Matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta sote-keskuksessa
Toimintamallin tavoitteena on tarjota Ratamokeskuksen (laaja sote-keskus) päiväkävijöille sosiaalihuollon neuvontaa ja ohjausta matalalla kynnyksellä fyysisessä toimipisteessä ilman ajanvarausta. Neuvonnassa voi asioida myös anonyymisti.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteena on tarjota Ratamokeskuksen (laaja sote-keskus) päiväkävijöille sosiaalihuollon neuvontaa ja ohjausta matalalla kynnyksellä fyysisessä toimipisteessä ilman ajanvarausta. Neuvonnassa voi asioida myös anonyymisti.
Laajan sote-keskuksen päiväkävijät saavat matalalla kynnyksellä ja ennaltaehkäisevästi neuvontaa ja ohjausta sosiaalihuollon palveluista. Neuvonta on tarkoitettu kaikenikäisille asiakkaille.
Asiointi on mahdollista anonyymisti tai tarvittaessa ohjaus- ja neuvontapisteellä työskentelevä sosiaalihuollon ammattilainen voi aloittaa asiakkaan asian arvioimisen ja siirtää asian sosiaalipalveluihin laajempaa palvelutarpeenarviointia varten.
Sote-keskuksen terveydenhuollon henkilöstölle tarjotaan mahdollisuutta matalankynnyksen konsultaatioon ja tiivistetään sosiaali- ja terveydenhuollon välistä yhteistyötä.
Ratamokeskus on Kymenlaakson ensimmäinen laaja sote-keskus, jonka kokonaisuus rakentuu monen eri sote-palvelun siirtymisestä ja sijoittumisesta saman rakennuksen sisään.
Laajan sote-keskuksen päiväkävijät eli terveysaseman, suunterveydenhuollon, avokuntoutuksen, laboratorion ja röntgenin asiakkaat. Palvelua voivat käyttää asiakkaat itse, läheiset ja sote-keskuksen henkilöstö.
KÄYTÄNTÖÖN VIEMINEN
- Työnjaon ja yhteistyön selvittäminen sote-keskuksen muiden sosiaalipalvelujen toimijoiden kanssa
- Yhteistyön ja asiakasasioiden siirtämisen suunnittelu sosiaalipalveluihin
- Työnjaon ja vastuiden selvittäminen sosiaalipalvelujen kanssa
- Walk-in pisteellä tehtävän arviointityön kuvaaminen ja arvioinnin laajuuden määrittely
JUURRUTTAMINEN
- Walk-in pisteen toiminta on liitetty osaksi kymenlaakson hyvinvointialueella toimivaa keskitettyä sosiaalihuollon asiakasneuvontaa. Walk-in pisteellä tehdään kasvotustenj samansisältöistä työtä kuin asiakasneuvonnassa puhelimitse.
Sosiaali- ja terveydenhuollon välinen yhteistyö on tiivistynyt Ratamo-keskuksen sisällä.
Pilotista on saatu positiivista palautetta asiakkailta. Palvelu on helposti saavutettava, asiat selviävät tai selvitys alkaa yhdellä käynnillä eikä asiointiin tarvitse varata aikaa.