Linkkihenkilökoulutus
Linkkihenkilökoulutuksella annetaan linkkihenkilöinä toimiville valmiuksia tukea kansalaisia ennaltaehkäisevästi tai auttaa heitä ratkaisemaan ongelmia, jotka ovat heikentäneet asiakkaan elämänlaatua tai voivat johtaa tarpeettomasti kalliiden palveluiden käyttöön.
Hyvinvointilähete toimintamallissa on kyse yhteisöllisin keinoin tapahtuvasta ihmisen tukemisesta. Tavoitteena on pyrkiä auttamaan ihmisiä, joiden ongelmiin ei voida vastata, eikä ole tarkoituskaan, perinteisten sosiaali- ja terveydenhuollon toimin.
Hyvinvointilähetteen käyttöönottaessa kunnalla on edessään useita haasteita, jotka liittyvät muun muassa toiminnan omistajuuteen, sitoutumiseen, palvelulupaukseen, resurssointiin ja muihin toiminnasta mahdollisesti aiheutuviin kustannuksiin. Hyvinvointilähetteen käyttöönottoon liittyy oleellisesti myös linkkihenkilöt, ja heidän kouluttamiseensa liittyvät kysymykset.
Linkkihenkilökoulutuksella annetaan linkkihenkilöinä toimiville valmiuksia tukea kansalaisia ennaltaehkäisevästi tai auttaa heitä ratkaisemaan ongelmia, jotka ovat heikentäneet asiakkaan elämänlaatua tai voivat johtaa tarpeettomasti kalliiden palveluiden käyttöön.
Linkki Lappilaiseen hyvinvointiin hankkeessa on luotu Lapin ammattikorkeakoulun hallinnoimana Linkkihenkilöille suunnattu koulutus yhteistyössä Lapin sairaanhoitopiirin ja High Five - Yhteistyöllä hyvinvointia Itä-Lappiin -hankkeen kanssa.
VASA-hankkeessa toteutettiin aikaisempien kokemusten pohjalta linkkihenkilökoulutus syksyllä 2022. Linkkihenkilökoulutuksen järjestäjänä toimi Lapin ammattikorkeakoulu yhteistyössä Lapin hyvinvointialueen ja Itä-Lapin kuntayhtymän kanssa.
Linkkihenkilökoulutus (4 op) käynnistyi lokakuussa 2022 Itä-Lapin alueella. Lapin ammattikorkeakoulu ja Itä-Lapin kuntayhtymä vastasivat koulutuksen suunnittelusta. Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdistys vastasi Lähellä.fi -verkkopalvelun hyödyntäminen linkkihenkilötyössä -osion suunnittelusta. Koulutus ja siihen kytkeytyvä mentorointi on mallinnettu. Linkkihenkilökoulutuksessa tavoitteet olivat:
- tukea asiakasta hänen omien tarpeidensa pohjalta hyödyntämään kunnan, kolmannen sektorin ja seurakuntien tarjoamia palveluita
- tukea ihmistä oman elämäntilanteen hahmottamisessa ja henkilökohtaisen suunnitelman laatimisessa
- soveltaa dialogisuutta keskustelussa
- linkkihenkilönä toimiessaan tunnistaa minkälaisiin arvoihin ja eettisiin periaatteisiin oma työtapa perustuu
- käyttää mentorointia oman ammatillisen ja persoonallisen kasvun kehittämisessä ja tukemisessa
Linkkihenkilökoulutuksella koulutettiin linkkihenkilöitä, jotka voivat toimia pääasiassa Itä-Lapin seutukunnassa hyvinvointilähetteen saaneiden henkilöiden tukena ja rinnalla kulkien tilanteissa joihin ei ole tarpeen vastata sosiaali- ja terveyspalveluilla.
Näitä henkilöä kohdanneita tilanteita voivat olla esimerkiksi elämäntapamuutokset, yksinäisyys, paikkakunnalle muuttaminen, läheisen kuolema, eläkkeelle jääminen jne. Linkkihenkilö voi toimia tukena myös tilanteissa, joissa hyvinvointilähetteen saaneen henkilön omat voimavarat eivät riitä uuteen toimintaan lähtemiseen ilman tukea.
Linkkihenkilökoulutuksen tukena oli yksityiskohtainen koulutuspaketti.
Lapin ammattikorkeakoulun järjestämä linkkihenkilökoulutus toteutettiin etäkoulutuksena Zoom-etäyhteydellä. Koulutukseen osallistui 12 koulutettavaa Posiolta, Kemijärveltä, Savukoskelta, Pelkosenniemeltä, Sodankylästä ja Rovaniemeltä. Koulutuksen osallistujilta kerättiin palautetta systemaattisesti.
Kouluttajina toimivat dialogisen työskentelyn parissa pitkän uran tehneet asiantuntijat Annemari Savukoski (TtM, psykoterapeutti, Lapin Hyvinvointialue), Paula Yliniemi (lehtori, KM, psykoterapeutti, Lapin AMK) ja Jukka Hakola (KM, toimitusjohtaja Saura-säätiö)
Koulutus oli osa VASA – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanketta, jonka osatoteuttajina ovat Itä-Lapin kuntayhtymä, Lapin hyvinvointialue, Lapin AMK, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Kemin ja Rovaniemen kaupungit sekä Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Toteutetussa linkkihenkilökoulutuksessa on hyödynnetty aikaisemmin järjestettyjen koulutusten kokemuksia ja opiskelijoilta kerättyä asiakaspalautetta.