Lymfoomatoimintamalli, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Lymfoomahoidon kehittäminen: päivitettiin ja luotiin ohjeita syövänhoidon vastuualueen henkilökunnalle sekä yhteistoiminta alueen syöpäpotilaita hoitaville ammattilaisille (Etelä-Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen hyvinvointialue).
Toimintaympäristö
- Terveydenhuollon henkilöstön saatavuusongelmat ja koronapandemia on aiheuttanut hoitovelkaa, mikä lymfooman sairastaneiden potilaiden seurantakäyntien viivästymisenä.
- Lymfooman hoito kehittynyt ja potilaat elävät pidempään hoitojen jälkeen, mikä vaatii uusia toimintatapoja, henkilökunnan uudenlaista osaamista niiden toteutukseen ja potilaan ohjeistusta. Aiemmin lymfooman sairastaneiden potilaiden seuranta on ollut lääkärivetoista ja perustunut tiiviimpiin kuvantamisiin, laboratoriokontrolleihin ja vastaanottokäynteihin. Valtaosa lymfooman uusiutumista löytyy kuitenkin seurantakäyntien välillä potilaan oireiden perusteella eikä vakuuttavaa tutkimusnäyttöä tiheästä kuvantamis- tai vastaanottoseurannasta ole. Tämän perusteella lymfoomapotilaan seurannassa oirelähtöinen seuranta on perusteltua.
- Terveillä elämäntavoilla lymfooman sairastaneet potilaat voivat alentaa syöpäriskiään, mutta näiden ohjaaminen potilaille ei ole ollut systemaattista. Seurantavaiheeseen siirtyminen on optimaalinen ajankohta terveiden elämäntapojen ohjaukseen.
- Lymfoomapotilaiden aktiivinen hoito siirtynyt lääkäriresurssien vuoksi yhteistoiminta-alueilta (Etelä-Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueilta) Taysiin sekä hoitokäytäntöjen kehittyminen (mm. CAR-T hoitojen aloitus) ovat luoneet tarpeen päivittää sekä laatia uusia ohjeita ja saada ohjeet näkyviin myös yhteistoiminta alueille extranetin kautta.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
- Lymfooman sairastaneiden potilaiden hoidon jälkeiset seurannat syöpätautien poliklinikalla olivat viivästyneet lääkäriresurssien niukkuuden vuoksi. Seuranta uudistettiin asiantuntijasairaanhoitajan koordinoimaksi oirelähtöiseksi seurannaksi, jossa hyödynnetään digitaalisuutta. Potilas myös osallistetaan omaseurantaan kouluttamalla tunnistamaan lymfooman uusimiseen viittaavat oireet. Seurannan siirtyessä hoitajavetoiseksi seurantapotilaat pääsevät ajoissa ohjelmoituihin tutkimuksiin sekä osaavat itse seurata oireitaan ja olla niistä yhteydessä lymfoomahoitajiin, jotka pystyvät nopeasti reagoimaan tilanteeseen. Lääkärin resursseja säästyy potilaille, jotka tarvitsevat lääkärin vastaanottoa.
- Yhteistoiminta-alueiden (Etelä-Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueiden) lääkäriresurssihaasteiden vuoksi molempien hyvinvointialueiden lymfoomapotilaiden hoidot keskitettiin Taysiin. mikä osaltaan lisännyt tarvetta päivittää sekä tehdä uusia ohjeita ja toimintakortteja.
- Syöpälääkehoidon ohjeet on päivitetty ja mahdollistettu niiden näkyminen extranetin kautta YTA-alueen sairaaloille.
