Maahanmuuttajataustaisten nuorten monialainen toimintamalli, Sujuvat palvelut -valmennus, Helsinki (RRP, P4, In1)

Toimintamalli vastaa lastensuojelun asiakkaana olevien päihteillä ja/tai mielenterveydellä oireilevien maahanmuuttajataustaisten nuorten ja heidän perheidensä tarpeisiin monialaisen ja nuori- ja perhekohtaisesti räätälöidyn työskentelyn keinoin.

Toimintaympäristö

Maahanmuuttajataustaisen väestön osuus Helsingissä lisääntyy ja painottuu kaupungin itäisiin osiin. Nämä perheet ovat huomattavasti muita useammin pienituloisia. Lisäksi maahanmuuttajataustainen lapsi elää muita ikätovereitaan useammin turvattomassa kasvuympäristössä. Hän kohtaa ikätovereitaan useammin syrjintää ja rasismia ja joutuu rikoksen uhriksi.

Maahanmuuttajataustaisia lapsia sijoitetaan kiireellisesti useammin kuin valtaväestön lapsia.

  • Selittäviä tekijöitä: perheiden ja lasten tarvitsemia peruspalveluja ja lastensuojelun avohuollon palveluja ei ole ollut saatavilla, niitä ei ole tarjottu perheille tai ne eivät ole olleet tarkoituksenmukaisia.
  • Saman lapsen useat kiireelliset sijoitukset  ovat tyypillisempiä  maahanmuuttajataustaisilla kuin valtaväestön lapsilla, mikä voi kertoa siitä, että asiakaskohtainen  arviointi  ja  päätöksenteko on  erityisen  haasteellista asiakasryhmän  kohdalla. (Anis & Malin 2023)

Helsingissä noin 25 % lastensuojelun asiakkaista on vieraskielisiä. 

  • Tutkimuksissa on todettu, että keskimääräistä  suuremmat hyvinvoinnin riskit johtavat helpommin  asiakkuuteen.
  • Toisena selityksenä yliedustukselle on tunnistettu järjestelmän ja palveluiden rakenteelliset, systemaattiset ja ammattilaisten toimintaan liittyvät tekijät, jotka johtavat asiakkaiden erilaiseen kohteluun ja arviointiin. 
    (Anis & Malin 2023,Turtiainen ja Hiitola 2018).

Samanlainen kohtelu ei riitä edistämään yhdenvertaisuutta. 

  • Tosiasiallisen yhdenvertaisuuden toteutuminen voi edellyttää heikommassa asemassa olevan väestöryhmän erityistarpeiden huomioon ottamista. (Positiivinen erityiskohtelu, YVL 9 §)
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Maahanmuuttajataustaiset vakavasti oireilevat nuoret ja heidän perheensä eivät saa oikeanlaista ja riittävää apua. Maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat yliedustuttuina lastensuojelun kiireellisissä sijoituksessa ja vaativan tason palveluissa.

Näiden perheiden haasteina on muun muassa 

  • nuoren koulunkäynti, käyttäytyminen ja mielenterveys,
  • vanhempien talous- ja velkaongelmat ja palvelujärjestelmän hahmottamisvaikeudet sekä
  • perheenjäsenten eritahtinen kotoutuminen.

Tavoitteena on luoda tälle asiakasryhmälle kohdennettu palvelu, jossa tehdään työtä monialaisesti arvioiden yhteisellä suunnitelmalla. Palvelun tavoitteena on kohderyhmän terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn lisääntyminen. 

Strategisena tavoitteena on lastensuojelun kodin ulkopuolisten sijoitusten ehkäisy ja kustannusvaikuttavuus.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nuoren palvelutarpeen arviointi aloitetaan, jos viranomaisen tietoon on tullut ilmi nuoren huolestuttava tilanne esimerkiksi lastensuojeluilmoituksen kautta. Palvelutarpeen arviointi toteutetaan 90 vuorokauden kuluessa, jonka seurauksena nuoren palvelutarpeen todetaan. Jos nuorella ja perheellä on tarve lastensuojelulle, aloitetaan lastensuojelun asiakkuus. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä kokoaa asiakkaan verkostot ja järjestää asiakkaalle oikea-aikaiset palvelut tilannearvion pohjalta. Nuorella ja perheelle järjestetään avohuollon tukitoimia, esimerkiksi tehostettua perhetyötä tai ammatillista tukihenkilötoimintaa ja tämän lisäksi nuorella ja perheellä saattaa olla lukuisia muita palveluita käynnissä, esimerkiksi asiakkuus mielenterveys- ja päihdepalveluissa tai oppilashuollossa. Palveluiden sopivuutta ja nuoren ja perheen tilannetta arvioidaan säännöllisesti. Jos avohuollon tukitoimet ovat riittämättömiä, voidaan nuori sijoittaa kodin ulkopuolelle. Tavoitteena lastensuojelun toimissa on, että nuori ja perhe saavat oikea-aikaista apua ja tukea. Lastensuojelun asiakkuus päättyy, jos sille ei ole enää tarvetta ja esimerksi kevyempi tuki on riittävää. Viimeistään asiakkuus päättyy silloin, kun nuori täysi-ikäistyy tai muuttaa toiseen kuntaan.

