Liikuntaneuvonnan palveluketju Pohjanmaalla (RRP, P4, I2)

Pohjanmaalla yhtenäistetään ja käyttöönotetaan liikuntaneuvonnan palveluketju osaksi elintapaohjauksen kokonaisuutta. Tavoitteena on, että asiakas voidaan ohjata sujuvasti hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan. 

Toimintaympäristö

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintakenttä muuttui suuresti hyvinvointialueiden perustamisen myötä. Osa aiemmin kunnissa työskentelevistä henkilöistä siirtyi hyvinvointialueen työntekijöiksi ja kuntiin rakennetut hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen tähtäävät palvelut joko supistuivat tai lakkasivat kokonaan toimimasta. Tarve elintapaohjauksen kokonaisuuden uudelleenrakentamiselle ja organisoitumiselle syntyi. Keskustelua toiminnan työnjaosta kuntien ja hyvinvointialueen kesken on käyty eri tasoilla ja määrittelytyö jatkuu elintapaohjauksen verkostoissa ja johtotasolla.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Suomalaiset liikkuvat liian vähän. Liian vähäinen liikkuminen lisää riskiä sairastua pitkäaikaissairauksiin, joiden hoito kuormittaa huomattavasti terveydenhuollon palveluja. Myös runsas istuminen ja muu paikallaanolo ovat terveydelle haitallisia. Terveyden kannalta liian vähäinen liikkuminen aiheuttaa Suomessa vuosittain vähintään 3,2 miljardin euron kustannukset. Kuntatasolla tämä tarkoittaa kymmenien, jopa satojen miljoonien eurojen kustannuksia vuodessa.

Koska liian vähäisen liikkumisen vaikutukset ovat huomattavia, tulee liikkumisen tukemisen olla osa elintapa- ja pitkäaikaissairauksien ennaltaehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta. Liikuntaneuvonta on keino lisätä väestön liikkumista. Elintapojen muutoksista hyötyvät erityisesti henkilöt, joilla on kohonnut riski sairastua pitkäaikaissairauksiin. Riittävä liikkuminen lisää terveyttä ja hyvinvointia sekä työ- ja toimintakykyä ja siten vähentää terveyspalvelujen käyttöä. Liikuntaneuvonnan hyödyt yltävät siis yksilötasoa laajemmalle eli myös yhteiskuntatasolle. 

Lähde: Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset 2021

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Liikuntaneuvonnan palveluketjun kehittämiseksi tehtiin loppuvuodesta 2023 nykytilan kartoitus, jonka tavoitteena oli kokonaiskuvan saaminen Pohjanmaan liikuntaneuvonnan nykytilasta, asiakasohjauksen tilasta kyseiseen palveluun sekä konkreettisista kehittämistarpeista, joita vaadittaisiin sujuvan palveluketjun kehittämiseksi. Kartoitus tehtiin kaikille Pohjanmaan kunnille sekä osalle hyvinvointialueen sote-vastaanotoista (avovastaanotot). Pohjanmaan kuntien (14kpl) liikuntaneuvojilta selvitettiin, että toteutetaanko kunnassa liikuntaneuvontaa, miten yhteistyö toimii hyvinvointialueen kanssa ja miten sitä tulisi kehittää. Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta puolestaan kysyttiin, miten yhteistyö kuntien liikuntaneuvontaan toimii, ja miten sitä tulisi parantaa. 

Kartoituksessa selvisi, että sujuvalle liikuntaneuvonnan palveluketjulle on suuri tarve. Sote-ammattilaiset ovat tunnistaneet vastaanotollaan runsaasti asiakkaita, jotka voisivat hyötyä liikuntaneuvonnasta. Vastaanotolla ei kuitenkaan ole aikaa syventyä asiakkaan liikuntatottumuksiin tarkemmin tai herätellä asiakkaan syvempää motivaatiota liikkumiseen. Sote-ammattilaisilta tuli toive, että he voisivat ohjata asiakkaita henkilölle, jolla olisi aikaa ja osaamista paneutua asiakkaan tilanteeseen paremmin liikunnan osalta. Myös kuntien liikuntaneuvojilta nousi esille tarve lisätä yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa. Monen kunnan liikuntapalvelut toivovat, että heille ohjautuisi asiakkaita hyvinvointialueelta, jossa tavoitetaan juuri sitä kohderyhmää, joita varten liikuntapalveluita kunnissa tuotetaan.

