Matalankynnyksen keskusteluapua ratkaisukeskeisellä työotteella kouluihin.

Tarjotaan matalankynnyksen keskustelutuokioita oppilaille ja huoltajille ratkaisukeskeisellä työotteella koulupäivän aikana koulussa. Painotetaan ennaltaehkäisevään toimintaan yksilöohjauksella ja ryhmäytymisen tukemisella.

Toimintamallin nimi
Matalankynnyksen keskusteluapua ratkaisukeskeisellä työotteella kouluihin.
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarjotaan matalankynnyksen keskustelutuokioita oppilaille ja huoltajille ratkaisukeskeisellä työotteella koulupäivän aikana koulussa. Painotetaan ennaltaehkäisevään toimintaan yksilöohjauksella ja ryhmäytymisen tukemisella.

Toteutuspaikka
Länsi-Porin koulu, Porin Lyseon koulu
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu rahoittaja
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Paula Vaajakari

Luotu

12.06.2023

Viimeksi muokattu

24.03.2024
Ratkaisun perusidea

Ratkaisukeskeinen yksilöohjaus osaksi täydentävää oppilashuoltoa kouluissa.

Toimintaympäristö
  • HT1. Palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen, ​

  • HT2. Toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön ​

  • HT3. Palveluiden laadun ja vaikuttavuuden parantaminen ​

  • HT4. Palveluiden monialaisuuden ja yhteentoimivuuden parantaminen ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yläkoulun oppilaat ja heidän huoltajansa. Ks. liite

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uuden rahoittajan löytyminen

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lyhyen vasteajan vuoksi pystyimme tarjoamaan monille oppilaille keskusteluapua 

  • ennaltaehkäisevästi ( ei enää asiakkuuden jälkeen tarvetta esim. nuvalle tai nupolle)
  • niille, joille lähete kirjoitettu ja odottavat nupolle pääsyä

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on helposti sovellettavissa eri kouluasteille ja vaikka esim. nuorisotaloihin. Satakunnassa on valmistumassa tai jo valmistunut noin 60 ratkaisukeskeistä lyhytterapeuttia, jotka soveltuvat erinomaisesti vastaaviin tehtäviin.

Kansikuva
Nuori tyttö istuu sohvalla keskustelemassa.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä