Matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamalli työttömien palveluissa

Aikuissosiaalityön palvelu pitkäaikaistyöttömille vaikeassa työmarkkinatilanteessa oleville asiakkaille, jotka ovat kiinnittyneet heikosti tarvitsemiinsa palveluihin tai pudonneet kokonaan palvelujen ulkopuolelle. 

Toimintaympäristö **

Keski-Pohjanmaan Hyvinvointialue, Soite. 

 

 

 

Liitteet
Kuva
Mallikuva
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Työttömien palveluissa on paljon asiakkaita jotka eivät pysty osallistumaan työllistymistä edistäviin palveluihin, sekä asiakkaita jotka ovat pudonneet palveluiden ulkopuolelle ja heidän on haastava ottaa palveluja vastaan.  

Asiakkaalle matala kynnys voi tarkoittaa riittävän turvallisuuden tunteen mahdollistamaa aloittamisen tai lähtemisen helppoutta ilman ylimääräistä miettimistä ja ponnistelua. Parhaimmillaan matalan kynnyksen palvelussa asiakkaalle tarjoutuu mahdollisuus tarttua johonkin, josta voi käynnistyä jopa käänteentekevä muutosprosessi elämänkulussa. 

Kehittämässämme matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallissa, matala kynnys tarkoittaa asiakaslähtöisiä käytäntöjä ja työskentelytapoja, joilla pyritään vähentämään työskentelyä vaikeuttavia esteitä ja raja-aitoja. Matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallin kulmakivinä ovat asiakaslähtöisyys, joustavuus, jalkautuva työskentely ja kiinnipitävä työskentelyote

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Työttömien palvelujen kehittämisen alkujuuret ovat havainnossa, että aikuissosiaalityössä ja työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa on paljon pitkäaikaisasiakkaita, joiden tilanteet ovat pysyneet pitkään hyvin samankaltaisina monenlaisista auttamisyrityksistä huolimatta. Tämän vuoksi työttömien palveluihin lähdettiin kehittämään matalan kynnyksen toimintamallia, jonka tehtävänä on varmistaa palveluiden saatavuus koko asiakasryhmälle.  Matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallin kehittämisellä ja kokeilulla yritetään lisätä sosiaalityön vaikuttavuutta ja vähentää palvelujen häiriökysyntää.   

Tavoiteltu muutos

Vaikeimmissa tilanteissa olevien asiakkaiden auttaminen ja saattaminen heidän tarvitsemiensa palveluiden piiriin. Tavoitteena on ennakoida ja ehkäistä tilanteiden pitkittymistä. Häiriökysynnän vähentäminen eri palveluissa. 

Toteutussuunnitelma

Kehitetään matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallia, joka perustuu vahvaan asiakaslähtöisyyteen, jalkautuvaan työskentelyotteeseen, joustaviin käytäntöihin ja kiinnipitävään työskentelytapaan. Pitkäjänteisellä työskentelyllä pystytään saavuttamaan sekä inhimillisiä että taloudellisia tuloksia. Kyse on intensiivisestä suhdeperusteisesta psykososiaalisesta sosiaalityöstä, jolla pystytään tukemaan asiakkaan muutosprosessin käynnistymistä myönteiseen suuntaan. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä työttömät pitkäaikaisasiakkaat, jotka ovat tippuneet palvelujen ulkopuolelle tai kiinnittyneet heikosti palveluihin. 

Ratkaisun perusidea **

Työttömien tuen palveluissa kehitetään matalan kynnyksen toimintamallin mukaista työskentelyä, joka perustuu neljään peruskulmakiveen. Peruskulmakivet perustuvat asiakaslähtöisyyteen, jalkautuvaan työskentelyotteeseen, joustaviin käytäntöihin ja kiinnipitävään työskentelytapaan. Pitkäjänteisellä työskentelyllä pystytään saavuttamaan sekä inhimillisiä että taloudellisia tuloksia. Kyse on intensiivisestä suhdeperusteisesta psykososiaalisesta sosiaalityöstä, jolla pystytään tukemaan asiakkaan muutosprosessin käynnistymistä myönteiseen suuntaan. 

