Marevan hoitoa saavien ak-potilaiden digitaalinen hoitomalli (Etelä-Savon hyvinvointialue, RRP2, P4, I1)
Marevan -hoitoisten potilaiden digitaalinen hoitomalli toteutetaan Orla-etämittaussovelluksen avulla. INR-mittaus suoritetaan kotona, ja annoksen määrittää joko potilas itse tai ammattilainen suoraan sovellukseen.
Toimintamallin nimi
Marevan -hoitoisten potilaiden digitaalinen hoitomalli toteutetaan Orla-etämittaussovelluksen avulla. INR-mittaus suoritetaan kotona, ja annoksen määrittää joko potilas itse tai ammattilainen suoraan sovellukseen.
INR-etämittauksen ja -hoidon toimintamalli Etelä-Savon hyvinvointialueella on kuvattu oheisessa kaaviossa. Etämittaukseen on mahdollista siirtyä joko hoitajan tai asiakkaan aloitteesta, huomioiden asiakasvalinnan kriteerien täyttyminen. Jokaisen asiakkaan kohdalla edetään yksilöllisesti siten, että hän saa riittävät valmiudet hoitaa mittaukset kotona itsenäisesti. Pääsääntöisesti tähän tarvitaan 1-3 ohjauskäyntiä, mutta tarvittaessa käyntejä voidaan lisätä. Omahoitoon siirtyvien asiakkaiden tulee myös suorittaa ak-ajokortti, ja omahoitoon siirtymisestä konsultoidaan lääkäriä. Kaikilta asiakkailta otetaan kolmen ensimmäisen pikamittauksen yhteydessä suoniverinäyte laitteen mittaustuloksen varmistamiseksi. Suoniverinäytekontrollit toistetaan puolen vuoden välein.
Etelä-Savon hyvinvointialueella välimatkat ovat pitkät, ja Marevan -hoito vaatii säännöllisiä käyntejä INR-mittauksissa. Digitaalisen hoitomallin avulla käyntejä voidaan vähentää merkittävästi, joka vapauttaa sekä henkilöstön työaikaa, että helpottaa potilaita, kun mittaukset voidaan suorittaa kotona. Lisäksi omahoitoon kuuluvien potilaiden hoidon seuranta helpottuu, ja heidän motivaationsa onnistuneeseen omahoitoon lisääntyy.
Ensisijainen kohderyhmä ovat INR omahoitoon soveltuvat potilaat. Hyöty asiakkaalle sekä terveydenhuollolle on suurin tässä potilasryhmässä.
Etäseuranta aloitettiin pilottihankkeella, jossa asiakkaat tiesivät olevansa osa pilottiryhmää. Heiltä sekä henkilöstöltä kerättiin palautetta toimintamallista aktiivisesti pilottivaiheen aikana. Asiakkaiden ja henkilöstön kokemusten mukaisesti rakennettiin malli koko hyvinvointialueelle, jota voidaan yksilöidä asiakkaan kokemusten perusteella.
INR-etämittauksen aloitukset on keskitetty isoimpiin sote-keskuksiin (Mikkeli, Savonlinna, Pieksämäki) riittävän ohjausosaamisen varmistamiseksi. Etämittausta ei aktiivisesti markkinoida asiakkaille, vaan tavoitteena on tunnistaa ne asiakkaat, jotka hyötyisivät mittauksista eniten (työikäiset, pitkänmatkalaiset, huonosuoniset jne.). Ammattilaisten kouluttaminen niin ohjaukseen kuin tulosten tulkintaan ja annosmäärityksiin sovelluksessa vaatii resursseja sekä aikatauluttamista. Riittävä ohjausosaaminen vaatii myös toistoja, mikä voi muodostua haasteeksi silloin, kun asiakasmäärät ovat pienet ja ohjaavia ammattilaisia on toimipisteellä useampia. Annosmääritykset siirryttäessä omamittauksiin huolehtii keskitetysti hoidon tarpeen arvioinnin yksikkö, johon on luotu oma koulutuksensa, ja koulutuksia pidetään säännöllisesti uusille työntekijöille sekä kertauksena vanhoille työntekijöille.
Tärkeintä on tunnistaa asiakkaat, jotka hyötyvät mittauksista. Kardiologian ja hematologian yksiköt ovat tietoisia mahdollisuudesta, ja suosittelevat tietyille työikäisille asiakkaille jo sieltä omamittarin hankintaa. Omamittaukset keskeyttäneiden määrä on hyvin maltillinen, ja yleisesti syynä ovat olleet joko liian suuret poikkeamat suoniverinäytteisiin nähden tai toteama siitä, että asiakas ei kykene luotettavasti omamittausta teknisesti suorittamaan.
Etelä-Savon hyvinvointialueella on ollut erilaisia käytäntöjä ak-hoidon toteuttamisessa. Mikkelissä toimii aktiivisesti ak-poli, jossa osa asiakkaista käy paikan päällä pikamittaamassa INR-arvonsa. Lisäksi useina päivinä viikoissa yhden työntekijän koko työaika kului ak-asioiden toimistotyöhön. Osaksi toimintamallin myötä, mutta myös muiden järjestelyiden vuoksi, on kaikki ak-asiat voitu keskittää ak-polin yhteyteen ja näin saatu vapautettua hoitajan työaikaa useiden päivien verran. Muualla alueella ak-poleja on ollut toiminnassa hyvin suppeasti, vain yksittäisinä tunteina viikossa, näihin vaikutus on ollut vähäisempi. Ak-etämittauksissa mukana olevat asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä toimintatapaan, koska he eivät ole enää sidottuja laboratorio- tai vastaanottoaikoihin, vaan voivat hoitaa ak-asiansa pitkälti kotoa tai reissusta käsin. TTR-arvot ovat pääsääntöisesti erinomaisella tasolla.
Loppuvuoden 2024 aikana toteutetaan vielä laajempi TTR-tasojen arviointi sekä asiakkaiden ja työtekijöiden tyytyväisyyskyselyt.