Strategisena tavoitteena on, että sijoituksia saataisiin ehkäistyä ja mahdollisimman moni perhe saisi apua muilla keinoin. Yllä kuvattu prosessi pitää sisällään paljon haasteita, jotka vaikuttavat siihen, kuinka sujuvaa ja laadukasta palvelua asiakas saa. Prosessia vaikeuttavat työntekijöiden vaihtuvuus, tiedonkulun haasteet, päällekkäiset palvelut ja päällekkäinen työ, peruspalveluiden huono saatavuus, avohuollon tukitoimien sopimattomuus (esim. intensiteetti) ja asiakkaan oman motivaation/sitoutumisen haasteet. 

Kun lastensuojelun prosessia arvioi nimenomaan maahanmuuttajataustaisen nuoren ja perheen kannalta, voi nimetä monia lisätekijöitä, jotka vaikuttavat prosessin sujuvuuteen ja lopputulokseen. 

  1. Viestintä ei ole saavutettava kaikille. Sitä ei tuoteta aina monikielisesti eikä varmisteta, että asiakkaat ovat varmasti ymmärtäneet,  mistä on kyse.  Palvelut ovat monilta osin digitalisoituneet ja vieraskielisille vanhemmille tämä saattaa olla iso haaste. Toimiminen Maisassa, Wilmassa ja muissa sähköisissä palveluissa saattaa olla monille vaikeaa tai mahdotonta. 
  2. Työskentely tapahtuu usein toimistoissa, joka saattaa olla este luottamuksen ja yhteistyösuhteen syntymiselle.
  3. Lainsäädäntö ei aina tue laadukasta työtä. Asiakasmitoitus tiukentaa lastensuojelun asiakkuuden kriteerejä entisestään, joka voi johtaa asiakkaan kohdalla lukuisiin palvelutarpeen arvioihin ilman asiakkuuden alkua. Palvelutarpeen arviointi on asiakkaan kannalta tärkeä vaihe, mutta tiukka aikaraami ja asiakaspaine saattaa johtaa siihen, että asiakkaan tilanteiden juurisyihin ei päästä käsiksi.
  4. Ammattilaisten osaamisen puutteet eri taustoista ja kulttuureista tulevien asiakkaiden kohtaamiseen ja auttamiseen. 
  5. Asiakas on kokenut rasismia ja yksinäisyyttä, minkä vuoksi hän ei motivoidu hakemaan tai vastaanottamaan apua ja kokee epäluottamusta palveluita kohtaan.
  6. Maahanmuuttajataustaiset ei ohjaudu/ eivät löydä varhaisen tuen piiriin, minkä vuoksi nuori ja perhe eivät saa apua riittävän ajoissa esimerkiksi mielenterveyden haasteisiin.
  7. Työtä ei tehdä monialaisesti yhdessä arvioiden vaan eri siiloissa. Asiakasperheen tilanteessa on mukana monia toimijoita ilman asianmukaista palvelujen yhteenkoordinointia.
  8. Rasismi yhteiskunnan rakenteissa ja työntekijöiden toimintatavoissa vaikuttaa siihen, miten perheen kohdataan ja miten heidän tilannettaan arvioidaan eri palveluissa.

Lisäksi maahanmuuttajataustaisten sijoitettujen nuorten tilanteiden taustalla on usein muita ilmiöitä, kuten perheen pienituloisuutta, pakolaistaustaa, väkivallan kokemuksia, haasteita koulun kanssa, vanhempien vaikeutta ymmärtää palvelujärjestelmää tai kieltä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvää stigmaa ja tietämättömyyttä, joihin tulisi pystyä vaikuttamaan perheiden kanssa työskennellessä. Maahanmuuttajataustaiset vanhemmat tarvitsevat apua omien asioidensa kanssa, jotta kapasiteettia vapautuu oireilevan lapsen tilanteen hoitamiseen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Sujuvat palvelut -valmennuksen kehittämistiimiin on koottu vakavasti oireilevan nuoren ja perheen kannalta keskeisimmät toimijat: 

  • lastensuojelu
  • aikuissosiaalityö ja 
  • Nuorten päihdepalvelu Pysäkki. 
  • Lisäksi tiimissä hyödynnetään kokemusasiantuntijoita ja kutsutaan tarpeen mukaan tapaamisiin mukaan muita keskeisiä kumppaneita, esimerkiksi Nuorisoasema tai koulu.

Projektissa kehitettävään ja pilotoitavaan Monialaiseen perhetyöhön on palkattu 12 ammattilaista: 

  • Johtava sosiaaliohjaaja vetämään monialaista tiimiä, 
  • 6 lastensuojelun ohjaajaa, 
  • 3 aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaa ja 
  • 2 nuorten mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajaa. 
Tavoiteltu muutos

Tavoitteena ehkäistä maahanmuuttajataustaisten nuorten kodin ulkopuolisia sijoituksia. Jotta tavoitteeseen päästää, tulee muutoksia tapahtua sekä organisaatio- että palvelutasolla.

