Tässä kuvattu ja Sokran toimesta arvioitu toimintamalli perustuu Tenho – elämän taitoja nuorille taiteen keinoin -hankkeessa (ESR 2015–2018) tehtyyn kehittämistyöhön.
Tenho – elämän taitoja nuorille taiteen keinoin -hankkeen verkkosivut (Nuori.fi)
SAMANKALTAISTA TOIMINTAA ON KEHITETTY MYÖS
Step by step -hankkeessa (ESR 2016–2019)
Step by step -hankkeen osin samankaltainen toiminta perustuu alueella aiemmin toteutetun nuorten työllisyyshankkeen kokemuksiin. Toiminta kiinnittyy kaupungin kulttuurialaan sekä palvelujärjestelmään, josta nuoria ohjautuu toimintaan. Toiminnan kohderyhmä ovat 17–30-vuotiaat ilman opiskelu- ja työpaikkaa olevat ja maahanmuuttajanuoret, jotka asuvat Satakunnassa. Välillisiä kohderyhmiä ovat lähettävät tahot ja välillisesti toiminta kohdistuu myös esimerkiksi sosiaali-, kasvatus- ja sivistys- ja kulttuuritoimeen.
Step by step -hankkeessa kuntouttavaa työtä tehdään toiminnallisin ja luovin keinoin. Nuorille järjestetään luovien alojen kursseja ja projekteja, kuten ilmaisutaidon kokonaisuus, jota vetää ammattinäyttelijä, jolla on kokemusta opettamisesta ja yhteisötaiteesta. Teatteriharjoitteiden kautta opitaan kehonhallintaa sekä itse- ja puheilmaisua. Hanke toimii nuorten kulttuuritalolla.
TERVE-SOS-PALKINTOEHDOKKUUS 2018
1. Miksi juuri tämä toimintamalli pitäisi palkita?
Luovassa toiminnassa nuoret tutkitusti vahvistavat itsetuntoaan, sosiaalisia taitojaan sekä rohkeuttaan toimia. Osallistujien omista lähtökohdista etenevissä luovien menetelmien, kuten elokuvan, teatterin tai sirkuksen työpajoissa, toteutetaan usein myös lakiin pohjautuvia sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan tavoitteita. Toimintamallissa synnytetään väyliä osallisuuteen niin yksilö- kuin yhteisötasollakin.
Vahvistuneilla elämäntaidoilla osallistujien siirtymät jatkopolulle, siis joko opiskeluihin, työelämään tai näitä edistävään palveluun on helpompaa. Luottamuksellisessa ryhmässä osallistujat tuovat omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan esiin, ja tulevat kuulluksi niin vertaistensa kuin ohjaajiensakin kesken. Positiivinen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta osallistujaa kunnioittavassa ympäristössä antaa voimavaroja ja auttaa ohjaamaan niitä rakentaviin ratkaisuihin.
Luovat menetelmät ovat luonteeltaan dialogisia, minkä vuoksi osallistujat kääntyvät toiminnan kohteista toiminnan toteuttajiksi. Osallistujalähtöisessä toiminnassa nuorten palvelu muotoutuu sen käyttäjien näköiseksi ja osallistujat voivat saada virikkeen osallistua aktiivisemmin myös muun palvelujärjestelmän osien kehittämistoimintaan.
Esitykseen tai jonkinlaiseen muuhun yhteiseen tilaisuuteen tähtäävissä prosesseissa nuorten viesti tuodaan esiin osallistujien itsensä valitseman yleisön edessä. Osallistujien työpajoissa kokemien asioiden lisäksi teokset vaikuttavat lähiyhteisöön ja laajemminkin nuorten äänen tullessa kuuluviin.
2. Mikä on toimintamallin syntyhistoria ja millaisia tuloksia sen avulla on saavutettu?
Toimintamallia toteutetaan Lasten ja nuorten säätiön Tenhossa (2015-2018), jonka keskeisenä tavoitteena on ollut vahvistaa nuorten elämäntaitoja taiteen keinoin ja löytää taiteelle paikka osana nuorten palveluverkostoa. Luovien menetelmien käyttö ja taidetoiminta soveltuu muun muassa sosiaalisen kuntoutuksen, kuntouttavan työtoiminnan ja työpajatoiminnan tavoitteisiin.
Tenhon myötä on ymmärretty vaikuttavan toiminnan rakennusaineet. Tenhossa kirjoitetun oppaan (julkaistaan viim. huhtikuussa 2018) avulla lakisääteisiä palveluja tuottavien tahojen (kuten kunnat) ja taiteen soveltavan käytön organisaatioiden on helpompi toteuttaa taidetoimintaa yhdessä suunnitellen ja järkevästi resursoiden.
Tenhossa aloitettu toiminta jatkuu kaupungin rahoittamana ainakin kolmella paikkakunnalla kuudesta mukanaolleesta, ja kahdella paikkakunnalla neuvottelut toiminnan juurruttamiseksi on käynnistetty. Hanke päättyy keväällä 2018.
Toimintamallin kirjaamisesta ja arvioinnista kiitos THL:n Sokra-koordinaatiohankkeelle.