Mennyttä voi käsitellä monella tavalla
Toimintamallia on testattu ja kehitetty Menneisyys meissä-osallisuutta kulttuuri-identiteettiä vahvistamalla -hankkeessa. Kohderyhmänä olivat työelämän ulkopuolella olevat nuoret (18–29 v) sekä aikuiset, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat. Hankkeessa käytössä olleita menetelmiä menneen käsittelyyn:
- Ennakkotehtävä, esineiden kantamien merkitysten tarkastelu
- Aikamatkustus, hyviin muistoihin eläytyminen
- Tapaa esi-isä, mitä haluaisit kysyä esi-isältäsi
- Keskustelut yhteiskunnan murroksista ja oman suvun vaiheista niihin liittyen
- Menneisyyden Moodboard, askartele vanhoja lehtiä käyttäen menneisyyden maisema
- Minkä esineen haluaisit tallettaa museoon / omaan kokoelmaan?
- Mitä kortit ennustavat sinulle? tulevaisuushorisontin laajennus tehtävä
- Tulevaisuuden tukipuut-tehtävä, mitä haluaisit ottaa menneestä mukaasi tulevaan?
- Lähetä ” toivomus ja toivotus” -kortti tulevaisuuteen itselle
- Vapaudu menneestä, polta nuotiossa raskaat asiat ja ajatukset
Enemmän tietoa käytetyistä menetelmistä, tarvittavasta osaamisesta ja välineistä hankkeen loppuraportissa.
Vinkkejä toiminnan suunnitteluun ja ryhmien kokoamiseen
Ryhmän saa helpoiten kokoon valmiiden toimintojen pohjalta. Kuntien kulttuurisihteereillä on usein laajat tiedotusverkostot, joiden kautta niin ryhmät kuin yksittäiset osallistujat voivat löytyä. Uuteen toimintaan tartutaan helpommin vanhan toiminnan pohjalta eli kohdekunnassa kannattaa tiedustella mikä on jo suosittua toimintaa. Asiakkaitaan tuntevat sosiaalityöntekijät tai nuoriso-ohjaajat yms. voivat olla apuna pienryhmän kokoamisessa.
Valmiit, jonkin muun toiminnan yhteydessä muodostetut, ryhmät toimivat hyvin, koska ryhmäytymistä on jo tapahtunut ja näin voidaan keskustella sujuvasti heti alusta lähtien. Aivan uudenkin ryhmän kokoaminen on hedelmällistä, sillä silloin ryhmä kokoontuu vain tämän aiheen ympärille, jolloin kokoontumisen teema saa lisäpainoarvoa.
Kootessasi pienryhmiä toimintaa varten käytä aikaa tiedottamiseen ja sitouttamiseen. Ryhmien vetäjien ja osallistujien olisi hyvä tietää, että menneisyyden käsittely on tärkeää ja henkilökohtainen suhde menneeseen voi avata uudella tavalla menneen merkitystä. Tärkeää on huomioida osallistujien oma kokemus ja käsitys ei niinkään tarkka faktatieto.
Vinkkejä työpajoihin ja museovierailujen järjestämiseen
Tärkeää on päättää, mihin aihealueisiin keskitytään työpajassa. Elämänkulun ymmärtämisessä aiheet kuten koulutus ja elinkeinot avaavat helposti sukujen vaiheita. Kevyempiä aiheita voivat olla paikkakunnan erityispiirteet ja harrastukset. Eläytymiseen ja keskusteluun syventyvien tehtävien intensiteetin kannattaa vaihdella, että osallistujat jaksavat olla mukana. Tehtävien suunnittelussa kannattaa huomioida kuinka ne saadaan mahdollisimman henkilökohtaisiksi.
Työpajapäivien ajankohtien täytyy joustaa kaikkien kiinnostuneiden mukaan saamiseksi. Työpajapäiviin tehtävien väliin kannattaa jättää aikaa, sillä yllättäen jokin tehtävä saattaa kestää ja toisaalta osioiden välille tarvitaan hengähdystaukoja, sillä menneisyyteen syventyminen on intensiivistä.
Työpajojen tehtäviin täytyy kehitellä joustoa, sillä ryhmien ollessa erilaisia tehtävät pitää mukauttaa ja valita ryhmän mukaan. Työpajan tavoitteiden pitää siis myös joustaa tehtävien ja ajankäytön mukana, sillä mukava kiireetön tunnelma ja elävä keskustelu on tärkein tavoite.
Tärkeintä ryhmän toiminnalle on leppoisa ilmapiiri, joka mahdollistaa pakottoman keskustelun ja antaa tilaa erilaisille näkökulmille. Ilmapiirin luo kiireetön tunnelma, keskustelun rönsyily, epämuodollinen kokoontumisympäristö ja keskustelutavat, tauot ja etenkin evästauot. Alussa tutustumiselle ja esittäytymiselle jätetty aika on oleellista ilmapiirille. Työpajapäivien alussa myös alkurentoutus tuo osallistujat lempeästi mukaan.
Kaikkeen siis kannattaa ottaa joustonvaraa, sillä aina tulee yllättäviä tilanteita. Työpajan pitäjiä tarvitaan vähintään kaksi, sillä näin varmistetaan joustava keskustelu, järjestelyt ja varaudutaan mahdollisiin sairastumisiin. Työpajan pitäjän pitää ymmärtää olla sensitiivinen arkojen aiheiden kuten sodan ja osattomuuden käsittelyssä ja tilaa antaa osallistujien tarinoille ja tunteille. Tärkeää on myös painottaa osallistumisen vapaaehtoisuutta ja että ajatuksia ja kokemuksia saa jakaa sen verran kuin haluaa.
Tarvittavat resurssit
Mallin käyttöönotossa keskeistä on, että ohjaajat ovat itse kiinnostuneita menneisyydestä, historiasta ja etenkin kulttuurihistoriasta. Ohjaajilla tulisi olla peruskäsitykset viimeisen 100 vuoden ajalta suomalaisen yhteiskunnan murroksista. Keskeistä ei oli niinkään tarkka faktatieto, vaan käsitys millaisia arjen muutoksia on koettu ja millaisia haasteita ne ovat asettaneet ihmisille ja yhteisöille.
Hankkeen kohderyhmän tavoittamiseksi toiminnan täytyy olla ilmaista. Tällöin pitää varautua maksuun tilojen vuokrasta, mahdollista eväistä, työpaja materiaaleista, matkakustannuksista ja tietysti toiminnan vetäjien palkkauksesta. Yhden ryhmän vetämiseen tarvitaan vähintään kaksi ohjaajaa, jotta käytännön järjestelyt toimivat ja toisaalta keskustelu saa virikkeitä myös ohjaajien huomioista. Oivallisia ryhmien kokoontumistiloja ovat ammatilliset- ja kotiseutumuseot.
Ohjaajien aikaa tarvitaan toiminnan suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi työntekijöiden mahdolliseen kouluttamiseen museopedagogisten menetelmien käytöstä sekä paikallishistorian tuntemuksesta.
KEHITTÄJÄT
Tässä kuvattu ja Sokran toimesta arvioitu toimintamalli perustuu Menneisyys meissä-osallisuutta kulttuuri-identiteettiä vahvistamalla (ESR 2014-2020) tehtyyn kehittämistyöhön.
Toteuttaja: Lapin maakuntamuseo. Hankkeen kohdepaikkakunnat: Kemijärvi, Kittilä, Pelkosenniemi, Posio, Ranua, Rovaniemi, Salla, Savukoski ja Sodankylä