Matalankynnyksen keskusteluapua ratkaisukeskeisellä työotteella kouluihin.

Tarjotaan matalankynnyksen keskustelutuokioita oppilaille ja huoltajille ratkaisukeskeisellä työotteella koulupäivän aikana koulussa. Painotetaan ennaltaehkäisevään toimintaan yksilöohjauksella ja ryhmäytymisen tukemisella.

Toimintaympäristö **
  • HT1. Palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen, ​

  • HT2. Toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön ​

  • HT3. Palveluiden laadun ja vaikuttavuuden parantaminen ​

  • HT4. Palveluiden monialaisuuden ja yhteentoimivuuden parantaminen ​

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

PALVELUJEN TARVE SUURTA​

LASTENSUOJELUILMOITUKSET OVAT LISÄÄNTYNEET​

NUORTEN MIELENTERVEYSONGELMAT OVAT KASVUSSA​

PALVELUJA ON TARVE KEHITTÄÄ VARHAISESSA VAIHEESSA ja LÖYTÄÄ UUDENLAISIA PALVELUMUOTOJA​

AINA EI OLE KYSE SUURESTA HUOLESTA, RAUHOITTUMINEN JA KESKUSTELUAPU AUTTAA PYSÄYTTÄMÄÄN "HUOLEN VYÖRYN"​

HYVINVOINTIALUEEN TOIMINTA ON KÄYNNISTYMISVAIHEESSA​

OPISKELUHUOLLON YHTEINEN SUUNNITELMA ON SUUNNITTELUVAIHEESSA​

KUNTA JA HYVINVOINTIALUEEN YHTEISIÄ TOIMINTALINJOJA HAETAAN​

NUORTEN HAASTEET EHTIVÄT USEIN KASAANTUA  ENNEN KUIN NIIHIN PÄÄSTÄÄN KÄSIKSI​

AIKUISEN TARVE KOULUSSA ON LISÄÄNTYNYT KASVAVIEN RYHMÄKOKOJEN JA VANHEMMUUDEN MUUTOKSEN MYÖTÄ, NUORTEN

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Täydentävä oppilashuollon palvelu yläkoululaiselle.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Oppilashuollon toimijat

Tavoiteltu muutos

Matalankynnyksen palvelu vastaa nopeasti nuorten kasvavaan keskustelutarpeeseen, joka johtuu usein ahdistuksesta ja masennuksesta. Ks. liite asiakasprofiilista

Muutoksen mittaaminen

Kysely asiakkaille (oppilaille) sekä koulun henkilökunnalle hankkeen lopuksi. Tulokset liitteessä.

Palvelu kohtasi tarpeen erinomaisesti ja koettiin tarpeelliseksi.

Toteutussuunnitelma

Ratkaisukeskeinen yksilötyöskentely sekä oppilaiden että huoltajien kanssa

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Yläkoulun oppilaat ja heidän huoltajansa. Ks. liite

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Nuorten vastaanoton toimintamalli, mutta matalammalla kynnyksellä (koska tapaamiset oppilaan omassa toimintaympäristössä eli koulussa) ja lähestymistapana ratkaisukeskeinen työote.

Ideointi

Mallinnus palvelupolusta. ks. liite

Idean konkretisointi ja visualisointi

Parantaa ja kehittää nuorille suunnattuja mielenterveyspalveluja ja edistää nuorten hyvinvointia.

Idean testaus asiakkaalla

Asiakkaiden palaute on ollut todella positiivista. Tärkeimpänä mm.:

Lyte on ymmärtäväinen ja kuuntelee ongelmia, eikä vähättele niitä.

Lyte on helppo tavottaa ja lytelle pääsee nopeasti.

Parannusehdotuksena oli, että tämä olisi koulussa pysyvää.

Ratkaisun testaaminen

Syksy -23 (kokeilu), toivottavasti jatkuu pilottina keväällä -24

Kokeilun tavoitteet

Parantaa ja kehittää nuorille suunnattuja mielenterveyspalveluja ja edistää nuorten hyvinvointia.

Kokeilussa opittua

Eri toimijoiden välistä yhteistyötä tulisi selventää ja lisätä.

Ratkaisun perusidea **

Ratkaisukeskeinen yksilöohjaus osaksi täydentävää oppilashuoltoa kouluissa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Uuden rahoittajan löytyminen

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on helposti sovellettavissa eri kouluasteille ja vaikka esim. nuorisotaloihin. Satakunnassa on valmistumassa tai jo valmistunut noin 60 ratkaisukeskeistä lyhytterapeuttia, jotka soveltuvat erinomaisesti vastaaviin tehtäviin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Lyhyen vasteajan vuoksi pystyimme tarjoamaan monille oppilaille keskusteluapua 

  • ennaltaehkäisevästi ( ei enää asiakkuuden jälkeen tarvetta esim. nuvalle tai nupolle)
  • niille, joille lähete kirjoitettu ja odottavat nupolle pääsyä