Porrasmallissa kuvataan palveluiden tason olevan ensimmäisellä portaalla, tällöin asiakkaalla on jo kyky toimia palvelujärjestelmässä. Vaikeasta tilanteesta johtuen asiakkailla ei aina ole valmiuksia ja toimintakykyä päästä suoraan palvelujärjestelmän tasolle, vaan he tarvitsevat siihen eritystä tukea.  Porrasmallissa on kuvattu tilanne, joka näyttäytyy siten että asiakas on pudonnut palvelujärjestelmän verkon silmukoiden läpi pohjalle. Vaikean tilanteen takia asiakas ei ole pystynyt hakemaan ja saamaan itselleen tarvitsemaansa apua. 

Erityisesti työskentelyn käynnistymisvaiheessa korostuu toimintamallin peruskulmakivien asiakaslähtöisyyden, joustavuuden, jalkautuvan työskentelyn ja kiinnipitävän työotteen merkitys. Alkuvaiheessa tavoitteena on päästä nousemaan yhdessä luottamuksen tikkaita ylöspäin siten, että luottamus ja yhteistyö voisivat vahvistua. Käytäntö on osoittanut, että tikkaille nouseminen ei ole välttämättä helppoa, ja vaikka olisi päästy vähän nousemaan, saatetaan välillä joutua palaamaan takaisinpäin.

Liitteet
Kuva
Mallikuvaus matalan kynnyksen toimintamalli
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Asiakkaan kokonaistilanne huomioidaan asiakkuusprosessin kaikissa vaiheissa. Yhteistyön sujuvuus on toimintamallin onnistumisen kannalta tärkeä edellytys.  

Matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallin juurruttaminen edellyttää riittävää henkilöstömäärää ja sopivaa asiakasmitoitusta, jotta toiminta voi olla asiakaslähtöistä ja laadukasta.

Toimintamallin juurruttaminen edellyttää työntekijältä tietynlaista ammatillista orientaatiota ja voimavaralähtöisten menetelmien hallintaa.

Toimintamallin juurruttaminen vaatii myös sopivia tiloja, joissa asiakkaiden kohtaaminen ja kiireetön asiointi on mahdollista. Työntekijöillä pitää olla myös mahdollisuus jalkautuvaan työskentelyyn.

Toimintamallin tehokas käyttöönotto edellyttää sitä, että tietojärjestelmä mahdollistaa työskentelyprosessin tarpeenmukaisen dokumentoinnin ja sujuvan tiedonkulun yhteistyötahojen kesken. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin käyttöönotto vaatii, että asiakkaan kokonaistilanne huomioidaan asiakkuusprosessin kaikissa vaiheissa. Yhteistyön sujuvuus on toimintamallin onnistumisen kannalta tärkeä edellytys.  

Matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallin juurruttaminen edellyttää riittävää henkilöstömäärää ja sopivaa asiakasmitoitusta, jotta toiminta voi olla asiakaslähtöistä ja laadukasta. 

Toimintamallin juurruttaminen edellyttää työntekijältä tietynlaista ammatillista orientaatiota ja voimavaralähtöisten menetelmien hallintaa.

Toimintamallin juurruttaminen vaatii myös sopivia tiloja, joissa asiakkaiden kohtaaminen ja kiireetön asiointi on mahdollista. Työntekijöillä pitää olla myös mahdollisuus jalkautuvaan työskentelyyn.

Toimintamallin tehokas käyttöönotto edellyttää sitä, että tietojärjestelmä mahdollistaa työskentelyprosessin tarpeenmukaisen dokumentoinnin ja sujuvan tiedonkulun yhteistyötahojen kesken. 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Tuloksia voidaan arvioida asiakaskokemusten ja asiakkaiden tilanteiden edistymisen sekä työntekijöiden raportointien perusteella.  

Liitteet
Kuva
MKST-toimintamalli