Liikuntaneuvonnan palveluketju Pohjanmaalla (RRP, P4, I2)

Pohjanmaalla yhtenäistetään liikuntataneuvonnan palveluketjua osana elintapaohjauksen kokonaisuutta. Tavoitteena on, että asiakas saadaan ohjattua sujuvasti hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Liikuntaneuvonnan palveluketju Pohjanmaalla (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjanmaalla yhtenäistetään liikuntataneuvonnan palveluketjua osana elintapaohjauksen kokonaisuutta. Tavoitteena on, että asiakas saadaan ohjattua sujuvasti hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan. 

Toteutuspaikka
Pohjanmaa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

04.03.2024

Viimeksi muokattu

11.10.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Liikuntaneuvonnan palveluketju on kunnissa ja hyvinvointialueella toimivien eri tahojen rajat ylittävää yhteistyötä, jossa yhteisenä tavoitteena on edistää kuntalaisten terveellisiä elintapoja liikunnan keinoin.  Tavoitteena on, että liikuntaneuvonnan tarpeessa olevat asiakkaat saataisiin ohjattua sujuvasti hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan. Asiakkaan kannalta tämä tarkoittaa peräkkäisiä palveluja, jotka muodostavat saumattoman kokonaisuuden.  Tavoitteena on, että asiakkaalle saadaan liikunnallisempi elämäntapa sekä parempi terveys ja elämänlaatu pitkällä aikavälillä. 

Liikuntaneuvonnan palveluketjun käyttöönottovaiheessa kohderyhmänä ovat Pohjanmaalla työikäiset prediabeetikot. Tavoitteena on, että kohderyhmä tunnistetaan terveydenhuollon vastaanotolla ja liikkuminen otetaan puheeksi. Puheeksioton tukena ammattilaiset voivat käyttää Liikkumisen edistämisen mini-interventio -mallia. Asiakas lähettäminen liikuntaneuvontaan on sovittu yhdessä kuntien kanssa. Käyttöönottovaiheessa syksyllä -24 asiakkaan tiedot lähetetään salatulla sähköpostilla kunnan liikuntaneuvojalle, joka ottaa asiakkaaseen yhteyttä. Vuoden -25 aikana valmistellaan LIIKUN-lehden käyttöönottoa osaksi Lifecare-järjestelmää, joka mahdollistaa sähköisen liikuntalähetteen sekä rajattujen kirjaamisoikeuksien antamisen kunnan liikuntaneuvojalle.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat elintapaohjausta tekevät sote-ammattilaiset sekä kuntien liikuntaneuvojat. Loppuvuodesta 2023 liikuntaneuvonnan sekä yhteistyön nykytilannetta kartoitettiin haastattelemalla kohderyhmää. Kuntien liikuntaneuvojia haastateltiin siitä, miten liikuntaneuvonta kunnissa toteutuu ja miten yhteistyö hyvinvointialueen kanssa toimii heidän näkökulmasta. Vastaavanlainen haastattelu toteutettiin hyvinvointialueen sote-vastaanotoille. Kiinnostuksena oli tietää, tietävätkö sote-ammattilaiset mitä liikuntaneuvonta on, ja mitä toimivan yhteistyön saamiseksi tulisi kehittää. Kartoituksen tulokset toimivat kehittämistyön pohjana. 

Asiakkaiden osalta kohderyhmänä ovat työikäiset prediabeetikot.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallin käyttöönotto käynnistyy loppuvuodesta 2024. Tulokset raportoidaan myöhemmin.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

1.Nykytilan kartoituksen teko ennen konkreettisen kehittämisen käynnistymistä oli hyvä ratkaisu. Kartoituksessa saatiin konkreettista tietoa sekä kuntien että hyvinvointialueen sote-vastaanottojen kehittämisen tarpeista. Haastattelut mahdollistivat myös kehittämisestä kertomisen laajasti eri toimijoille, joita kehittäminen koskee. Kentän työntekijät saatiin heti alusta alkaen mukaan kehittämiseen.

2.Yhdyspinnalla tehtävää kehittämistyötä kannattaa tehdä työparityöskentelynä. Pohjanmaalla hyvinvointialueen hanketyöntekijällä oli työparina liikuntaneuvoja yhdestä kunnasta, joka oli erittäin toimiva käytäntö. Näin kehittämiseen pystyttiin antamaan hyvää asiantuntemusta sekä liikunta- että sote-palveluiden näkökulmasta. 

3.Elintapaohjauksen verkosto perustettiin Pohjanmaalle osaksi tätä kehittämistyötä, mutta verkosto tulee jatkossa olemaan pysyvä. Verkoston luominen mahdollisti, että kehittämistä ja vuoropuhelua päästiin tekemään yli organisaatiorajojen alusta alkaen. Hyvinvointialueiden käynnistyttyä työnjako yhdyspinnalla on herättänyt paljon keskustelua, joten oli hyvä ratkaisu ottaa kaikki keskeiset toimijat alusta alkaen mukaan kehittämiseen.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä