Luode -hanke: Humanistisen yrittäjyyskasvatuksen Kirppu-peli
Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi.
Asiasanat: taidekasvatus, seikkailukasvatus, humanistinen yrittäjyyskasvatus, työelämätaidot
Toimintamallin nimi
Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi.
Asiasanat: taidekasvatus, seikkailukasvatus, humanistinen yrittäjyyskasvatus, työelämätaidot
Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi.
Tarvitaan: Tulostettu Kirppupeli-arkki.
ASKARTELE KIRPPU-PELI
Kirppu antaa toiminnan ja pohdinnan ideoita, miten oppia tule - vaisuuden työelämätaitoja taide- ja seikkailupedagogiikan keinoin.
TEE NÄIN:
- Leikkaa Kirppu-arkki neliöksi ja taittele ohjeen mukaan
- Pyydä kaveria sanomaan luku
- Liikuta Kirppua peukaloiden ja etusormien välissä luvun määrä
- Pyydä kaveri valitsemaan yksi näkyvillä olevista symboleista. Symbolin mukaisesta luukusta löytyy
- Toimintatehtävä, joka auttaa pohtimaan kokemuksiasi/os - aamistasi/minuuttasi kuvaavia tekijöitä
- Pohdintatehtävä, joka herättelee ajatuksia oman toimintasi vaikutuksista itselle, muihin ja ympäristöön
Kirppupeli antaa ideoita työelämätaitojen oppimiseen ja oppimisen ohjaamiseen humanistisen yrittäjyyskasvatuksen, taide- ja seikkailupedagogiikan keinoin.
- Työelämätaitojen pohdintaa kokemuksellisella ja reflektiivisellä tavalla
- Tuloksia "mitataan" osallistujien kokemuksen mukaan, tärkeää on oppijan ja ohjaajan dialogi