Lyhytpsykoterapia ostopalvelusetelillä ja psykoterapian laaturekisteri (Terapiat etulinjaan)

Hyvinvointialueille tarjottava mt-palveluiden 3. portaan järjestämisen malli, tarjoaja Terapiat etulinjaan-toimintamalli ja HUS Palse-työryhmä. Lyhytpsykoterapian tarjoaminen palvelusetelillä hyödyntämällä HUS:lla kehitettyjä valmiita materiaaleja, käsikirjaa ja prosesseja

Toimintaympäristö **

Terapiat etulinjaan -toimintamalliin kuuluu julkisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden järjestäminen porrasteisen mallin mukaisesti. Apua tarvitsevalle henkilölle pyritään tarjoamaan oikeatasoista palvelua hänen yksilölliseen tarpeeseensa kohdentaen. Mitä korkeammalla portaalla ollaan, sitä intensiivisempiä menetelmiä on käytössä.   

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lyhytpsykoterapiat ovat keskeinen osa porrasteisen mallin 3. porrasta. Nopeasti alkava 20 kerran lyhytpsykoterapia olisi monelle riittävä ja tehokas psykososiaalinen hoito, jolloin pidempi erikoissairaanhoidon jakso tai useamman vuoden kuntoutuspsykoterapia ei olisi tarpeellinen. Alueellisesti lyhytpsykoterapiaa on kuitenkin hyvin vaihtelevasti tarjolla ja monin paikoin sen mahdollisuus puuttuu perusterveydenhuollosta kokonaan. Tällöin alueelliseen palveluntarjontaan jää aukko kevyiden lyhytterapioiden ja pitkien psykoterapioiden/erikoissairaanhoidon väliin. Perustasolta käynnistyvä lyhytpsykoterapia nopeuttaisi hoitoon pääsyä, laajentaisi perusterveydenhuollon käytössä olevaa hoitovalikoimaa ja vähentäisi erikoissairaanhoidon tarvetta. 

HUS-alueella lyhytpsykoterapiajaksot on suurelta osin järjestetty ostopalvelupsykoterapian kautta, jossa hyödynnetään palvelusetelijärjestelmää ja psykoterapioiden laaturekisteriä. Tätä toteutustapaa ja palvelusetelikäsikirjaa on kehitetty ja hienosäädetty jo yli viiden vuoden ajan yli 5000 myönnetyllä palvelusetelillä. Käytännössä kehitetty palvelusetelijärjestelmä on todettu erittäin toimivaksi tavaksi järjestää lyhytpsykoterapiat. Hoitoon pääsyn aika on lyhentynyt, noin 50 % aloittaa lyhytpsykoterapian 6 viikon sisällä. Lisäksi palaute sekä asiakkailta että psykoterapeuteilta on ollut hyvin myönteistä.  

Koska tämä mittava työ palvelusetelijärjestelmän kehittämiseksi on jo kertaalleen tehty, jokaisen hyvinvointialueen ei tarvitse tehdä sitä erikseen. Terapiat etulinjaan -toimintamalli yhdessä HUSin Palse-työryhmän kanssa tarjoaa hyvinvointialueille valmiin käyttöönotettavan mallin järjestää alueensa 3. portaan palveluita ja lyhytpsykoterapiaa. Hyödyntämällä valmiita materiaaleja ja prosesseja hyvinvointialue voi hyödyntää jo pitkän kehitystyön ja käytännön kokemusten perusteella viilatun palvelusetelijärjestelmän ja -käsikirjan, joiden avulla järjestää varhaista 20 kerran lyhytpsykoterapiaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

 

    Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

    Terapiat etulinjaan-toimintamalli

    Tavoiteltu muutos

    Palvelusetelijärjestelmän ja laaturekisterin hyödyt hyvinvointialueelle 

    • Valmis malli, valmiit prosessit ja valmiit materiaalit käyttöönotettavaksi, joissa alueellisten asiantuntijatahojen hienosäätömahdollisuus alueen omia tarpeita varten 
    • Lisää merkittävästi alueellista psykoterapian saatavuutta 
    • Hyvin kustannusvaikuttavaa verrattuna erikoissairaanhoitoon, tukee hoitojonojen lyhentämistä ja jonotuksen seurauksena kasautuneiden ongelmien pidempiaikaisesta hoitamisesta seuraavia kustannuksia 
    • Malli mahdollistaa lyhytpsykoterapian toteutuksen etänä, jolloin käytettävissä ovat valtakunnallisesti kaikki palvelun piirissä lyhytpsykoterapiaa tuottavat psykoterapeutit 
    • Psykoterapian laaturekisteri mahdollistaa ostettujen hoitojen ja niiden vaikuttavuuden seuraamisen 
    Muutoksen mittaaminen

    Laaturekisteri auttaa seuraamaan hoitojen vaikuttavuutta 

    Palveluseteli-lyhytpsykoterapioiden seurannassa hyödynnetään laaturekisteriä. Sen on tuottanut tietojärjestelmäyritys BCB Medical, jolla on puitesopimus useiden julkisten sosiaali- ja terveystoimijoiden kanssa. Laaturekisterin käyttöönotto edellyttää hyvinvointialueen tekemää erillistä sopimusta heidän kanssaan. 

    Laaturekisteri mahdollistaa hyvinvointialueen asukkaiden ostopalvelu-psykoterapioiden vaikuttavuuden seuraamisen. Hyvinvointialue voi laaturekisterin kautta seurata monipuolisesti muun muassa palvelusetelillä ostettujen hoitojen vaikuttavuutta asianmukaisten kyselymittareiden avulla, hoitojen toteutumista ja asiakastyytyväisyyttä. Tämän tiedon valossa hyvinvointialue voi todentaa ostamansa palvelun vaikuttavuuden ja tehdä tarvittaessa korjausliikkeitä. Lyhytpsykoterapian palveluntuottaja ja asiakas voivat puolestaan laaturekisterin avulla seurata terapian etenemistä ja tavoitteiden toteutumista.  

    Toteutussuunnitelma

    Mitä käyttöönotto edellyttää hyvinvointialueelta? 

    Valmistelu ja päätöksenteko 

    • Hankintatoimi toteuttaa teknisesti  
    • Sääntökirjan ja hintojen päättäminen 

    Palvelusetelidokumentit ja järjestelmä 

    • Alueen sote-tahot (psykiatria, sote-keskukset) hienosäätävät materiaalin ja palveluseteliprosessin hyvinvointialueen tarpeisiin ennen virallista päätöksentekoa.
    • Suosittelemme, että palvelusetelikäsikirjan kriteereitä ei muokattaisi, jotta syntyisi valtakunnallisesti yhdenmukainen palvelusetelimarkkina. Tämä helpottaisi toimivan ostopalvelupsykoterapian markkinan rakentamista, ja lisäisi todennäköisesti lyhytpsykoterapian tarjontaa koko maassa.
    • Sopimuksen kirjoittaminen BCB Medical:n kanssa laaturekisterin käyttöönottamiseksi.

    Hyvinvointialueen sisäinen prosessi

    • Palse-hallinto (malliprosessi ja hallinnon roolien kuvaukset valmiina tarjottavissa materiaaleissa) 
    • Koulutukset ja käyttöönotto kliinikoille 
    • Psykiatrian puolelta psykologikonsultaatiot myöntämisperusteista ja jatkuva kouluttaminen perusterveydenhuollon varhaispsykoterapian oikeasta käytöstä 
    • Seuranta laaturekisterillä 
    Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

