Mentorointimalli perehdytykseen, Espoon sairaalan päivystysosasto
Perehdytykseen nimetään jokaiselle uudelle työntekijälle mentori, joka huolehtii yhdessä uuden työntekijän kanssa, että kaikki asiat tulevat perehdytettyä.
Toimintamallin nimi
Perehdytykseen nimetään jokaiselle uudelle työntekijälle mentori, joka huolehtii yhdessä uuden työntekijän kanssa, että kaikki asiat tulevat perehdytettyä.
Mentorointimallilla varmistetaan tasalaatuinen ja syvällinen perehtyminen työtehtäviin osastolla. Tuetaan myönteistä oppimisen kulttuuria ja osaamisen jakamista. Mallin tarkoituksena on antaa uudelle työntekijälle pidempi aika omaksua käytänteitä ja sitä kautta vaikuttaa hänen työssä viihtymiseensä.
Lisätietoja toimintamallista: Hanna Tonteri, palveluvastaava
Taustalla vaikuttaa hoitoalan työvoimapula, joka haastaa miettimään keinoja henkilöstön pitovoiman kehittämiseksi. Laadukas perehdytys auttaa uutta työntekijää sopeutumaan uuteen työyhteisöön ja mahdollistaa hänen menestymisensä työssä. Kun työntekijä kokee, että hänelle on selvää se, mitä hänen kuuluu osata, auttaa se työntekijää voimaan hyvin ja todennäköisemmin jäämään kyseiseen työpaikkaan. Laadukkaalla perehdytyksellä siis parannetaan yksikön pitovoimaa.
Olemme keränneet palautetta perehtymisestä kesätyöntekijöiltä sekä muilta uusilta työntekijöiltä.
Tiedon jakaminen työyhteisössä (esim. osastotunneilla) - varmistetaan, että kaikki ovat tietoisia mentorointimallista ja siitä, mitä sillä tavoitellaan.
Työyhteisön ilmapiiri on muuttunut paremmaksi niin yleisesti havainnoituna kuin myös mittareilla mitattuna. Sanallinen palaute omilta työntekijöiltä sekä työyksikön ulkopuolisilta henkilöiltä on ollut positiivista, muutos ilmapiirissä on huomattu.