Marevan hoitoa saavien ak-potilaiden digitaalinen hoitomalli (Etelä-Savon hyvinvointialue, RRP2, P4, I1)
Marevan -hoitoisten potilaiden digitaalinen hoitomalli toteutetaan Orla-etämittaussovelluksen avulla. INR-mittaus suoritetaan kotona, ja annoksen määrittää joko potilas itse tai ammattilainen suoraan sovellukseen.
Etelä-Savon hyvinvointialueella välimatkat ovat pitkät, ja Marevan -hoito vaatii säännöllisiä käyntejä INR-mittauksissa. Digitaalisen hoitomallin avulla käyntejä voidaan vähentää merkittävästi, joka vapauttaa sekä henkilöstön työaikaa, että helpottaa potilaita, kun mittaukset voidaan suorittaa kotona. Lisäksi omahoitoon kuuluvien potilaiden hoidon seuranta helpottuu, ja heidän motivaationsa onnistuneeseen omahoitoon lisääntyy.
Marevan -hoito on usein pitkäaikainen, suurimmalla osalla potilaista pysyvä. Uudet antikoagulantit eivät edelleenkään sovellu kaikille potilasryhmille, joten Marevan-hoitoisten potilaiden hoitoa tulee kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Digitaalisen hoitomallin avulla tuetaan myös potilaiden omahoitoa, hoitoon sitoutumista sekä parannetaan hoitotuloksia, joka voi vaikuttaa positiivisesti aivo- ja sydäntapahtumien ennaltaehkäisyyn. Tavoitteena on myös vapauttaa henkilöstöresurssia sujuvoittamalla tätä prosessia.
Projektipäällikkö Tapani Patosalmi: raportointi hankkeelle, rahoituksesta sopiminen, kokonaiskoordinointi
Asiantuntija Satu Vuorio: raportointi projektipäällikölle, yhteistyö Orlan ja henkilöstön kanssa, käytännön koordinointi kenttätyöhön, toimintamallien luominen yhdessä henkilöstön kanssa
Vastaava lääkäri Pauliina Seppälä: toimintamallien ja hoitolinjojen luominen yhdessä henkilöstön kanssa, hoidollinen vastuu
Kouluttavat hoitajat Salla Kuitunen ja Anni Väisänen: alueellisesti ak-henkilöstön osallistava kouluttaminen, toimintamallien luominen yhdessä henkilöstön, asiantuntijan ja lääkärin kanssa
Orlan edustus Tuomas Mäkynen, Tomi Kurppa ja Jari Virtanen: kehittämisyhteistyö toiminnan laajentamiseksi koko hyvinvointialueen laajuiseksi, henkilöstön koulutusyhteistyö
Tavoitteena on parantaa erityisesti Marevan-lääkityksellä olevien omahoidon mahdollisuuksia, hoidon tuloksia sekä motivoida onnistuneeseen omahoitoon. Terveydenhuollossa pysytään ajan tasalla siitä, onko omahoito tasapainossa, ja voidaan puuttua tilanteeseen, mikäli ilmenee riski potilasturvallisuuden vaarantumiselle. Toissijaisesti helpotetaan kaukana asuvien, työssäkäyvien tai voinniltaan kykenemättömien potilaiden INR-mittausten suorittamista, kun se voidaan hoitaa etänä paikasta riippumatta.
Muuttuvatko potilaiden TTR-tasot omamittauksiin tai omahoitoon siirtymisen jälkeen? TTR-tasoja arvioidaan puolen vuoden ajalta ennen etämittauksiin siirtymistä, ja sen jälkeen noin puolen vuoden välein siirtymän jälkeen.
Kuinka monta omamittaajaa ja omahoitolaista hyvinvointialueella on?
Kuinka tyytyväisiä potilaat ovat etäseurantaan? Tätä arvioidaan säännöllisin asiakastyytyväisyyskyselyin. Webropol-kyselyn linkki lähetetään asiakkaille tekstiviestitse.
Kuinka tyytyväistä henkilöstö on etäseurantaan? Tätä seurataan säännöllisin henkilöstön tyytyväisyyskyselyin. Kyselyllä arvioidaan henkilöstön kokemusta prosessin toimivuudesta arjen työssä.
Toimenpidesuunnitelman luonnos:
Muodostetaan vaiheittainen suunnitelma, kuinka INR-etämittaus ja omahoito otetaan käyttöön koko alueella:
1. Luodaan alueellinen omahoidon malli ja asiakasvalinnan kriteeristö. Lisäksi mietitään potilasvalinnan perusteet pelkälle etämittaukselle.
2. Tarkoituksena hyödyntää INR-etämittauksessa kokeneita ammattilaisia, jotka ovat työssään käyttäneet Orlan sovellusta, sekä opastaneet asiakkaita ja muita työntekijöitä etämittaukseen. Nämä ammattilaiset jalkautuvat alueellisesti kouluttamaan muita ak-hoitajia.
Ensisijainen kohderyhmä ovat INR omahoitoon soveltuvat potilaat. Hyöty asiakkaalle sekä terveydenhuollolle on suurin tässä potilasryhmässä.
Etäseuranta aloitettiin pilottihankkeella, jossa asiakkaat tiesivät olevansa osa pilottiryhmää. Heiltä sekä henkilöstöltä kerättiin palautetta toimintamallista aktiivisesti pilottivaiheen aikana. Asiakkaiden ja henkilöstön kokemusten mukaisesti rakennettiin malli koko hyvinvointialueelle, jota voidaan yksilöidä asiakkaan kokemusten perusteella.