Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4,I1)

Sosiaaliohjaaja tarjoaa Näsin terveysasemalla ja osastoilla laadukasta ja oikea-aikaista ohjausta ja neuvontaa ja psukososiaalista tukea kaikille terveyskeskuksen asiakkaille. 

Tarvittaessa asiakasta voidaan ohjata palveluiden piiriin. 

Toimintaympäristö

Sosiaaliohjaus Näsin terveysasemalla tarjoaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaille. Palvelu lisää saatavuutta tarjoamalla palvelua terveyskeskuksessa asioiville tai terveysaseman osastoilla potilaana oleville. 

Matalan kynnyksen sosiaaliohjauksessa pääsee keskustelemaan tilanteestasi sosiaalialan ammattilaisen kanssa ilman ajanvarausta.

Asiakas saa ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista, järjestöjen ja seurakunnan palveluista, Kelan asiointiin ohjaamista ja etuuksien selvittämistä jo varhaisessa vaiheessa. Näin mahdollisesti estetään tilanteiden kriisiytyminen ja mahdollinen pidempi aikainen sosiaalipalveluiden tarve. Tilannetta arvioidaan ja ohjataan palveluissa tarvittaessa eteenpäin.

Sosiaalihuollon ammattilainen terveysasemalla tavoittaa myös terveydenhuollon ammattihenkilöt ja mahdollistaa konsultoinnin. Konsultoida voi myös muista Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemilta. 

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (29.6.2021/612).

Sosiaalihuoltolaki (30.12.2014/1301).

Laki toimeentulotuesta (30.12.1997/1412).

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812).

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaalihuollon ammattilaiset eivät pysty reagoimaan terveysaseman asiakkaiden tarpeisiin nopeasti ja tilanteet pitkittyvät ja saattavat kriisiytyä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallia kehittämässä oli terveysaseman lääkäreitä, sairaalan sosiaalityöntekijä, sosiaalihuollon ammattilaisia sekä kokemusasiantuntija.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sosiaaliohjauksen asiakkaat ovat täysi-ikäisiä, jotka tarvitsevat ohjausta ja neuvontaa tai heidän on haasteellista löytää apua muualta. Avun tarve voi olla konkreettista tukea ja tietoa esimerkiksi talousasioissa, asumiseen tai sosiaaliseen hyvinvointiin, opintoihin ja työllisyyteen liittyvissä asioissa.

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen toimintamalli rakentuu neljästä ydinelementistä. 

Neuvonta ja ohjaus

  • Sosiaaliohjaaja ohjaa ja neuvoo tarvittaessa asiakkaan asiasta riippuen
  • Kirjaukset tarvittaessa Terveydenhuollon asiakastietojärjestelmään

Alkuarviointivalmius

  • Sosiaaliohjaaja kirjaa tarvittaessa sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään asiakkaan alkuarvioinnin tiedot. (Shl Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta)

Kuunteleminen ja tuki

  • Sosiaaliohjaaja hyödyntää osaamistaan työssään. Tapaamisia voi olla useampia

Sovitut palvelupolut ja yhteistyörakenteet

  • Tarvittaessa asiakkaan kanssa ollaan yhteydessä asiakkaan tarvitsemiin tahoihin ja toimitaan yhdyshenkilönä
  • Terveyskeskuksessa sosiaaliohjaaja osallistuu pääasiallisesti viikoittain osastojen aamukokouksiin, joka toinen viikko järjestettävään omatiimin asemakokoukseen sekä aamuisin terveyskeskuksen aamukokoukseen
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Tarvitaan sosiaalihuollon ammattilaisen resurssi. Palvelua tarjotaan arkisin viraka-aikana terveysasemalla. Ammattilaisella on avoin vastaanotto kerran viikossa. 
  • Terveyaseman ympäristössä tiivisti mukana oleminen, tiedottaminen terveyaseman henkilöstölle sosiaalineuvonnan palvelusta ja sosiaalineuvontaan ohjautumisen tarpeista tiedottaminen.

Juurruttamiseen ja vakiinnuttamiseen tarvitaan tiivistä yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa sekä halua toimia yhdessä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ajanvarauksetonta sosiaaliohjausta on mahdollista toteuttaa erilaisissa paikoissa. Tärkeää huomioida käytettävissä olevat työtilat, työvälineet, asiakastietokone, tulostusmahdollisuus ja yhteistyöstä sopiminen keskeisten yhteistyötahojen kanssa. 

Kirjaamiskäytännöistä on hyvä sopia ennen toiminnan aloitusta.

Hyvä perehdytys alueen toimijoihin on tarpeen työntekijän perehdytysvaiheessa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Marraskuun 2022 ja tammikuun 2023 aikana terveyskeskuksen sosiaaliohjaaja tapasi alle 10 asiakasta. Asiakkaiden vähäisyyden vuoksi vaikuttavuutta on vaikea todentaa. Tarvetta palvelulle on, mutta koska pilottijakso oli lyhyt ja palvelua tarjottiin vain 1 päivä viikossa  asiakkaita ei tavoitettu. Palvelu oli todella supistettu ja tarjonta oli keskeytetty ainoastaan terveyskeskuksen vastaanotto asiakkaalle. 

Toukokuusta 2023 lähtien palvelua pystyttiin tarjoamaan arkisin virka-aikana koko terveysaseman asiakkaille. Palvelu tavoitti hyvin pian asiakkaat ja terveydenhuollon ammattilaiset.