Keskeiset kehitystyön tarpeet, jotta yhteistyöstä ja palveluketjusta saadaan sujuvat, olivat:

  • Sote-ammattilaisille konkreettista tietoa siitä, tuotetaanko omassa kunnassa liikuntaneuvontaa, mitä se pitää sisällään ja kuka sitä toteuttaa
  • Liikuntaneuvojille tieto kontaktihenkilöistä hyvinvointialueella (=vastinparien nimeäminen)
  • Säännölliset tapaamiset liikuntaneuvojan ja sote-ammattilaisten välillä
  • Sähköisen liikuntalähetteen käyttöönotto
  • Selkeät kriteerit ja linjaukset palveluketjulle
  • Sovittu käytäntö, että liikuntaneuvoja on asiakkaaseen yhteydessä ja varaa hänelle ajan
  • Kunnille rajatut kirjaamisoikeudet asiakas- ja potilastietojärjestelmään
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Liikuntaneuvonnan palveluketjun kehittämistä varten alueelle on perustettu elintapaohjauksen verkosto. Verkostossa on kuntien liikuntaneuvojia, hyvinvointialueen elintapaohjausta sote-ammattilaisia, työterveyden edustaja sekä järjestöedustajana Pohjanmaan liikunta ja urheilu ry. Liikuntaneuvonnan palveluketjua on alusta alkaen kehitetty yhteistyössä yli organisaatiorajojen. Verkoston päätavoitteena on yhteistyön määrittely ja tiivistäminen yli organisaatiorajojen. Yhteistyön kautta voidaan löytää ratkaisuja yhteisiin haasteisiin. 

Kehittämistyön alussa valmistelutyötä tehtiin kunnan liikuntaneuvojan ja hyvinvointialueen ammattilaisen välisenä yhteistyötä. Keskeisenä nähtiin, että kehittämistä tulee tehdä työparityöskentelynä, jotta kehittämiseen saadaan selkeät näkökulmat molemmista organisaatioista. Tapa koettiin erittäin toimivaksi.

Tavoiteltu muutos

1. Liikuntaneuvonnasta tulee luonteva osa elintapaohjauksen kokonaisuutta ja yhteistyö toimii hyvinvointialueen ja kuntien välillä sujuvasti. Sote-ammattilaiset tuntevat oman alueen liikuntaneuvojat, ja liikuntaneuvojilla on tiedossa vastinparit hyvinvointialueelta.

2.Liikuntaneuvonnan tarpeessa olevan asiakkaat (käyttöönottovaiheessa työikäiset prediabeetikot) saadaan ohjattua sujuvasti hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan.

3.Liikuntaneuvontaan ohjattujen asiakkaiden elintavat paranevat.

4.Pitkän aikavälin tavoitteena sairastavuus 2-tyypin diabetekseen vähenee.

Muutoksen mittaaminen

1. Luodaan vastinparitoiminta työikäisten asiakkaiden palveluketjua varten

2. Sote-vastaanotoilla käytetään potilaskirjauksissa toimenpidekoodia OAB77, jonka käyttöä seurataan kuukausittain jokaisessa käyttöönottokunnassa.

Liikuntaneuvonnassa seurataan kuukausittain saatujen asiakasyhteystietojen määriä, onnistuneita yhteydenottoja sekä aloitettuja liikuntaneuvontaprosesseja.

 

Toteutussuunnitelma

09-12/2023

Nykytilan kuvaus liikuntaneuvonnasta alueella. Haastattelujen toteutus kuntien ja sote-ammattilaisten kanssa. Tavoitteena saada konkreettinen kuva nykytilasta, jotta tiedetään mihin kehittämistyössä tulee erityisesti tarttua sekä mikä on eri toimijoiden tahtotila yhteistyölle. Elintapaohjauksen verkoston luominen ja edustajien nimeäminen.

