Matalan kynnyksen digitaalinen tukipalvelu nuorille ja vanhemmille - normaali.fi & enjaksa.fi, Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)

Verkkosivustot normaali.fi ja enjaksa.fi ovat digitaalisia ohjaus- ja neuvontapalveluja, joissa kävijät asioi anonyymisti. Normaali.fi on suunnattu nuorille ja enjaksa.fi on suunnattu vanhemmille. Sivustoilta löytyy huolitesti, videot ja chat.

Toimintaympäristö **

COVID-19-pandemian seurauksena monien sosiaali- ja terveyspalveluiden apua ja tukea tarvitsevien ihmisten tilanne heikkeni. Koko väestön mielenterveysongelmat lisääntyivät pandemian aikana, ja apua tarvitsevien henkilöiden tunnistaminen ja avun tarjoaminen vaikeutui. Mielenterveyspalvelujen velka kasvoi, ja Pohjanmaalla psykososiaalisten palveluiden saatavuus oli heikentynyt jo ennen pandemiaa, THL:n raportin mukaan.

Pandemia vaikutti erityisesti ryhmiin, jotka olivat jo ennestään heikossa tai haavoittuvassa asemassa, kuten henkisestä kuormituksesta kärsivät lapset, nuoret ja nuoret aikuiset. Juuri nämä edellä mainitut ryhmät ovat normaali.fi ja enjaksa.fi-sivustojen kohderyhmiä.

Matalan kynnyksen palveluiden avulla voidaan siirtää painopistettä enemmän raskaista palveluista kevyempiin palveluihin, ja ehkäistä sen kautta sosiaalista syrjäytymistä. Nykyään monet hakevat apua ongelmiinsa internetistä ja haluavat pysyä nimettömänä. Näissä tapauksissa palvelut, kuten normaali.fi ja enjaksa.fi-sivustot, voivat tarjota tukea jo varhaisessa vaiheessa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Väestömme on Suomen hyvinvoivin ja toimintakykyisin on Pohjanmaan hyvinvointialueen visio. Yksi lupaus Pohjanmaan asukkaille on, että Olemme lähellä kun tarvitset meitä. Tämä saavutetaan muun muassa seuraavilla toimilla: 

- Varhaisen puuttumisen toimintamallin vahvistaminen
- Etä- ja liikkuvien palveluiden kehittäminen
- Ennaltaehkäisyä tukevien menetelmien kehittäminen

Normaali.fi ja enjaksa.fi-sivustojen toiminta linkittyy juuri niihin tavoitteisiin. Palvelut ovat digitaalisia ja löytyvät verkosta ympäri vuorokauden. Asukkaat voivat käyttää niitä kotona varhaisessa vaiheessa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa ennaltaehkäisyä ja keskittyä ongelmien varhaiseen tunnistamiseen. Tämä saavutetaan ottamalla käyttöön uusia lähestymistapoja, joiden avulla ihmiset voivat päästä hoitoon nopeammin, helpommin ja useiden kanavien kautta. Osa ratkaisua on lisätä hyvinvointia edistävien ja itsehoitotyökaluja tarjoavien digitaalisten ratkaisujen määrää.

Digitaalisten palvelujen tarjoaminen parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon saatavuutta. Näin voimme auttaa ihmisiä löytämään ratkaisuja haasteisiinsa varhaisessa vaiheessa ja vähentää sosiaalista syrjäytymistä.

Asiakas: Voi hakea apua kotona, nimettömänä ja varhaisessa vaiheessa. Asiointi ei edellytä asiakkuutta johonkin tiettyyn palveluun, tai fyysistä asiointia, ja voi sitä kautta madaltaa kynnystä avun hakemiselle.

Ammattilainen: Digipalveluiden käyttö lisää ammattilaisten osaamista tarjota tukea eri kanavia pitkin.

Organisaatio: Pystyy siirtämään painopistettä enemmän raskaista palveluista kevyempiin palveluihin

Yhteiskunta: Väestön hyvinvoinnin lisääntyminen ja korkeampi työllisyysaste

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Zoturi OY rakentaa ja päivittää normaali.fi ja enjaksa.fi. Zoturi vastaa myös kaikista videotarinoista, huolitestin suunnittelusta ja chat-ohjelmasta. 

Pohjanmaalla chat-vastaajat työskentelevät hyvinvointialueella, kunnissa tai järjestöissä. Heidän koulutus ja verkkosivustojen markkinointi sosiaalisessa mediassa tehdään tiiviissä yhteistyössä Zoturin kanssa. Paikallistasolla on tärkeää panostaa yhteistyöhön kuntien ja eri järjestöjen kanssa, jotta kohderyhmät tavoitetaan tiedottamalla sivustoista, ja jotta live-chat-vastaajien määrää voidaan lisätä.

Tavoiteltu muutos

Normaali.fi ja enjaksa.fi -sivustojen tavoitteet ovat seuraavat

1. tavoittaa tukea tarvitsevat varhaisessa vaiheessa, ennen kuin ongelmat kasvavat ja vaativat laajempia tukipalveluja
2. keventää sosiaali- ja terveydenhuollon kuormitusta tarjoamalla apua ja tukea myös digitaalisesti
3. lisätä digitaalisten palvelujen määrää erityisesti nuorten kohderyhmälle

Muutoksen mittaaminen

Zoturi Oy kerää tilastoja verkkosivustojen kävijämääristä, videoiden suosituimmista teemoista ja chat-kontaktien määrästä. Seurataan niitä tuloksia joka kuukausi.

Toteutussuunnitelma

Pohjanmaan hyvinvointialueella normaali.fi ja enjaksa.fi –sivustot otettiin käyttöön heinäkuussa 2023. Sivustot sisälsivät aluksi huolitestin ja videoita. Chat-vastaajille järjestettiin alkuvuodesta 2024 koulutustilaisuuksia yhteistyössä Zoturin kanssa Teamsin kautta, ja Live-chat päästiin avaamaan maaliskussa 2024. Chat-vastaajien määrän perusteella päätettiin, että chat on alkuun auki 3 päivää viikossa (ma, ke, pe).

Chattia on mainostettu mm. koulujen Wilma-palvelun kautta, sähköpostitse hyvinvointialueen edustajille, kunnille ja eri järjestöille. Flyerit jaettiin kouluihin ja hyvinvointipalveluihin, jotka ovat tekemisissä nuorten ja vanhempien kanssa. Sivuja mainostettiin myös erilaisilla alueen messuilla ja hyvinvointialueen tapaamisissa. 

Sivustojen sisällön ja palveluiden tuloksia arvioidaan yhteistyössä Zoturin kanssa syksyllä 2024. Normaali.fi-ja enjaksa.fi-sivustoja ja chattia testataan vuoden 2024 loppuun asti Pohjanmaan hyvinvointialueella. Päätös palvelun jatkosta tehdään syksyn 2024 aikana.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Verkkopalvelu on tarkoitettu ensisijaisesti lapsille, nuorille ja lapsiperheille, mutta palvelua voi käyttää kuka tahansa Pohjanmaan hyvinvointialueella.