    Hyvinvointialueet, jotka haluavat ottaa käyttöönsä valmiin mallin lyhytpsykoterapioiden ostamiseksi ja niiden vaikuttavuuden seuraamiseksi. Tätä toteutustapaa ja palvelusetelikäsikirjaa on kehitetty ja hienosäädetty jo yli viiden vuoden ajan yli 5000 myönnetyllä palvelusetelillä. Käytännössä kehitetty palvelusetelijärjestelmä on todettu erittäin toimivaksi tavaksi järjestää lyhytpsykoterapiat. Hoitoon pääsyn aika on lyhentynyt, noin 50 % aloittaa lyhytpsykoterapian 6 viikon sisällä. Lisäksi palaute sekä asiakkailta että psykoterapeuteilta on ollut hyvin myönteistä.  

      Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

      HUS-alueella lyhytpsykoterapiajaksot on suurelta osin järjestetty ostopalvelupsykoterapian kautta, jossa hyödynnetään palvelusetelijärjestelmää ja psykoterapioiden laaturekisteriä. Tätä toteutustapaa ja palvelusetelikäsikirjaa on kehitetty ja hienosäädetty jo yli viiden vuoden ajan yli 5000 myönnetyllä palvelusetelillä.

      Ratkaisun perusidea **

      Tarjotaan hyvinvointialueille valmis malli, valmiit prosessit ja materiaalit 3.portaan mt-palveluiden lyhytpsykoterapian järjestämiseksi. Palvelusetelin käsikirjan ja muut materiaalit voi hienosäätää alueen omiin tarpeisiin vastaavaksi, mutta niitä ei tarvitse jokaisen kehittää yksin.

      Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

      Mitä käyttöönotto edellyttää hyvinvointialueelta? 

      Valmistelu ja päätöksenteko 

      • Hankintatoimi toteuttaa teknisesti  
      • Sääntökirjan ja hintojen päättäminen 

      Palvelusetelidokumentit ja järjestelmä 

      • Alueen sote-tahot (psykiatria, sote-keskukset) hienosäätävät materiaalin ja palveluseteliprosessin hyvinvointialueen tarpeisiin ennen virallista päätöksentekoa.
      • Suosittelemme, että palvelusetelikäsikirjan kriteereitä ei muokattaisi, jotta syntyisi valtakunnallisesti yhdenmukainen palvelusetelimarkkina. Tämä helpottaisi toimivan ostopalvelupsykoterapian markkinan rakentamista, ja lisäisi todennäköisesti lyhytpsykoterapian tarjontaa koko maassa.
      • Sopimuksen kirjoittaminen BCB Medical:n kanssa laaturekisterin käyttöönottamiseksi.

      Hyvinvointialueen sisäinen prosessi

      • Palse-hallinto (malliprosessi ja hallinnon roolien kuvaukset valmiina tarjottavissa materiaaleissa) 
      • Koulutukset ja käyttöönotto kliinikoille 
      • Psykiatrian puolelta psykologikonsultaatiot myöntämisperusteista ja jatkuva kouluttaminen perusterveydenhuollon varhaispsykoterapian oikeasta käytöstä 
      • Seuranta laaturekisterillä 
      Vinkit toimintamallin soveltajille **

      Palvelusetelin tarjoaminen jo perusterveydenhuollon kautta.

      Suosittelemme, että palvelusetelikäsikirjan kriteereitä ei merkittävästi muokattaisi, jotta syntyisi valtakunnallisesti yhdenmukainen palvelusetelimarkkina. Tämä helpottaisi toimivan ostopalvelupsykoterapian markkinan rakentamista, ja lisäisi todennäköisesti lyhytpsykoterapian tarjontaa koko maassa.

      Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

      Kehitetty palvelusetelijärjestelmä on todettu erittäin toimivaksi tavaksi järjestää lyhytpsykoterapiat. Hoitoon pääsyn aika on lyhentynyt, noin 50 % aloittaa lyhytpsykoterapian 6 viikon sisällä. Lisäksi palaute sekä asiakkailta että psykoterapeuteilta on ollut hyvin myönteistä.