01-06/2024

  • Ensimmäinen elintapaohjauksen verkoston kokous 02/2024. Käyty läpi nykytilan kartoituksen tulokset ja verkostoiduttu.
  • Markkinoitu elintapaohjauksen verkoston jäsenille Liikkuva aikuisen järjestämää starttifoorumia sekä Liikuntaneuvonnan valtakunnallista seminaaria, jotta saataisiin lisättyä alueella tietoa liikuntaneuvonnasta, sen järjestämisestä sekä yhdyspintatyöstä.
  • Liikuntaneuvonnan ja yhdyspintatyön koulutus kuntien ja hyvinvointialueen ammattilaisille 04/2024 (ilmainen). Kouluttajina Sari Kivimäki ja Katariina Tuunanen (Liikkuva Aikuinen).
  • Elintapaohjauksen verkoston kokoontuminen 05/2024. Tapaamisessa kuullaan, miten liikuntaneuvonnan palveluketju toteutuu muutamalla toisella hyvinvointialueella.
  • Alueen oman palveluketjun työstäminen alkaa.
  • Liikuntaneuvonnan kohderyhmän määrittäminen hyvinvointialueen ja kuntien hyte-johtajien kanssa.
  • Elintapaohjauksen verkoston kokoontuminen 06/2024. 

08-12/2024

  • Liikuntaneuvonnan palveluketjun konkreettinen työstäminen ja mallin pilotointi toteutetaan käyttöönoton ensimmäiseen vaiheeseen valittujen 4 kunnan kanssa; yhteistyökokoukset, toimintatapojen ja seurantamenettelyjen määrittely, yhteisten tilannakatsauksien järjestäminen ja prosessin kehittäminen kokemusten pohjalta.
  • Käyttöönoton ensimmäinen vaihe ajoittuu 11/2024-2/2025 väliselle ajalle. 

01-03/2024

  • Maaliskuussa 2025 kootaan ja esitetään ensimmäisestä vaiheesta saatu seurantatieto ja laadullinen info (webropol-kysely palveluketjun osapuolille).
  • Alkuvuodesta käydään keskusteluja muiden kuntien kanssa mahdollisuudesta aloittaa palveluketjun käyttöönotto (kunnan liikuntaneuvojan resurssi) ja käyttöönotolle sopiva ajankohta. Perehdytetään seuraavien kuntien sote-vastaanoton henkilöstöä ja sovitaan käytänteistä.
Liitteet
Kuva
Kehittämistyön eteneminen
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat elintapaohjausta tekevät sote-ammattilaiset sekä kuntien liikuntaneuvojat. Loppuvuodesta 2023 liikuntaneuvonnan sekä yhteistyön nykytilannetta kartoitettiin haastattelemalla kohderyhmää. Kuntien liikuntaneuvojia haastateltiin siitä, miten liikuntaneuvonta kunnissa toteutuu ja miten yhteistyö hyvinvointialueen kanssa toimii heidän näkökulmasta. Vastaavanlainen haastattelu toteutettiin hyvinvointialueen sote-vastaanotoille. Kiinnostuksena oli tietää, tietävätkö sote-ammattilaiset mitä liikuntaneuvonta on, ja mitä toimivan yhteistyön saamiseksi tulisi kehittää. Kartoituksen tulokset toimivat kehittämistyön pohjana. 

Asiakkaiden osalta kohderyhmänä ovat työikäiset prediabeetikot.

Ratkaisun perusidea

Liikuntaneuvonnan palveluketju on kunnissa ja hyvinvointialueella toimivien eri tahojen rajat ylittävää yhteistyötä, jossa yhteisenä tavoitteena on edistää kuntalaisten terveellisiä elintapoja liikunnan keinoin.  Tavoitteena on, että liikuntaneuvonnan tarpeessa olevat asiakkaat saataisiin ohjattua sujuvasti hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan. Asiakkaan kannalta tämä tarkoittaa peräkkäisiä palveluja, jotka muodostavat saumattoman kokonaisuuden.  Tavoitteena on, että asiakkaalle saadaan liikunnallisempi elämäntapa sekä parempi terveys ja elämänlaatu pitkällä aikavälillä. 

