Mentorointimalli perehdytykseen, Espoon sairaalan päivystysosasto

Perehdytykseen nimetään jokaiselle uudelle työntekijälle mentori, joka huolehtii yhdessä uuden työntekijän kanssa, että kaikki asiat tulevat perehdytettyä.​

Toimintaympäristö

Taustalla vaikuttaa hoitoalan työvoimapula, joka haastaa miettimään keinoja henkilöstön pitovoiman kehittämiseksi. Laadukas perehdytys auttaa uutta työntekijää sopeutumaan uuteen työyhteisöön ja mahdollistaa hänen menestymisensä työssä. Kun työntekijä kokee, että hänelle on selvää se, mitä hänen kuuluu osata, auttaa se työntekijää voimaan hyvin ja todennäköisemmin jäämään kyseiseen työpaikkaan. Laadukkaalla perehdytyksellä siis parannetaan yksikön pitovoimaa.​

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Yleinen työvoimatilanne on aiheuttanut suurta vaihtuvuutta työyhteisön jäsenissä, joka taas on aiheuttanut sen, että perehtyjiä on jatkuvasti ja se kuormittaa työyhteisöä, jolloin väkisin myös perehdytyksen laatu kärsii. Työntekijöiden vaihtuessa niin usein, on ollut vaikeaa huolehtia perehtymisestä pitkällä tähtäimellä.​

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kun työntekijä on perehdytetty hyvin tehtäväänsä, hän pystyy keskittymään asiakkaan tai potilaan hoitamiseen paremmin, jolloin asiakastyytyväisyys lisääntyy. Hyvin perehtynyt työntekijä todennäköisesti myös on itse tyytyväisempi työhönsä, joka lisää työhyvinvointia. Hyvinvoiva työntekijä on aina organisaatiolle etu. Kun työntekijä kokee voivansa hyvin, hän on tehokas ja usein sitoutunut.​

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Perehdytyksen mentorointimalli laitettiin käyntiin Hyvän työn ohjelman työryhmän kanssa ja asiasta on keskusteltu työyhteisössä osastotuntien yhteydessä. Työyhteisössä mentorointia pidettiin hyvänä ajatuksena. Juurruttaminen vaatii vielä paljon esihenkilön opastusta, mutta jatkossa jos toimintatapa todetaan hyväksi ja hyödylliseksi, se varmasti lisää innokkuutta oma-aloitteisuuteen asian tiimoilta.​

Tavoiteltu muutos

Tavoitellaan sitä, että kaikki osastolla työskentelevät saavat tasalaatuisen ja kattavan perehdytyksen. Samalla suositaan kulttuuria, jossa on turvallista kysyä ja jatkaa perehtymistä myös pitkällä tähtäimellä.​

Muutoksen mittaaminen

Kysymme palautetta perehtymisjakson jälkeen perehtyjältä sekä perehdytettävältä. ​

Toteutussuunnitelma

Kaikkien tulee olla tietoisia mentorointimallista ja siitä, mitä sillä tavoitellaan. Tämä onnistuu keskustelemalla asiasta yhteisesti esim. osastotunneilla. Ensimmäiset perehtyjät ja perehdyttäjät on koulutettava toimintamalliin huolellisesti ja esihenkilön seurattava mallin toteutumista. Jatkossa työntekijät voivat kouluttaa toisiaan. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Olemme keränneet palautetta perehtymisestä kesätyöntekijöiltä sekä muilta uusilta työntekijöiltä.​

Ratkaisun perusidea

Mentorointimallilla varmistetaan tasalaatuinen ja syvällinen perehtyminen työtehtäviin osastolla. Tuetaan myönteistä oppimisen kulttuuria ja osaamisen jakamista. Mallin tarkoituksena on antaa uudelle työntekijälle pidempi aika omaksua käytänteitä ja sitä kautta vaikuttaa hänen työssä viihtymiseensä. ​

Lisätietoja toimintamallista: Hanna Tonteri, palveluvastaava

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tiedon jakaminen työyhteisössä (esim. osastotunneilla) - varmistetaan, että kaikki ovat tietoisia mentorointimallista ja siitä, mitä sillä tavoitellaan. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteisten pelisääntöjen luominen on helppo toteuttaa, ei vaadi resursseja ja osallistaa kaikki. Lopuksi on tärkeää varmistaa, että jokainen on lukenut ja ymmärtänyt pelisäännöt ja ne ovat toiminnan pohjana. Ne on myös hyvä kerrata yhteisesti säännöllisin väliajoin.​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työyhteisön ilmapiiri on muuttunut paremmaksi niin yleisesti havainnoituna kuin myös mittareilla mitattuna. Sanallinen palaute omilta työntekijöiltä sekä työyksikön ulkopuolisilta henkilöiltä on ollut positiivista, muutos ilmapiirissä on huomattu.​