Matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta sote-keskuksessa
Toimintamallin tavoitteena on tarjota Ratamokeskuksen (laaja sote-keskus) päiväkävijöille sosiaalihuollon neuvontaa ja ohjausta matalalla kynnyksellä fyysisessä toimipisteessä ilman ajanvarausta. Neuvonnassa voi asioida myös anonyymisti.
Ratamokeskus on Kymenlaakson ensimmäinen laaja sote-keskus, jonka kokonaisuus rakentuu monen eri sote-palvelun siirtymisestä ja sijoittumisesta saman rakennuksen sisään.
Ratamon laajassa sote-keskuksessa toimii terveyssosiaalityö, sosiaali- ja kriisipäivystys sekä sairaalan asiakasohjaus mutta päiväkävijöille eli terveysaseman, suunterveydenhuollon, avokuntoutuksen, laboratorion ja röntgenin asiakkaille ei ole ollut sosiaalihuollon palveluja saatavilla. Tämä linkittyy strategisesti sosiaalihuollon palveluiden saatavuuteen ja saavutettavuuteen laajassa sote-keskuksessa.
Kehittämistyötä varten perustettiin sosiaalihuollon sote-työryhmä, jossa oli osallistujia Kymsoten sosiaalihuollon eri palveluista. Työryhmän tavoitteena oli jakaa tietoa ja huomioida laaja-alaisesti eri asiakasryhmät sote-keskus kehitystyössä.
Sosiaalihuollon ammattilaisten sote-työryhmässä oli tunnistettu tarve helposti saavutettavalle, matalankynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelulle, jossa asiakkaita ohjataan ja neuvontaan muun muassa hakemusten täyttämisessä, opastetaan palveluiden piiriin sekä tuetaan terveydellisten haasteiden tuomissa sosiaalisissa ongelmissa sosiaalihuollon palvelujen keinoin.
- Asiakkaat ohjautuvat oikeaan palveluun heti palvelupolun alussa ja saavat tarvitsemansa palvelun mahdollisimman oikea-aikaisesti
- Hyödynnetään järjestöjen ja kolmannen sektorin osaamista ja palveluja. Asiakkaita ohjataan ennaltaehkäisevästi myös niiden palveluiden piiriin.
- Lisätään sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä
- Käyntien määrä on tasaista. Käyntejä seurataan kuukausitasolla.
- Käyntien syyt yleisellä tasolla
- Ohjaukset sosiaalipalveluihin
- Asiakaspalaute: Tuliko asiakas autetuksi, saiko riittävät jatko-ohjeet ja kuinka todennäköisesti suosittelisi palvelua.
- Olemassa olevien matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapisteiden kartoitus
- Tiivis yhteistyö sote-keskuksen, sosiaali- ja terveyspalvelujen työntekijöiden kanssa
- Sosiaalihuollon palvelujen tiedottaminen
- Terveydenhuollon palvelujen tiedottaminen
- Kirjaamis käytännöt ja tilastointi
- Käytännön järjestelyt: Tilat, työvälineet, aukioloajat
Laajan sote-keskuksen päiväkävijät eli terveysaseman, suunterveydenhuollon, avokuntoutuksen, laboratorion ja röntgenin asiakkaat. Palvelua voivat käyttää asiakkaat itse, läheiset ja sote-keskuksen henkilöstö.