Liikuntaneuvonnan palveluketjun käyttöönottovaiheessa kohderyhmänä ovat Pohjanmaalla työikäiset prediabeetikot. Tavoitteena on, että kohderyhmä tunnistetaan terveydenhuollon vastaanotolla ja liikkuminen otetaan puheeksi. Puheeksioton tukena ammattilaiset voivat käyttää Liikkumisen edistämisen mini-interventio -mallia. Asiakkaan lähettäminen liikuntaneuvontaan on sovittu yhdessä kuntien kanssa. Käyttöönottovaiheessa syksyllä -24 asiakkaan tiedot lähetetään salatulla sähköpostilla kunnan liikuntaneuvojalle, joka ottaa asiakkaaseen yhteyttä. Vuoden -25 aikana valmistellaan LIIKUN-lehden käyttöönottoa osaksi Lifecare-järjestelmää, joka mahdollistaa sähköisen liikuntalähetteen sekä rajattujen kirjaamisoikeuksien antamisen kunnan liikuntaneuvojalle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Palveluketjun toimivuuden ensimmäinen askel on koota yhteen kuntakohtaisesti sekä sote-vastaanotoilla työskentelevät henkilöt että kunnan liikuntaneuvoja(t). Toisiin tutustuminen edesauttaa yhteistyön syntymistä ja onnistumista. Koska tarve palveluketjulle on yhteisesti tunnistettu, voidaan keskittyä käytännön toteuttamiseen.
  • Palveluketju pilkotaan vaiheisiin, jossa jokaisen tehtävä on määritelty ja eteneminen kuvattu askeleittain. Työntekijä saa riittävän ohjeistuksen ja perehdytyksen palveluketjun toteuttamiseen omalta osaltaan.
  • Kytketään muita ammattilaisia mukaan toteutukseen vain jos se on täysin välttämätöntä (esim. sihteerin resurssin käyttö ainoana salatun sähköpostin omistajana yksikössä).
Liitteet
Kuva
Muistilista ammattilaisille Liikuntaneuvonnan palveluketjun toteuttamisesta
Vinkit toimintamallin soveltajille

1.Nykytilan kartoituksen teko ennen konkreettisen kehittämisen käynnistymistä oli hyvä ratkaisu. Kartoituksessa saatiin konkreettista tietoa sekä kuntien että hyvinvointialueen sote-vastaanottojen kehittämisen tarpeista. Haastattelut mahdollistivat myös kehittämisestä kertomisen laajasti eri toimijoille, joita kehittäminen koskee. Keskeiset työntekijät saatiin heti alusta alkaen mukaan kehittämiseen.

2.Yhdyspinnalla tehtävää kehittämistyötä kannattaa tehdä työparityöskentelynä. Pohjanmaalla hyvinvointialueen hanketyöntekijällä oli työparina liikuntaneuvoja yhdestä kunnasta, joka oli erittäin toimiva käytäntö. Näin kehittämiseen pystyttiin antamaan hyvää asiantuntemusta sekä liikunta- että sote-palveluiden näkökulmasta. 

3.Elintapaohjauksen verkosto perustettiin Pohjanmaalle osaksi tätä kehittämistyötä, mutta verkosto tulee jatkossa olemaan pysyvä. Verkoston luominen mahdollisti, että kehittämistä ja vuoropuhelua päästiin tekemään yli organisaatiorajojen alusta alkaen. Hyvinvointialueiden käynnistyttyä työnjako yhdyspinnalla on herättänyt paljon keskustelua, joten oli hyvä ratkaisu ottaa kaikki keskeiset toimijat alusta alkaen mukaan kehittämiseen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin käyttöönotto käynnistyy 11/2024. Tulokset käyttönoton ensimmäisestä vaiheesta raportoidaan 3/2025.