- Uuden lymfoomahoidon CAR-T-hoidon aloittaminen syöpätautienvuodeosastolla vaatii ohjeiden tekemistä henkilökunnalle ja potilaille sekä henkilökunnan kouluttamista etenkin vuodeosastolla, jossa hoito toteutetaan. Myös muut CAR-T-potilaan hoitoon osallistuvat (esim. teho) tarvitsevat hoito- ja seurantaohjeita.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen
- Projektipäällikkö Tiina Lyly-Yrjänäinen: projektikokonaisuuden hallinnointi, toiminnan suunnittelu eri yhteistyötahojen kanssa, potilashoidollisten prosessien suunnittelu yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa, henkilöstön koulutuksen suunnittelu, digitalisaation suunnittelu tukemaan lymfoomapotilaiden hoito- ja seuranta prosessia, toiminnan sujuvuuden ja laadun seuranta, seurantapalaverit ja väliarviointi
- Asiantuntijahoitajat Riia Nuoranne ja Krista Tauriainen: projekti kokonaisuuden hallinnointi yhdessä projektipäällikön kanssa, toiminnan suunnittelu eri yhteistyötahojen kanssa, potilashoidollisten prosessien suunnittelu yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa, henkilöstön koulutuksen suunnittelu, digitalisaation suunnittelu tukemaan lymfoomapotilaiden hoito- ja seuranta prosessia, toiminnan sujuvuuden ja laadun seuranta, seurantapalaverit ja väliarviointi
Tavoiteltu muutos
- Asiantuntijahoitajan koordinoiman lymfoomapotilaiden oireperusteisen seurannan käynnistäminen Taysissa. mikä vapauttaa rajallista lääkärihenkilöstöresurssia vaativampien syöpäpotilaiden hoitoon.
- Lymfooman T-CART toiminnan käynnistäminen Taysissa, mikä mahdollistaa potilaille hoidon toteuttamisen lähempänä kotoa
- Yhteistoiminta-alueiden ja Pirhan alueen sujuva lymfoomapotilaiden hoidon toteutuminen Taysissa turvallisesti kehittämällä ja luomalla yhtenäiset tavat ja toimintaohjeet sekä elementit tiedolla johtamiseen (esim. uudet ennusteluokitukset), jotka hyödyntävät syöpätautien klinikkaa ja yhteistoiminta-alueita. Projektin tavoitteena on mahdollistaa Pirkanmaan hyvinvointialueella laadittujen lymfoomasyöpälääkeohjeistojen hyödyntäminen Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueilla ja luoda sujuvat lymfoomapotilaiden hoitopolut Pirkanmaan hyvinvointialueelle ja hoitojen jälkeen seurantaan takaisin omalle hyvinvointialueelle seurantaan.
- Syöpälääkehoitojen potilasturvallisuuden parantaminen mahdollistamalla syöpälääkehoidon toteutuksen kirjaukset Kantaan ja Omakantaan sekä syöpälääkehoitojen kirjaamisen potilaan riskitietoihin syöpälääkehoidon toimenpidekoodeilla.
- Tavoitteena ottaa käyttöön kaikilla lymfoomapotilailla oireseurantaa verkkopoliklinikka. Potilaat ohjataan jo hoidon suunnitteluvaiheessa poliklinikalla verkkopoliklinikan käyttöön.
- Mahdollistaa laajemmin kliinisten lääketutkimusten toteuttaminen Pirkanmaan hyvinvointialueella kliinisessä lääketutkimusyksikössä käynnistämällä Taysissa CAR-T-soluhoidot.
Muutoksen mittaaminen
- Hoitajavetoisen vastaanoton pilotointi ennen varsinaista käyttöönottoa, jolloin arvioidaan toiminnan sujuvuutta, oma osaamista, varauspohjan toimivuutta ja potilaspalautetta.
- Arviointikysymykset:
- Kuinka paljon siirtyy hoitajavetoiselle vastaanotolle potilaita?
- Onko lymfoomahoitajilla osaamisen kehittämisessä tarpeita?
- Tukeeko varauspohjat toiminnan toteutumista?
- Kuinka helppo on konsultoida lääkäriä tarvittaessa?
- Millaista palautetta potilaat antavat?
- Kuinka digitaaliset seurannat ovat käytössä?
Toteutussuunnitelma
- Lymfooman sairastaneiden potilaiden hoitojen jälkeisen oireperustaisen asiantuntijahoitajan koordinoiman seurantaprosessinsuunnittelu. Toimintatapojen ja kirjallisten ohjeiden laatiminen sekä ammattilaisille että potilaille.
- Asiantuntijahoitajan työn toimintakuvauksen laatiminen, toimintakorttien laatiminen sekä kirjaamisohjeiden laatiminen.
- Potilasohjeiden laatiminen sekä oireseurantaan ja myöhäishaittojen seurantaan.
