Luode -hanke: Humanistisen yrittäjyyskasvatuksen Kirppu-peli

Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi.

Asiasanat: taidekasvatus, seikkailukasvatus, humanistinen yrittäjyyskasvatus, työelämätaidot

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kirppupeli antaa ideoita työelämätaitojen oppimiseen ja oppimisen ohjaamiseen humanistisen yrittäjyyskasvatuksen, taide- ja seikkailupedagogiikan keinoin.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kirppupeli vapaasti hyödynnettävissä omiin tarpeisiin ja toimintoihin.

Ratkaisun perusidea

Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi. 

Tarvitaan: Tulostettu Kirppupeli-arkki.

ASKARTELE KIRPPU-PELI

Kirppu antaa toiminnan ja pohdinnan ideoita, miten oppia tule - vaisuuden työelämätaitoja taide- ja seikkailupedagogiikan keinoin.

TEE NÄIN:

  1. Leikkaa Kirppu-arkki neliöksi ja taittele ohjeen mukaan
  2. Pyydä kaveria sanomaan luku
  3. Liikuta Kirppua peukaloiden ja etusormien välissä luvun määrä
  4. Pyydä kaveri valitsemaan yksi näkyvillä olevista symboleista. Symbolin mukaisesta luukusta löytyy
  • Toimintatehtävä, joka auttaa pohtimaan kokemuksiasi/os - aamistasi/minuuttasi kuvaavia tekijöitä
  • Pohdintatehtävä, joka herättelee ajatuksia oman toimintasi vaikutuksista itselle, muihin ja ympäristöön

 

 

 

Liitteet
Kuva
Kirppupelin paperi "kirppu" taittelun havainnollistaminen.
Kirppupelin taittelu havainnollistettuna.
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Mielellään yksi ohjaaja ja vähintään kaksi oppijaa
  • Tulostin arkin tulostamiseen
  • Kyniä ja paperia
  • Kamera/puhelin
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  1. Työelämätaitojen pohdintaa kokemuksellisella ja reflektiivisellä tavalla
  2. Tuloksia "mitataan" osallistujien kokemuksen mukaan, tärkeää on oppijan ja ohjaajan dialogi