Liikkuva sosiaaliohjaus terveysasemalla, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1)
Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus tarjoaa terveysasemilla apua silloin, kun asiakkaalla on esim. talouteen, etuuksiin, asumiseen tai sosiaalisiin suhteisiin liittyviä huolia.
Liikkuva sosiaaliohjaus keskittyy ammattilaisten osaamisen vahvistamiseen.
Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen ja neuvonnan toimintamalli on käynnistetty yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemapalveluiden ja Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvan VAKE – Hyvät Palvelut (RRP) -hankkeen kanssa.
Hyvät Palvelut (RRP) -hanke ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia pyrkivät yhteisiin tavoitteisiin: asiakkaiden palveluihin pääsy nopeutuu, palveluita järjestetään ennaltaehkäisevästi ja yhdessä eri toimijoiden kanssa, ja heikoimmassa asemassa olevien asiakkaiden tunnistaminen ja palveluihin pääsy paranevat. Heikoimmassa asemassa olevat ovat mm. henkilöitä, joilla on mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella sosiaalihuollon palveluihin hakeutuvia ohjataan pääosin ottamaan yhteyttä puhelimitse tai sähköisesti. Ilman ajanvarausta on mahdollista asioida arkipäivisin Tikkurilassa Versossa sekä Keravalla kerran viikossa Sampolan palvelukeskuksessa ja terveysasemalla. Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta ei ole kaikkien asukkaiden helposti saavutettavissa, eikä palvelua ole ollut tarjolla tasapuolisesti sijainnin tai palvelun aukiolojen suhteen siellä, missä asukkaat muutoinkin liikkuvat.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on terveysasemien vastaanotoilla sekä hoidon tarpeen arvion yhteydessä tunnistettu, että asiakkailla on terveydellisten haasteiden lisäksi usein myös sosiaalihuollon palveluiden tarvetta. Sosiaalihuollon palveluiden tuntemus, palvelutarpeen arviointi sekä palveluihin ohjaaminen vaativat kuitenkin ammattilaisilta erityisosaamista, aikaa sekä tietoa tarjolla olevista palveluista. Näitä ei terveydenhuollon ammattilaisilla välttämättä ole tai ei ole riittävästi. Asiakkaan sosiaalihuollon palveluiden tarve on kyllä voitu tunnistaa, mutta asiaan tarttuminen on haasteellista, kun ei tiedetä miten tai mihin asiakasta lähteä ohjaamaan. Tämä saattaa aiheuttaa asiakkaan palaamista terveysasemalle terveyssyistä, vaikka taustalla olisikin sosiaaliseen tilanteeseen liittyvä asia, esim. taloudelliset vaikeudet, asumisen haasteet tai äkillinen elämänkriisi. Kun asiakkaat näissä tilanteissa hakeutuvat terveysasemalle, he kuormittavat sekä ajanvarauksellisia vastaanottoja että kiirevastaanottoja. Tämän lisäksi asiakkaat eivät välttämättä saa oikea-aikaisesti ohjausta tarvittavien palveluiden piiriin, jolloin tilanne saattaa heiketä entisestään ja tarve vahvemmalle tuelle ja raskaammille palveluille lisääntyy.
Asiakkaiden varhainen ohjaus ja neuvonta sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa, tarvittavien palveluiden oikea-aikainen tunnistaminen ja suora ohjaus palveluihin ovat erittäin tärkeitä niin apua hakevan asiakkaan kannalta kuin ammattilaisen näkökulmasta.
Kehittämistoimenpiteessä työskentelee 2 kehittäjäasiantuntijaa, jotka toimivat 60 % työajastaan asiakastyössä terveysasemien matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen ja neuvonnan sosiaaliohjaajina. Kehittäjäasiantuntijoiden työstä 40 % on kehittämistyötä.
Kehittämistoimenpiteessä työskentelee yksi hankkeesta nimetty erityisasiantuntija, jolla on päävastuu kokonaisuudesta. Erityisasiantuntijan tukena päätöksissä ja linjauksissa toimivat terveysasemapalveluiden ja päihde- ja mielenterveyspalveluiden ohjausryhmät ja lisäksi työn tukena ovat terveysasemien osastonhoitajat ja hankkeesta kehittämiskärjen projektipäällikkö.
Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta linkittyy myös muihin Hyvät palvelut -hankkeen kehittämistoimenpiteisiin, joiden osalta yhteistyötä tehdään useiden hanketyöntekijöiden kanssa.