- Henkilökunnan kouluttaminen:
- kaksi sairaanhoitajaa koulutetaan yksikön lääkärien toimesta potilaiden oireseurantaan.
- kaksi sairaanhoitajaa käy UKK-instituutin elintapakoulutuksen
- yhteistyötahojen kouluttaminen hoitajavetoisen lymfoomavastaanoton toimintaan esim. ajan varaukset
- uusien ohjeiden ja toiminnan jalkauttaminen syövänhoidon vastuualueelle.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
- Lymfooman sairastaneet potilaat, jotka ovat saaneet syöpähoidot tai joiden kohdalla on päätetty edetä aktiivisella seurannalla, ja jotka lääkäri arvioi soveltuvan oireseurantaan, jotka koordinoi asiantuntijahoitaja. Potilaat osallistetaan kouluttamalla omaseuranta. Lisäksi kartoitetaan potilaan elämäntavat ja ohjataan yksilöllisesti terveet elämäntavat syöpäriskin pienentämiseksi ja myöhäishaittavaikutusriskin pienentämiseksi.
- CAR-T-hoitojen toteuttamiseen osallistuvat RS-osastojen henkilökunta ja lääkärit. Kansallisesti on kontaktoitu ja verkostoitu muiden yliopistosairaaloiden asiantuntijoiden kanssa, jossa toteutetaan CAR-T-hoitoja.
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen
- Tutustuminen asiantuntijahoitajavetoisen vastaanottotoiminnasta tehtyihin tutkimuksiin ja verkostoituminen kansallisesti lymfoomahoitajien kanssa
Idean valinta
- Lymfoomahoitojavetoiset vastaanotot lymfooman sairastaneille seurantavaiheessa oleville potilaille
Idean testaus asiakkaalla
- Asiantuntijahoitajan vastaanottojen pilotointi tehtiin kolmena päivänä, joista NPS palaute tulossa, mutta ei vielä saatavilla. Välitön palaute ollut positiivista, mikä ei ole muuttanut siis käytäntöjä
- Työyhteisöstä ei ole vielä muuta palautetta kuin yksi negatiivinen suhtautuminen hoitajavetoiseen toimintaan
Ratkaisun testaaminen
- Asiantuntijahoitajan vastaanottojen pilotointi 3 pvänä, jotka sisältävät etävastaanottoja ja ensikäyntejä sekä toimintaan kuuluvaa jonon hallintaa ja ajanvarauksia.
Kokeilun tavoitteet
- Asiantuntijahoitajan vastaanotontoiminnan pilotointi, jossa arvioitiin aikataulupohjan toimivuutta, omaa osaamista ja potilaiden välitöntä palautetta.
Kokeilussa opittua
- Alkuun potilaan asioiden perehtymiseen menee aikaa enemmän, joten aikataulupohja tuntui liian tiukalta, eikä esim. ajanvarauksia ehtinyt työajan puitteissa ehdi tehdä.
- puheluiden eteneminen suunnitellusti, mutta potilaslähtöisesti ja joustavasti tärkeää
- Potilaspuhelun kestoon on keskityttävä, jottei ne veny, mutta kuitenkin niin, kaikki asiat tulee huomioitua.
- Digitaalinen oirekysely auttoi jo etukäteen selvittämään potilaan vointia, vaikka se usein toisaalta loi tarpeen myös soittaa ja tarkentaa vielä potilaiden oireita. Nämä puhelut olivat pääsääntöisesti kuitenkin lyhyempiä ja etenivät suunnitellummin.
- Potilaat olivat tyytyväisen oloisia puhelimessa asiantuntijahoitajan puheluun.
- Seurannan ensikäynnille valmistautuminen on tärkeää ja jaettavan ohjausmateriaalin oltava valmiina, mikä takaa, että potilas saa tarvittavan ohjausmateriaalin. Alkuun ensikäynnillä koettu hyväksi käyttää ”tarkistuslistaa”, että kaikki toimenpiteet tulee tehtyä ja asiat käytyä lävitse. Käynnin edettävä potilaslähtöisesti, mutta oltava hoitajalla hallinnassa esim. ajankäytön suhteen.