Maahan muuttaneiden alkuterveystarkastukset, Sujuvat palvelut -valmennus, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)

Maahan muuttaneiden alkuterveystarkastusprosessi ja siihen liittyvä vastuunjako on jäsennetty ja kuvattu. 

Toimintaympäristö

Helsinkiläisistä lähes 15 prosenttia on Suomeen muuttaneita tai maahanmuuttaneiden jälkeläisiä. Ulkomaalaistaustaisen väestön rooli Helsingissä ja Helsingille on yhä merkittävämpi, sillä sen määrä ja osuus kaupungin väestöstä kasvaa jatkuvasti. Väestöennusteen mukaan vuonna 2030 yli viidennes kaupungin väestöstä olisi sellaisia, joilla äidinkieli olisi jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame. (Helsingin kaupunki.)

STM:n ohjeistuksen mukaisesti pakolaisena, perheenyhdistämisen kautta tai turvapaikanhakijana Suomeen tulleille pitäisi järjestää maahantulotarkastus kahden viikon sisällä maahan tulosta. THL:n suosituksen mukaan muilla perustein maahan muuttaneille tulisi maahantulotarkastus järjestää kolmen kuukauden sisällä maahantulosta, mikäli lähtömaa luokitellaan korkean riskin tuberkuloosimaaksi. WHO:n arvion mukaan yli neljäsosa maailman kansalaisista kantaa piilevänä tuberkuloosibakteeria. Terveydenhuollon näkökulmasta maahantulotarkastuksen toteutumattomuus voi tuottaa riskitilanteita, infektiosairauksien leviämistä ja lisäkuluja, kun sairauksia ei ennaltaehkäistä, havaita ja hoideta ajoissa.

Myös tartuntatautilaki​, jonka tarkoituksena on ehkäistä tartuntatauteja ja niiden leviämistä sekä niistä ihmisille ja yhteiskunnalle aiheutuvia haittoja, asettaa omat raaminsa kehittämiselle. Laki määrittää, että hyvinvointialueen on järjestettävä yleisiä rokotuksia ja terveystarkastuksia tartuntatautien ehkäisemiseksi. Rokotukseen tai terveystarkastukseen osallistuminen on kuitenkin vapaaehtoista. (Finlex.)

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Helsingin terveyspalveluissa oli havaittu haasteita maahan muuttaneiden henkilöiden ohjautumisessa maahantulotarkastuksiin. Maahan muuttaneille ei ollut juurikaan saatavilla tietoa maahan muuttaneiden alkuterveystarkastuksista. Myös terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa oli havaittu epätietoisuutta maahan muuttaneiden alkuterveystarkastusten järjestämisestä ja sen toteuttamisvastuusta.

Kehittämisen kohteena oli maahan muuttaneiden alkuterveystarkastuksen prosessi sekä siihen liittyvä vastuunjako. Prosessi on tarkoitus juurruttaa osaksi terveydenhuollon toimintaa ja parantaa maahan muuttaneiden henkilöiden ohjautumista heille kuuluviin, tarkoituksenmukaisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas tarvitsee tiedon maahan muuttaneen alkuterveystarkastukseen pääsyn mahdollisuudesta, jotta hän voi saada tietoa terveydentilastaan ja saatavilla olevista palveluista sekä ohjautua oikeiden palveluiden piiriin.

Ammattilainen tarvitsee tietoa maahan muuttaneen alkuterveystarkastusprosessista, jotta hän tunnistaa asiakkaat, joiden kohdalla tarkastus olisi suositeltua tehdä ja osaa tehdä tarkastuksia.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tiimin jäsenet koostuvat terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisista sekä hanketyöntekijöistä
terveyskeskuksista, neuvolasta ja maahan muuttaneiden erityispalveluista. Lisäksi tiimissä on mukana kokemusasiantuntijana työskentelevä henkilö. Työyhteisöä osallistetaan kehittämistyöhön muun muassa yksittäisten haastattelujen, työpajatoiminnan sekä sähköisen kyselyn avulla. Sidosryhmiä tunnistetaan ja kontaktoidaan.

Tavoiteltu muutos

Työskentelylle asetettiin seuraavat tavoitteet:​

  • Mahdollisimman moni maahan muuttanut:​

  • saa tiedon maahantulotarkastuksen mahdollisuudesta​

  • ohjautuu tarvittaessa tarkastukseen​

  • saa tarkastukseen päästyään tietoa terveydentilastaan ja saatavilla olevista palveluista sekä ohjautuu oikean palvelun piiriin​

  • Ammattilaiset:​

  • tuntevat prosessin ja siihen liittyvän vastuunjaon​

  • osaavat arvioida tarvetta maahan muuttaneen alkuterveystarkastukselle, ja heillä on tietoa tarkastusten tekemisen tueksi

Muutoksen mittaaminen
  • Tarkastusten määristä ei saada tilastoja ennen kuin THL:n toimenpidekoodi on saatu käyttöön​

