Lohjan Kaupungin työsuojelun markkinointikampanja "Älä ole kuin Käymäläinen". 

1.Tavoitteena työturvallisuustietoisuuden kasvattaminen ja työtapaturmien vähentäminen. 2.Kampanja toteutettiin organisaation sisäisesti aina kuvauksista näyttelijöihin. 3. Budjetti 0 euroa. 4.Työtapaturmat ovat vähentyneet sekä niiden vakavuusaste on pienentynyt.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Lohjan Kaupungin työsuojelun markkinointikampanja "Älä ole kuin Käymäläinen". 
Toimintamallin lyhyt kuvaus

1.Tavoitteena työturvallisuustietoisuuden kasvattaminen ja työtapaturmien vähentäminen. 2.Kampanja toteutettiin organisaation sisäisesti aina kuvauksista näyttelijöihin. 3. Budjetti 0 euroa. 4.Työtapaturmat ovat vähentyneet sekä niiden vakavuusaste on pienentynyt.

Toteutuspaikka
Lohjan kaupunki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lohja
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

evita malm

Luotu

09.04.2021

Viimeksi muokattu

19.01.2022
Ratkaisun perusidea **

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021

Toimintaympäristö **

Lohjan kaupungin työtapaturmien määrän nousuun havahduttiin todenteolla vuonna 2017. Työtapaturmia analysoitiin pitemmältä aikajaksolta ja huomattiin, että suurin osa työtapaturmista oli ns. pienempiä havereita, eivät välttämättä pitkää työkyvyttömyyttä tai suuria kustannuksia aiheuttavia ja siten myös täysin ehkäistävissä olevia. Työtapaturmien yleisin sattumissyy liittyi huolimattomuuteen, ajattelemattomuuteen tai kiireen tuntuun työoloissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä Lohjan kaupungin työntekijät.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Turvallisuukampanjan ja osaltaan videon avulla Lohjan kaupungin työtapaturmat ovat vähentyneet sekä niiden vakavuusaste on pienentynyt huomattavasti. Tästä kielii mm. työtapaturmista johtuvien sairauspoissaolopäivien vähentyminen kampanjan jälkeen. Yleinen turvallisuustietoisuuden paraneminen näkyy mm. ilmoitusaktiivisuuden nousuna pienimmistäkin havereista. Lohjan kaupungin työsuojelun ja työturvallisuuden näkökulmasta humoristinen kampanja, jolla pyrittiin huumorin keinoin käsittelemään vakavaa asiaa perinteisen pelottelun sijaan, oli erittäin onnistunut. Videoita katsottiin porukalla työpaikoilla, ne herättivät keskustelua ja työntekijäpalaute oli hyvin postiivista. 

Kansikuva
Virkamies Käymäläinen

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis