Matalan kynnyksen ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen yksilövalmennus työikäisille
Yksilöllisellä ratkaisukeskeisellä valmennuksella lisätään ymmärrystä erityispiirteistä ja luodaan uusia toimintatapoja/ratkaisuja elämänhallintaan vaikuttaviin haasteisiin omissa toimintaympäristöissä, joissa asiakas tavoitteineen on asiantuntijana.
Kehitetyn ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmennus -mallin kohderyhmänä ovat työikäiset, joilla on neuropsykiatrisia erityispiirteitä tai diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö.
Aikuisilla neuropsykiatrisista häiriöistä ADHD arvellaan olevan jopa 2–4 prosentilla, joista hoidon piirissä arvioidaan olevan korkeintaan 5–10 % (Huttunen & Socada 2019; Takeda 2021). Tämä tarkoittaa ADHD-aikuisia Ylä-Savon alueella olevan noin 297–631, joista hoidon piirissä korkeintaan 10 % eli 63. Tämän tilastotiedon valossa alueella on keskimäärin 400 ADHD-aikuista, jotka tarvitsevat tukea. Häiriön tiedetään olevan alidiagnosoitu ja aiheuttavan monenlaisia haasteita niin työ- kuin henkilökohtaiseen elämään. (Meriläinen 2014; Uusitalo 2019.)
ADHD-aikuisten koettu elämänlaatu, arjen toimintakyky, ihmissuhteet ja työssä suoriutuminen ovat huomattavasti keskitasoa heikompia. ADHD aiheuttaa haittaa kaikilla ihmiselämän osa-alueilla. ADHD-aikuinen voi vältellä tilanteita, joissa tulee olla pitkään paikoillaan. Aikuisena impulsiivisuus voi näkyä esimerkiksi kärsimättömyytenä ja ärtyisyytenä, joka voi kuormittaa ihmissuhteita. Impulsiivisuus voi näkyä myös elämyshakuisuutena, riskialttiina käyttäytymisenä esim. liikenteessä, sekä harkitsemattomina ja nopeina päätöksinä esim. työhön tai asuinpaikkaan liittyen. Aikuisena ADHD liittyvä ylivilkkaus vähenee, ja tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteet lisääntyvät. Toiminnan aloittaminen itselle tylsiin tai työläämpiin aiheisiin liittyen voi olla ylivoimaisen vaikeaa ja tarkkaavuus vaihtelee huomattavasti aiheen kiinnostavuudesta riippuen. (Käypä Hoito suositus, Leppämäki & Virta 2017; Leppämäki 2017.)
ADHD-oireisella aikuisella on tavallista suurempi taipumus kehittää erilaisia riippuvuuksia (esimerkiksi päihteet ja pelit), kuin aikuisilla keskimäärin. Alisuoriutuminen opinnoissa tai työelämässä, vastoinkäymisten vuoksi alentunut itsetunto ja siitä mahdollisesti seuraava välttämiskäyttäytyminen voivat lisätä riskiä syrjäytymiseen. (ADHDtutuksi.fi.) Diagnosoimaton ADHD aiheuttaa työelämässä moninaisia haasteita. (SAK 2021.) Hoitamattomana ADHD johtaa tyypillisesti opiskelu- ja työkyvyn alenemaan, ja opintojen keskeytyminen ja työuran rikkonaisuus on tavallista. Vaikeudet tekevät työelämästä kuormittavampaa, mikä voi johtaa toistuviin uupumisiin. Työterveyshuollon erityislääkäri Armi Saaren mukaan ADHD:n diagnosointi ja oikeanlainen hoito antaa ADHD-potilaalle mahdollisuuden täysipainoiseen työelämään kiinnostavassa ja omia vahvuuksia hyödyntävässä ammatissa. Aikuisenakin todetun häiriön asianmukainen hoito ja kuntoutus voi parantaa työkykyä merkittävästi. (Saari 2018.)
Iisalmen työllisyyspalveluiden näkökulmasta päihteidenkäytön aktiivivaihe liittyy palveluihin sitoutumattomuuteen. Arviolta joka seitsemännellä (n. 15 %) ADHD-henkilöllä on samanaikainen, ajankohtainen päihdehäiriö. Koko elämän aikana päihdehäiriö on ollut jopa 20–40%:lla niistä, joilla on ADHD. Ja päinvastoin – mahdollisesti joka neljännellä päihdehäiriöisellä on ADHD. Yhteys on varsin vahva molempiin suuntiin. ADHD:n oireista erityisesti ylivilkkaus ja impulsiivisuus altistavat päihteiden käytölle ja päihdehäiriön kehittymiselle. (Luoma 2018; Leppämäki 2014.) Onnistunut ADHD:n hoito voi katkaista päihdekierteen (Ala-Ilomäki 2020) HUSin riippuvuuspsykiatrian neuropsykologi Pekka Rapelin mukaan vaikea päihdeongelma jatkuu tyypillisesti vuosia ja jäädessään pois työelämästä ja saadessaan eritasoista hoitoa ongelmaansa ihminen aiheuttaa yhteiskunnalle suuret kustannukset. Neuropsykiatrisen häiriön tunnistamisella ja asianmukaisilla hoidolla voidaan saada yllättävän moni päihteiden vuoksi syrjäytynyt ihminen palautumaan jopa niin, että hän pystyy kouluttautumaan ja kiinnittymään työelämään (Hinkula 2021).
Hankkeessa keskeisessä roolissa on ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus, joka on ohjaukseen perustuva muita yhteiskunnan palveluja täydentävä kuntoutusmenetelmä. Se on suunnattu henkilöille, joilla esiintyy neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia, mutta valmennuksen keinot ovat sovellettavissa ja toimivia kaikille, joilla esiintyy elämänhallinnan haasteita. Valmennuksesta hyötyvät muun muassa mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, joilla on vaikeuksia toiminnanohjauksessa, sekä arjen- ja elämänhallinnassa. (Huotari & Niiranen-Linkama & Siltanen & Tamski 2008) Valmennus perustuu asiakkaan tuen tarpeeseen ja sen ratkaisu- ja voimavarakeskeinen työote edistää asiakkaan myönteistä käsitystä itsestään ja omista kyvyistään, ja tukee näin elämänmuutosta. (Huotari & Niiranen & Linkama & Siltanen & Tamski 2008)
Tarve sosiaaliselle kuntoutukselle on kasvanut mielenterveys- ja päihdeongelmien, pitkäaikaistyöttömyyden, sekä köyhyyden ja huono-osaisuuden lisääntyessä. Arjen- ja elämänhallinnan lisäämiseksi tarvitaan tehostettua yksilöllistä tukea ja ohjausta, tiivistä moniammatillista yhteistyötä, sekä osallisuuden kokemusta lisääviä toimenpiteitä. (STM 2022) Nuorisolain piirissä oleville alle 29-vuotiaille on saatavilla runsaasti matalan kynnyksen palveluita useiden eri tahojen toteuttamana, esim. Nuotti-valmennus, Ohjaamot ym. Aikuisille tällaisia palveluita ei ole, tai ne ovat vaikeasti saatavilla. Aikuisille suunnatut palvelut ovat saavutettavuudeltaan byrokraattisia ja niihin pääseminen vaatisi hyvää toimintakykyä. Aikuisena diagnosoiduilla neuropsykiatriset oireet ovat vaikuttaneet elämän- ja arjenhallintaan, kyvykkyyden tunteeseen ja toimintakykyyn piilevänä jo vuosia. Tästä johtuen haasteet ovat usein moninaistuneet ja vaikuttavat toimintakyvyn alentumiseen merkittävästi.
Kimppakyyti-hankkeessa sovelletaan Iisalmen Nuorison Tuki Ry:n (INTRY) aiemmassa (vv. 2019-2022), Kapasiteetti Käyttöön -maksutonta neuropsykiatrista yksilövalmennusta 15-29-vuotiaille nuorille -hankkeessa kehitettyä neuropsykiatrisen valmennuksen palvelumallia. Palvelumallista toteutetun tutkimuksen mukaan valmennuksella saatiin aikaan suuria muutoksia toimintakyvyssä. Muutokset ovat näkyneet arjenhallinnan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen sekä opiskelu- ja työkyvyn paranemisena, sekä psyykkisen hyvinvoinnin kohenemisena. Kapasiteetti Käyttöön -hankkeen aikana alueen yhteistyöverkostoissa on esiin noussut tarve samankaltaisesta valmennuksesta yli 29-vuotiaille, koska tällaista palvelua ei alueella ole. Olemassa olevat palvelut ovat suunnattu joko alle 29-vuotiaille, tai niihin osallistuminen vaatii neuropsykiatrisen diagnoosin (esim. ADHD-liiton kurssit). STM 2022 Selvitys neuropsykiatrisen valmennuksen käytöstä ja koulutuksesta - tukimuksen mukaan n. 80% yli 25-vuotiaista aikuisista hyötyisi neuropsykiatrisesta valmennuksesta.
Kimppakyyti-hanke tarjoaa helposti saavutettavaa matalan kynnyksen palvelua neuropsykiatrisesti oireileville työikäisille. Palvelumallin mukaisen neuropsykiatrisen valmennuksen tavoitteena on tukea erityisesti yli 29-vuotiaiden asiakkaiden elämän- ja arjenhallintaa niin, että mahdollisimman monella olisi valmiudet kiinnittyä heille tarpeenmukaisiin palveluihin, sekä selvitä arjessa ja sen haasteissa elämänlaadun heikentymättä. Hankkeessa asiakkaille tarjotaan moniammatillisen tiimin toteuttamaa ratkaisukeskeistä neuropsykiatrista valmennusta. Valmennuksen keinoin pyritään löytämään ja realisoimaan asiakkaalle itselleen ne tekijät, mitkä aiheuttavat elämänhallinnan haasteita, sekä löytämään uusia toimintatapoja haitallisten tai toimimattomien keinojen tilalle. Hankkeessa ohjataan asiakkaat heille oikea-aikaisiin ja tarpeenmukaisiin palveluihin, sekä tuetaan niihin motivoitumiseen ja kiinnittymiseen.
- Työikäiset asiakkaat tunnistavat omat erityispiirteensä ja osaavat toimia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä haasteistaan huolimatta.
- Asiakkaat tiedostavat haitalliset toimintatapansa haastavissa tilanteissa (kuten päihteiden väärinkäytön), ja käyttävät löytämiään toimivampia tapoja niiden sijaan.
- Asiakkaiden elämänlaatu ja työkyky ovat kohentuneet arjenhallinnan vahvistuessa.
- Asiakkaat ovat löytäneet, motivoituneet ja kiinnittyneet heille tarpeenmukaisiin palveluihin, kuten kuntoutus- ja työelämäpalveluihin.
- Asiakkaat ovat hakeutuneet ADHD-tutkimuksiin saadakseen diagnoosin.
- Alle 29-vuotiaille asiakkaille on toteutettu lyhyitä 2-3 tapaamisen tietoiskuja neuropsykiatrisista haasteista ja niihin tarjolla olevista tukipalveluista, ja nämä asiakkaat ovat hakeutuneet ja kiinnittyneet heille tarpeenmukaisiin palveluihin.
- Valmennuksessa toteutetusta yksilövalmennuksesta on luotu palvelumalli, jonka pohjalta muut toimijat voivat toteuttaa vastaavan valmennusprosessin.
- Yksilövalmennuksen palvelumallin vaikuttavuus on tutkittu ja valmennus liitetään osaksi hyvinvointialueen toimintaa.
- Pitkällä aikavälillä alueen työikäiset ADHD-aikuiset saavat diagnoosit ja oireenmukaisen hoidon neuropsykiatriseen häiriöönsä. Tämän myötä alueella ilmenevä päihteiden väärinkäyttö, rikollisuus, asunnottomuus, sekä muu huonoosaisuus ja syrjäytyminen vähenevät.
- Asiakkaat ovat motivoituneet opiskelemaan/jatkamaan kesken jääneitä opintojaan ja hakeutuvat valmistumisensa jälkeen alueen yrityksiin töihin, jolloin työttömyysprosentti laskee.
- Sosiaali- ja terveysalan työntekijäpulaan voidaan vastata oman kunnan asukkaiden työpanoksella.
- Lasten ja nuorten vanhempien arjenhallinnan ja hyvinvoinnin lisääntyessä lastensuojelun radikaalit toimenpiteet, kuten sijoitukset tai nuorten päihdehoito oman kunnan ulkopuolella vähenevät.
- Ylisukupolvisuuden kierre huonoosaisuudessa ja syrjäytymisessä katkeaa.
- Kunta ja hyvinvointialue saa säästynein/tienatuin varoin tuettua esimerkiksi alueen lasten- ja nuorten hyvinvointia, joka edistää kaikkien kuntalaisten hyvinvointia ja turvallista asumista alueella.