  • Hankkeen aluksi toteutettu kysely terveysasemien ja neuvoloiden terveyden- ja sairaanhoitajille voidaan toistaa myöhemmin, jolloin voidaan verrata tietoja lähtötilanteen ja muutosten jälkeen. Toistamalla kysely saadaan tietoa mm. asiakkaiden ohjautumisesta tarkastuksiin, ammattilaisten osaamisesta sekä prosessin selkeydestä​

    • Hoitajien tekemien maahantulotarkastusten määrä suhteessa vastaajien määrään​

    • Tarkastusten jakautuminen hoitajille​

    • Maahantulotarkastus tekemättä yli puoli vuotta maahantulon jälkeen​

    • Arvio omasta osaamisesta tarkastusten tekemiseen

Toteutussuunnitelma

Prosessin ja toimijoiden vastuiden kirkastaminen, jonka lisäksi esim.

-Esite asiakkaille maahan muuttaneiden alkuterveystarkastuksista

-Muu tiedottaminen ja markkinointi, olemassa olevien tiedotuskanavien hyödyntäminen, jalkautuminen

-Koulutukset henkilöstölle

-Asiakasrekisterin käyttömahdollisuuksien selvittäminen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

THL:n mukaan maahanmuuttaneen väestön keskuudessa koetaan lääkäripalveluiden tarvetta lähes yhtä paljon kuin koko väestössä. Tästä huolimatta maahan muuttaneet käyttävät terveyspalveluja vähemmän kuin muu väestö. He kokevat terveyspalvelut koko väestöä useammin riittämättömiksi, vaikka kokemuksissa onkin ryhmienvälisiä eroja. Hankaliksi koetaan ajanvaraaminen, yhteydenotot hoitopaikkoihin sekä tutkimuksiin pääsy. (THL maahan muuttaneiden terveys- ja sosiaalipalvelut.)

Sujuvat palvelut -valmennukseen osallistuvaan moniammatilliseen kehittäjätiimiin kuului kokemusasiantuntija, joka  edusti asiakkaan näkökulmaa. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Pyrimme siihen, että kaupungin verkkosivuille lisätään oma osionsa maahan muuttaneen alkuterveystarkastuksesta ja tarkastukseen hakeutumisesta, kuten muiden hyvinvointialueiden verkkosivuilla on.

 

Ideointi

-Prosessin kirkastaminen

-Terveysasemien, koulun ja neuvolan vastuunjaon selkeyttäminen

-Asiakkaiden tiedottaminen: esitteet asiakkaille, tietoa verkkosivuille, yhteistyö muiden toimijoiden kanssa

-Henkilöstön kouluttaminen

Idean valinta

Terveysasemien, koulun ja neuvolan vastuunjaon selkeyttäminen. Muita suunniteltuja kokeiluja on vaikeaa lähteä edistämään ennen tämän haasteen ratkaisemista. Teettämämme kyselyn tuloksissa nousi esille, että maahantulotarkastusprosessin selkeyttämiseksi tarvitaan vielä ohjeita sekä selkeä vastuunjako.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Prosessikuvauksen ideana on tarkentaa henkilöstölle sitä, missä (terveysasema, koulu, neuvola, opiskeluterveydenhuolto) maahan muuttaneen alkuterveystarkastus tulee kunkin asiakasryhmän kohdalla tehdä.

Ratkaisun testaaminen

Valmiiden materiaalien (ohje, koulutus, asiakkaalle suunnattu tieto) jalkauttamisen jälkeen arvioidaan mahdollisia muutostarpeita, mm. uusittavan kyselyn avulla. Testaamiseen käytettävä aika on alle 6kk.

Kokeilun tavoitteet

Selkeyttää vastuunjakoa maahan muuttaneen alkuterveystarkastusten suorittamisen suhteen ja parantaa asiakkaiden ohjautumista tarkastuksiin.

Kokeilussa opittua

Tämä arvioinnin jälkeen

Ratkaisun perusidea

Uusi maahan muuttaneiden alkuterveystarkastusten toimintamalli on rakennettu selkeyttämään sitä, missä tarkastus tulee kunkin asiakasryhmän kohdalla tehdä. Ohjeen avulla ammattilaiset Helsingin terveydenhuollon toimipisteissä tietävät, kenen vastuulle maahantulotarkastusten suorittaminen kuuluu. Tarkastuksia tekevät ammattilaiset tuntevat tarkastuksen sisällön ja osaavat antaa palveluohjausta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Maahan muuttaneen alkuterveystarkastuksia tehdään neuvoloissa, terveysasemilla, kouluterveyden- ja opiskeluterveydenhuollossa, joten toimintamallin juurruttamistyöhön kuuluu toimintamallin esittely ja uusien materiaalien perehdyttäminen kaikissa em. palveluissa.  Esittelyyn varattavan ajan lisäksi erillisen verkkokoulutuksen suorittaminen vie ammattilaiselta aikaa 1-1,5 tuntia.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tämä arvioinnin jälkeen

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tämä arvioinnin jälkeen