Organisaatiotason muutokset

  • Asukkaiden yhdenvertaisesta  osallisuudesta huolehtiminen
  • Palveluiden saavutettavuus
  • Stigman ja disinformaation purku
  • Asiakasryhmien saavuttava viestintä
  • Organisaation arvot ja työntekijöiden osaaminen
  • Antirasismi
  • Kulttuurisensitiivisyys ja kielitietoisuus
  • Moninainen työyhteisö

Palvelutason muutokset

Uusi monialainen palvelu - Nuorten monialainen perhetyö

  • Yhden luukun monialainen palvelu:
    • Lastensuojelun ohjaaja,
    • Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitaja
    • aikuissosiaalityön sosiaaliohjaaja
    • kokemusasiantuntija perheen tarpeet huomioiden
  • Antirasistinen ja systeeminen työote
  • Räätälöity yksilöllinen tuki
  • Intensiivinen työskentely perheen arkiympäristössä
  • Asiakkuuden kesto perheen tarpeen mukaisesti (+/- 6kk)
Muutoksen mittaaminen

Viitekehyksenä Nelimaali-arviointi: 

  • onko toimintamalli sellainen, että palvelujen saatavuus, tuottavuus ja vaikuttavuus sekä asiakas- ja henkilöstökokemus ja työnantajakuva paranevat. ​

Tuottavuuden ja vaikuttavuuden mittarit:

  • Palvelussa asiakkaana olevien lasten määrä
  • Ehkäistyjen lastensuojelun kodin ulkopuolisten sijoitusten määrä asiakaskunnassa
    • Asiakkaan kokonaistilanteen muutos palvelun aikana ja tilanne 6kk palvelun päättymisen jälkeen
  • Monialaisen palvelun tarve asiakaskunnassa
    • Sairaanhoitajien työskentelyä tarvitsevien lasten osuus
    • Aikuissosiaalityön sosiaaliohjausta saavien vanhempien osuus kaikista asiakasvanhemmista

Aineisto arvioinnin toteuttamiseen:

  • Seurantatieto asiakkaista (Apotti, seuranta-excel, FIT-mittaukset)​

  • Palautelomakkeet​ (lapsi, vanhemmat, ohjaava sosiaalityöntekijä)

  • Ryhmähaastattelut: työntekijät, emoyksiköiden esihenkilöt, palveluun ohjaavat sosiaalityöntekijät​

  • ​asiakkaiden palautehaastattelut

  • Kehitettävän palvelun kustannustiedot ja vaihtoehtopalvelun kustannustiedot

Toteutussuunnitelma

Organisaatiotason toimenpiteet:

  • antirasististen työotteen koulutuskahviloiden pilotointi lastensuojelussa ja aikuissosiaalityössä
  • maahanmuuttajataustaisten lastensuojelun asiakkaiden kokemusasiantuntijatoiminnan käynnistäminen
  • vieraskielisten vanhempien vertaisryhmätoiminnan pilotointi
  • järjestöyhteistyön kartoittaminen ja tiivistäminen
  • puheenvuorot lastensuojelusta eri yhteisöissä
  • monialaisten tiimien johtamisen mallintaminen
  • verkostoneuvottelujen kehittäminen
  • ilmiötiedon kerääminen ja ratkaisujen etsiminen maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden talous- ja velkaongelmiin 
  • aktiivinen viestintä asiakasryhmän tarpeista ja antirasismista

Palvelutason toimenpiteet:

  • luodaan monialainen toimintamalli, jossa työntekijöitä lastensuojelusta, aikuissosiaalityöstä ja Nuorten päihdepalvelu Pysäkiltä 
  • tiimin työtä ohjaa antirasistinen työote
  • jokainen Nuorten monialaiseen perhetyöhön ohjattu perhe saa tuekseen monialaisen vastuutiimin
  • Työikäisen palvelutarpeen arviointi ja intensiivinen aikuissosiaalityön sosiaaliohjaus tarvittaessa (sis. motivointi) osana perheen tukea
  • Jokaiselle nuorelle tehdään sairaanhoitajan alkukartoitus
  • Kokemusasiantuntijoiden hyödyntäminen asiakastyössä
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä:

Lastensuojelun tai perhesosiaalityön asiakkaina olevat maahanmuuttajataustaiset perheet, joiden 10-17 -vuotiailla lapsilla on esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeoireilua ja joiden vanhemmilla on oma tuentarve. 

Lastensuojelun kokemusasiantuntijat ovat tiiviisti mukana toimintamallin kehittämisessä ja arvioinnissa:

  • projektiryhmän jäsenenä
  • 1 krt/kk mukana systeemisessä asiakasreflektiossa
  • työparina asiakastyössä

Asiakaslupaus:

”Me kohtaamme sinut kunnioittavasti ja huomioimme sinun ja perheesi tilanteen yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti. 
Me tuemme sinua mahdollisissa haasteissa yhteisymmärryksessä kanssasi.”