Ajantasaista tutkimusta neuropsykiatrisesta valmennuksesta on vielä vähäisesti ja tämän syitä Nevalainen (2021, 57–58) pohtii tutkimuksessaan. Hän nostaa huomioksi neuropsykiatrisen valmennuksen vaikuttavuuden arvioinnin olevan vielä hyvin vähäistä, koska yhdenmukaisia mittareita valmennuksen hyödyistä ei ole. Kuntoutussäätiö toteutti hankkeen ensimmäisen viiden kuukauden jakson valmennuksista tuloksellisuuden ja vaikutusten arviointiraportin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kehittämää Kykyviisari-mittaria hyödyntäen. Arviointiraportissa tutkittiin valmennuksen välittömien vaikutusten lisäksi myös pidemmän aikavälin vaikutuksia haastattelemalla asiakkaat alku- ja loppuhaastattelun lisäksi myös n. 10 kuukautta valmmennuksen päättymisen jälkeen. Tällä arviolla tuotettiin ajantasaista tutkimustietoa neuropsykiatrisen valmennuksen vaikuttavuudesta. (Nevalainen 2021.)
Hankkeen toimintaa ohjaa ja seuraa ohjausryhmä, jossa on mukana rahoittavien tahojen ja asiakasohjaukseen kiinteästi liittyvien tahojen edustajia. Ohjausryhmälle raportoidaan sovitusti hankkeen kulusta ja toimenpiteistä, ja ohjausryhmä seuraa ja arvioi tavoitteiden, hankesuunnitelman ja rahoituspäätöksen mukaisten toimien toteutumista. Ohjausryhmä käsittelee ja hyväksyy myös hankkeen väli- ja loppuraportit. Työntekijöiden oman toiminnan arviointia tehdään yhdessä ohjausryhmän ja yhteistyöverkoston kanssa sekä työryhmän sisällä reflektoiden.
Asiakkaat täyttävät Kykyviisari-mittarin valmennuksen alkaessa ja päättyessä. Asiakkailta kerätään suullista palautetta ja tarkastellaan arjen sujumista jokaisella tapaamisella muutoksen konkretisoimiseksi. Asiakkaan oma kokemus muutoksesta ja valmennuksen hyödyistä toimivat tärkeinä mittareina.
Hankkeessa neuropsykiatrinen yksilövalmennus on kohdennettu yli 29-vuotiaille asiakkaille. Yksi valmennusjakso kestää 5 kuukautta. Valmennus on tavoitteellista ja asiakkaalle vapaaehtoista. Yksilövalmennukseen osallistuvien asiakkaiden kanssa laaditaan yhdessä valmennussopimus, jossa määritellään valmennuksen ja tapaamisten kestot, sekä valmennuksen tavoitteet. Asiakkaan tarpeista nousevat tavoitteet lisäävät motivaatiota ja ohjaavat koko valmennuksen toteuttamista. Valmennussopimus tarkistetaan ja tavoitteita päivitetään tarvittaessa valmennusjakson aikana. Valmennustapaamisten määrä varmentuu yksilöllisesti laaditun valmennussopimuksen perusteella. Valmennussopimukseen kirjataan vähintään: - valmennuksen kesto - valmennuskerrat (valmennustapaamisen keskimääräinen kesto on yhdestä kolmeen tuntia, tilannekohtaisesti poikkeukset huomioiden) - mistä lähdetään ja mitä kohti pyritään - valmennettavan toiveet - keskeisimmät tavoitteet - yleiset pelisäännöt - päihteettömyys, koskemattomuus, kommunikointitapa ym (missä toteutetaan ja milloin).
Tapaamiset ovat pääsääntöisesti yksilötapaamisia asiakkaan omissa toimintaympäristöissä. Tapaamisilla kiinnitetään erityistä huomiota arvostavaan kohtaamiseen ja valmennus toteutetaan ratkaisukeskeisellä (voimavarakeskeisellä) työotteella. Valmennusta toteutetaan asiakkaan voimavarojen ja vahvuuksien kautta, ei ongelmakeskeisesti. Valmennuksessa ei pyritä pois ongelmista, vaan kohti toimivampia toimintatapoja.
Psykoedukaatio eli tiedon jakaminen ja ohjauksen saaminen aiheesta on tärkeää kaikille kehityksellisen neuropsykiatrisen diagnoosin saaneille, sillä psykoedukaatiolla voidaan lisätä ymmärrystä ja tietoa oireista. (Anu Kokki 2021.) Valmennuksessa toteutetaan psykoedukaatiota, jolla pyritään auttamaan asiakkaita hyväksymään ja ymmärtämään neuropsykiatriset- tai muut haasteensa, sekä huomioimaan niiden seuraukset ja vaikutus omaan elämäänsä. Haasteiden realisoinnin myötä asiakkaat ovat motivoituneempia kokeilemaan erilaisia esim. toiminnanohjauksen haasteisiin kehitettyjä menetelmiä oman toiminnanohjauksensa parantamiseksi.
Neuropsykatrinen valmennus antaa mahdollisuuden toteuttaa valmennus yksilöllisesti ja asiakkaan tarpeisiin vastaavia työvälineitä käyttäen. Valmennusmenetelmiä voivat olla esim.
- Laputtaminen (vahvuuksien löytäminen tarinan kerronnallisilla menetelmillä)
- Potkens: positiivinen tavoitteen määrittely (hyvä tavoite on kohti jotakin, ei pois jostakin).
- Ratkaisukeskeinen keskustelu
- Mallintaminen (esim. uusien taitojen opettelussa, vaikkapa siivous)
- Narratiivisuus, esim. tulevaisuuden muistelu nostaa esiin tavoitteita ja toiveita
- Erilaiset menetelmät ADHD:n oireiden (esim. toiminnanohjaus, keskittyminen) lievittämiseksi ja/tai hallintaan saamiseksi esim. palkkiojärjestelmät, tehtävien ja ohjeiden pilkkominen, aikataulutus
Esimerkkitapaus
Asiakas on 35-vuotias, kouluttamaton ja työtön. Hänellä on puoliso ja yksi alle kouluikäinen lapsi. Asiakas ohjautuu hankkeeseen aikuissosiaalityöstä. Asiakas kertoo ensimmäisellä tapaamisella aloittaneensa peruskoulun jälkeen opinnot kolmella eri ammattialalla, yhteensä viisi kertaa, mutta keskeyttäneensä kaikki opinnot. Asiakas kertoo haluavansa ammatin ja työllistyä, mutta epäonnistuvansa yrityksistä huolimatta. Asiakas kokee elämänsä olevan yhtä sekasotkua, josta hän ei saa otetta, eikä ymmärrä miksi mikään ei onnistu kovasta yrityksestä huolimatta. Valmentajan tehtävä on yksilöidä asiakkaan kanssa haasteet, joita lähdetään valmennuksen aikana työstämään. Valmennuksen avulla eritellään arjessa ja opinnoissa esiintyneet vaikeudet ja syyt pitkästymiseen. Haasteita peilataan ADHD:n oirekuvaan erilaisia menetelmiä käyttäen. Asiakas saa ADHD:tä kartoittavasta testistä maksimipisteet ja häntä tuetaan neuropsykiatrisiin tutkimuksiin hakeutumisessa. Tutkimusten odotusaikana asiakkaan tietoisuutta ADHD:sta ja sen vaikutuksista lisätään, ja tarjotaan asiakkaalle erilaisia menetelmiä kokeiltavaksi haasteiden lievittämiseksi. Asiakkaan tietoisuus omista haasteista lisääntyy ja asiakas oppii toimimaan niiden kanssa. Asiakkaalla todetaan tutkimuksissa ADHD, johon hän saa lääkityksen. Asiakas hakeutuu opiskelemaan ja suoriutuu opinnoistaan oireenmukaisen tuen avulla. Asiakas työllistyy kokoaikatyöhön.
Kimppakyyti-hankkeen palvelumallin kohderyhmänä ovat alueen työikäiset asiakkaat,
- joilla on eriasteisia elämänhallinnan haasteita
- joille ei ole tarjolla tai jotka eivät hyödy muista olemassa olevista palveluista
- joilla on vaikeuksia sitoutua heille tarpeenmukaisiin palveluihin
- joilla on neuropsykiatrisia haasteita tai muita vastaavia elämänhallintaan vaikuttavia tekijöitä, mutta ei välttämättä diagnoosia
- jotka tarvitsevat tukea neuropsykiatrisiin tutkimuksiin hakeutumisessa tai odotusaikana
- jotka tarvitsevat tietoisuuden lisäämistä omista neuropsykiatrisista erityispiirteistään elämänhallinnan vahvistamiseksi.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat alueen lapset ja nuoret, joiden elämänlaatua pyritään parantamaan ja ylisukupolvisuuden kierre katkaisemaan vanhempia tukemalla. Hankkeesta hyötyvät myös Iisalmen kaupunki ja toiminnassa mukana olevien palveluverkostot, eri viranomaiset ja läheiset. Asiakkaiden elämänhallinnan kohentuessa lieveilmiöt voivat vähentyä, joka tarkoittaa esimerkiksi päihteidenkäytön ja siihen liittyvien haasteiden kuten rikollisuuden vähenemistä alueella. Elämänhallinnan kohentuessa syrjäytyminen vähenee ja osallisuus alueen toimintoihin ja esimerkiksi työelämään lisääntyvät.