- Ilman ajanvarausta tarjottavien matalan kynnyksen sosiaaliohjauspalveluiden saatavuus ja saavutettavuus paranevat
- Toimipisteiden määrä kasvaa
- Etäisyys lähimpään palveluun lyhenee
- Yhteydenotto/asiointikanavat monipuolistuvat
- Kiire- ja ajanvarausvastaanottojen lääkäreille/hoitajille ohjautuu vähemmän asiakkaita
- Asiakkaat hakeutuvat/ohjautuvat suoraan sosiaaliohjaajan vastaanotolle ja ensiarvion/tilanteen selvittämisen jälkeen aiempaa suurempi osa ei tarvitse lääkärin/hoitajan aikaa
- Sosiaalihuollon palveluita tarvitsevat asiakkaat ohjataan suoraan tarvittaviin palveluihin
- Asiakkaan palveluun pääsy nopeutuu
- Ilman jatkohoitoa pärjäävien asiakkaiden määrä kasvaa
- Asiakasmäärästä ja heille riittäneestä palvelusta saadaan aiempaa tarkempaa tietoa.
- Terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa vahvistuu
- Terveysasemilla työskentelevät ammattilaiset tunnistavat aiempaa paremmin asiakkaan sosiaalihuollon tarpeet ja osaavat ohjata asiakasta sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa aiempaa paremmin
Kehittämistoimenpiteellä tavoiteltuja muutoksia mitataan seuraavilla mittareilla, joita tarkastellaan asiakas- ja potilastietojärjestelmän ja pilotointivaiheessa kerättävän tiedonkeruupohjan kautta:
- Palveluiden saavutettavuus: Ilman ajanvarausta tarjoavien matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen toimipisteiden määrä, etäisyys palveluihin, asiointi/yhteydenottoväylät
- Kiire- tai ajanvarausvastaanotoilta sosiaaliohjaajalle ohjattujen asiakkaiden määrä
- Asiakasmäärä; sosiaalihuollon piiriin ohjatut
-
Asiakasmäärä; ei jatko-ohjauksen/jatkohoidon tarvetta
Lisäksi pilotin aikana toiminnan käynnistymisen ja kehityksen seurantaan käytetään:
1. Käyntien määrä matalan kynnyksen vastaanotoilla (ilman ajanvarausta ja ajanvarauksella)
2. Palvelussa asioineiden asiakkaiden profiili (esim. ikä, onko mt/päihde taustalla)
3. Palvelussa asioinnin syy
4. Jatko-ohjaus/jatkohoito; onko tarvetta ja missä toteutuu
5. Asiakkaiden ja ammattilaisten kokemukset palvelusta
6. Ammattilaisille suunntatut kyselyt osaamiseen/osaamisen vahvistamiseen liittyen
Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus pyrkii tarjoamaan palvelua, johon on helppo ottaa yhteyttä ja hakeutua hyvin monenlaisissa elämäntilanteissa. Palvelu on suunnattu kaikille alueen täysi-ikäisille asukkaille, mutta toiminnalla tavoitellaan erityisesti asiakkaita, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdehäiriöitä tai riski sairastua niihin.
Kehittämistyön eri vaiheissa huomioidaan asiakkaiden ja yhteistyötahojen tarpeet ja palutteet. Matalan kynnyksen sosiaaliohjaajat pystyvät hyödyntämään asiakkailta ja ammattilaisilta saatua ensikäden tietoa palvelun kehittämisessä:
- Palvelun käyttäjiltä kerätään jatkuvasti palautetta, kehittämisehdotuksia ja kokemuksia. Palautetta palvelusta kerätään lähtökohtaisesti suullisesti asiakkaiden kielellisten haasteiden vuoksi (paljon maahanmuuttajia, jotka käyttävät tulkkia).
- Terveysasemien ammattilaisten kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Ammattilaisilta nousseita tarpeita ja kokemuksia hyödynnetään jatkuvasti toiminnan sisällön kehittämisessä. Terveysasemien ammattilaisilta tullaan keräämään kirjallista palautetta.
- Alueella toimivia sidosryhmiä ja näiden asiakkaita tavoitetaan jalkautumalla esim. asukastiloihin, seurakuntiin ja kolmannen sektorin palveluihin. Keskeisten toimijoiden kanssa luodaan yhteistyö- ja ohjausmalleja, jotka perustuvat yhdessä tunnistettuihin tarpeisiin.