Lohjan Kaupungin työsuojelun markkinointikampanja "Älä ole kuin Käymäläinen". 

1.Tavoitteena työturvallisuustietoisuuden kasvattaminen ja työtapaturmien vähentäminen. 2.Kampanja toteutettiin organisaation sisäisesti aina kuvauksista näyttelijöihin. 3. Budjetti 0 euroa. 4.Työtapaturmat ovat vähentyneet sekä niiden vakavuusaste on pienentynyt.

Toimintaympäristö **

Lohjan kaupungin työtapaturmien määrän nousuun havahduttiin todenteolla vuonna 2017. Työtapaturmia analysoitiin pitemmältä aikajaksolta ja huomattiin, että suurin osa työtapaturmista oli ns. pienempiä havereita, eivät välttämättä pitkää työkyvyttömyyttä tai suuria kustannuksia aiheuttavia ja siten myös täysin ehkäistävissä olevia. Työtapaturmien yleisin sattumissyy liittyi huolimattomuuteen, ajattelemattomuuteen tai kiireen tuntuun työoloissa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Videoiden käsikirjoitus, kuvaus ja editointi toteutettiin kaupungin oman henkilöstön voimin, joten koko kampanjan kustannus oli 0 euroa. Näyttelijöinä toimivat kaupungin työntekijät, jopa kaupunginjohtaja heittäytyi mukaan esittämällä antiikista "arkistonhoitajaa". 

Toteutussuunnitelma

Keinoksi vähentää työtapaturmia valittiin monia ja yhtenä niistä päätettiin lisätä yleistä turvallisuustietoisuutta videokampanjan avulla. Videokampanjan tavoite oli herätellä ajatuksia työpaikoilla siihen, että pienillä teoilla voidaan ehkäistä tapaturmia mm. ympäristön havainnoinnilla ja apuvälineiden käyttämisellä. Sisäisessä viestinnässä oli huomattu, että nimenomaan videot saavat työntekijöiden keskuudessa enemmän huomiota kuin sähköpostissa lähetetyt tiedotteet tai uutiskirjeet. Pohdittiin myös, että videon pitäisi olla tarpeeksi kiinnostava tai yllättävä, jotta sen katsomiseen olisi mielenkiintoa.  Haluttiin tuottaa jotain mikä puhututtaisi työpaikkakokousten lisäksi myös kahvipöydissä. Syntyi oman talon sisäisesti 0e budjetilla toteutettu "retrohenkinen" videokampanja, jossa slapstick-tyylisesti seikkailee "se kaupungintalon naftaliinissa asuva raivostuttava virkamies".  Alueellistettujen lupapalveluprosessien sisältötoimintokokonaisuuksien alempi toimitilapäällikkö U.K.K Käymäläinen rynnisti ovia päin ja ruudun kautta työpaikkakokouksiin. 

Henkilöstöä suositeltiin katsomaan videot yhdessä työyhteisössä ja ideoimaan porukalla työturvallisuutta parantavia käytänteitä Lohjan kaupungilla. Ideoita kerättiin kehittämistä varten työsuojelussa. Samalla painettiin ja jaettiin  "Älä ole kuin Käymäläinen - Älä rynni, älä huuda, älä hermoile." -julisteista, joita kehotettiin ripustamaan työpaikkojen kahvihuoneisiin.

Kampanjaa jalkautettiin syksy/talvi 2019/2020. Virkamiehiä ei vahingoitettu kuvauksissa.

Liitteet
Lohjan Kaupungin työsuojelun työturvallisuuskampanja osa 1 (Osat 1-3 sekä jouluspesiaali)
"Älä ole kuin Käymäläinen - Älä rynni, älä huuda, älä hermoile."
Lohjan Kaupungin työsuojelun työturvallisuuskampanja osa 2 (Osat 1-3 sekä jouluspesiaali)
"Älä ole kuin Käymäläinen - Älä rynni, älä huuda, älä hermoile."
Lohjan Kaupungin työsuojelun työturvallisuuskampanja osa 3 (Osat 1-3 sekä jouluspesiaali)
"Älä ole kuin Käymäläinen - Älä rynni, älä huuda, älä hermoile."
Lohjan Kaupungin työsuojelun työturvallisuuskampanja jouluspesiaali (Osat 1-3 sekä jouluspesiaali)
"Älä ole kuin Käymäläinen - Älä rynni, älä huuda, älä hermoile.
Kuva
Juliste
Retrotyyliin toteutettu Käymäläinen julkkari jokaista kahvihetkeä ilahduttamaan.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä Lohjan kaupungin työntekijät.

Ratkaisun perusidea **

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Turvallisuukampanjan ja osaltaan videon avulla Lohjan kaupungin työtapaturmat ovat vähentyneet sekä niiden vakavuusaste on pienentynyt huomattavasti. Tästä kielii mm. työtapaturmista johtuvien sairauspoissaolopäivien vähentyminen kampanjan jälkeen. Yleinen turvallisuustietoisuuden paraneminen näkyy mm. ilmoitusaktiivisuuden nousuna pienimmistäkin havereista. Lohjan kaupungin työsuojelun ja työturvallisuuden näkökulmasta humoristinen kampanja, jolla pyrittiin huumorin keinoin käsittelemään vakavaa asiaa perinteisen pelottelun sijaan, oli erittäin onnistunut. Videoita katsottiin porukalla työpaikoilla, ne herättivät keskustelua ja työntekijäpalaute oli hyvin postiivista.