Matalankynnyksen keskusteluapua ratkaisukeskeisellä työotteella kouluihin.
Tarjotaan matalankynnyksen keskustelutuokioita oppilaille ja huoltajille ratkaisukeskeisellä työotteella koulupäivän aikana koulussa. Painotetaan ennaltaehkäisevään toimintaan yksilöohjauksella ja ryhmäytymisen tukemisella.
-
HT1. Palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen,
-
HT2. Toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön
-
HT3. Palveluiden laadun ja vaikuttavuuden parantaminen
-
HT4. Palveluiden monialaisuuden ja yhteentoimivuuden parantaminen
PALVELUJEN TARVE SUURTA
LASTENSUOJELUILMOITUKSET OVAT LISÄÄNTYNEET
NUORTEN MIELENTERVEYSONGELMAT OVAT KASVUSSA
PALVELUJA ON TARVE KEHITTÄÄ VARHAISESSA VAIHEESSA ja LÖYTÄÄ UUDENLAISIA PALVELUMUOTOJA
AINA EI OLE KYSE SUURESTA HUOLESTA, RAUHOITTUMINEN JA KESKUSTELUAPU AUTTAA PYSÄYTTÄMÄÄN "HUOLEN VYÖRYN"
HYVINVOINTIALUEEN TOIMINTA ON KÄYNNISTYMISVAIHEESSA
OPISKELUHUOLLON YHTEINEN SUUNNITELMA ON SUUNNITTELUVAIHEESSA
KUNTA JA HYVINVOINTIALUEEN YHTEISIÄ TOIMINTALINJOJA HAETAAN
NUORTEN HAASTEET EHTIVÄT USEIN KASAANTUA ENNEN KUIN NIIHIN PÄÄSTÄÄN KÄSIKSI
AIKUISEN TARVE KOULUSSA ON LISÄÄNTYNYT KASVAVIEN RYHMÄKOKOJEN JA VANHEMMUUDEN MUUTOKSEN MYÖTÄ, NUORTEN
Oppilashuollon toimijat
Matalankynnyksen palvelu vastaa nopeasti nuorten kasvavaan keskustelutarpeeseen, joka johtuu usein ahdistuksesta ja masennuksesta. Ks. liite asiakasprofiilista
Kysely asiakkaille (oppilaille) sekä koulun henkilökunnalle hankkeen lopuksi. Tulokset liitteessä.
Palvelu kohtasi tarpeen erinomaisesti ja koettiin tarpeelliseksi.
Ratkaisukeskeinen yksilötyöskentely sekä oppilaiden että huoltajien kanssa
Yläkoulun oppilaat ja heidän huoltajansa. Ks. liite
Nuorten vastaanoton toimintamalli, mutta matalammalla kynnyksellä (koska tapaamiset oppilaan omassa toimintaympäristössä eli koulussa) ja lähestymistapana ratkaisukeskeinen työote.
Mallinnus palvelupolusta. ks. liite
Parantaa ja kehittää nuorille suunnattuja mielenterveyspalveluja ja edistää nuorten hyvinvointia.
Asiakkaiden palaute on ollut todella positiivista. Tärkeimpänä mm.:
Lyte on ymmärtäväinen ja kuuntelee ongelmia, eikä vähättele niitä.
Lyte on helppo tavottaa ja lytelle pääsee nopeasti.
Parannusehdotuksena oli, että tämä olisi koulussa pysyvää.
Syksy -23 (kokeilu), toivottavasti jatkuu pilottina keväällä -24
Parantaa ja kehittää nuorille suunnattuja mielenterveyspalveluja ja edistää nuorten hyvinvointia.
Eri toimijoiden välistä yhteistyötä tulisi selventää ja lisätä.