäjiltä kerätään jatkuvasti palautetta, kehittämisehdotuksia ja kokemuksia. Palautetta palvelusta kerätään lähtökohtaisesti suullisesti asiakkaiden kielellisten haasteiden vuoksi (paljon maahanmuuttajia, jotka käyttävät tulkkia).
  • Terveysasemien ammattilaisten kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Ammattilaisilta nousseita tarpeita ja kokemuksia hyödynnetään jatkuvasti toiminnan sisällön kehittämisessä. Terveysasemien ammattilaisilta tullaan keräämään kirjallista palautetta.
  • Alueella toimivia sidosryhmiä ja näiden asiakkaita tavoitetaan jalkautumalla esim. asukastiloihin, seurakuntiin ja kolmannen sektorin palveluihin. Keskeisten toimijoiden kanssa luodaan yhteistyö- ja ohjausmalleja, jotka perustuvat yhdessä tunnistettuihin tarpeisiin.
Ratkaisun perusidea

MATALAN KYNNYKSEN VASTAANOTOT

Mitä matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta on terveysasemalla?

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta on palvelu, jossa terveysasemalla työskentelevä sosiaaliohjaaja auttaa ja ohjaa asiakkaita sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa. Vastaanotolle hakeudutaan ilman ajanvarausta. Sosiaaliohjaaja voi itse varata asiakkaalle myös ajan, mikäli näkee tarpeelliseksi. Palveluun pääsee useimmiten saman päivän aikana.

Vastaanotolla

  • Arvioidaan asiakkaan tilanne (ensiarvio)
  • Tehdään ensiarvion perusteella jatko-ohjaus tarvittaviin palveluihin, esim. aikuissosiaalityö, terveydenhuolto, kolmas sektori
  • Kerrotaan sosiaalihuollon palveluista sekä muista alueen palveluista
  • Tuetaan asiakasta hänen tilanteessaan

Kenelle palvelu on tarkoitettu?

Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla on esim.

  • asumisen haasteita (häätöuhka, vuokravelka, asunnottomuus)
  • taloudellisia haasteita (rahattomuus, velkaantuminen)​
  • äkillinen elämän kriisi (häätö, ero)
  • mielekkään päivätekemisen puute tai yksinäisyys
  • arjenhallinnan haasteita (asioiden hoito, vuorokausirytmi)​

Palvelussa ei tehdä päätöksiä (esim. etuudet).

Miten palveluun tullaan?

Asiakas hakeutuu ajanvarauksettomalle vastaanotolle itse: 

  • Ajanvarausta tai lähetettä ei tarvita
  • Ajanvaraukseton vastaanotto on avoinna ma, ke ja pe klo 10-11 ja 11.3014 (torstaisin suljettu)
  • Tiedon palvelusta saa esim. hyvinvointialueen verkkosivuilta, terveysasemalta tai alueelle jaetuista asiakasmainoksista 

Asiakas ottaa yhteyttä terveysasemalle: 

  • Asiakkaan tapaava terveysaseman työntekijä (myös puhelinpalvelut) pyytää sosiaaliohjaajan mukaan vastaanotolle, konsultoi tätä tai välittää yhteydenottopyynnön, jotta asiakkaaseen otetaan yhteyttä.

LIIKKUVA TYÖ AMMATTILAISEN OSAAMISEN VAHVISTAMISEKSI

Kehittämiskokonaisuuteen kuuluva sosiaaliohjaajien liikkuva työ koostui sekä järjestöille että terveysasemien henkilöstölle esitetyistä sosiaalihuoltoon liittyvistä koulutuskokonaisuuksista. 

Syksyllä 2024 pidettiin A-Killan ja Vantaan Hyvät Tuulet ry:n eri toimintayksikössä viisi (5) sosiaalihuoltoon liittyvää koulutusta. Koulutuksen sisältö koottiin järjestöjen työntekijöiltä nousseista tiedontarpeista. Koulutuspaketin aiheina oli mm. Matalan kynnyksen palvelut​, Etuudet (toimeentulotuen eri muodot)​ ja Talouden hallinnan tuki​. 

Keväällä 2025 liikkuva työ keskittyi terveysasemilla sekä suun terveydenhuollolle pidettyihin koulutuksiin. Terveysasemien ja suun terveydenhuollon henkilöstölle tehtiin sosiaalihuollon tiedontarpeeseen liittyen kyselyt, joiden vastausten pohjalta koottiin koulutuspaketti, jossa keskityttiin seuraaviin aiheisiin: Sosiaalipalvelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella, Sosiaalihuollon tarve ja ilmoituksen tekeminen​, Asiakkuus sosiaalityössä​ sekä Etuudet ja toimeentulotuen eri muodot. 

Liitteet
Kuva
Terveysaseman sosiaaliohjauksen prosessikuvaus