Luode -hanke: Humanistisen yrittäjyyskasvatuksen Kirppu-peli

Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi.

Asiasanat: taidekasvatus, seikkailukasvatus, humanistinen yrittäjyyskasvatus, työelämätaidot

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Luode -hanke: Humanistisen yrittäjyyskasvatuksen Kirppu-peli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi.

Asiasanat: taidekasvatus, seikkailukasvatus, humanistinen yrittäjyyskasvatus, työelämätaidot

Toteutuspaikka
Helsingin yliopisto, Lahden Yliopistokampuksen koordinaatioyksikkö
Paikkakunta tai maakunta
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Juhana Salminen

Luotu

04.03.2021

Viimeksi muokattu

01.10.2021
Ratkaisun perusidea **

Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi. 

Tarvitaan: Tulostettu Kirppupeli-arkki.

ASKARTELE KIRPPU-PELI

Kirppu antaa toiminnan ja pohdinnan ideoita, miten oppia tule - vaisuuden työelämätaitoja taide- ja seikkailupedagogiikan keinoin.

TEE NÄIN:

  1. Leikkaa Kirppu-arkki neliöksi ja taittele ohjeen mukaan
  2. Pyydä kaveria sanomaan luku
  3. Liikuta Kirppua peukaloiden ja etusormien välissä luvun määrä
  4. Pyydä kaveri valitsemaan yksi näkyvillä olevista symboleista. Symbolin mukaisesta luukusta löytyy
  • Toimintatehtävä, joka auttaa pohtimaan kokemuksiasi/os - aamistasi/minuuttasi kuvaavia tekijöitä
  • Pohdintatehtävä, joka herättelee ajatuksia oman toimintasi vaikutuksista itselle, muihin ja ympäristöön

 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kirppupeli antaa ideoita työelämätaitojen oppimiseen ja oppimisen ohjaamiseen humanistisen yrittäjyyskasvatuksen, taide- ja seikkailupedagogiikan keinoin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **
  1. Työelämätaitojen pohdintaa kokemuksellisella ja reflektiivisellä tavalla
  2. Tuloksia "mitataan" osallistujien kokemuksen mukaan, tärkeää on oppijan ja ohjaajan dialogi
Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Mielellään yksi ohjaaja ja vähintään kaksi oppijaa
  • Tulostin arkin tulostamiseen
  • Kyniä ja paperia
  • Kamera/puhelin
Kansikuva
Kuvakaappaus kirppupelin PDF -tiedostosta.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Aihealueet

Elinikäinen oppiminen Ryhmätoiminta Yhteiskehittäminen

Ilmiöt

Elinikäinen oppiminen Osallistuva yksilö

Kohderyhmä

Nuoret Nuoret aikuiset