Mentorointimalli perehdytykseen, Espoon sairaalan päivystysosasto

Perehdytykseen nimetään jokaiselle uudelle työntekijälle mentori, joka huolehtii yhdessä uuden työntekijän kanssa, että kaikki asiat tulevat perehdytettyä.​

Toimintamallin nimi
Mentorointimalli perehdytykseen, Espoon sairaalan päivystysosasto
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Perehdytykseen nimetään jokaiselle uudelle työntekijälle mentori, joka huolehtii yhdessä uuden työntekijän kanssa, että kaikki asiat tulevat perehdytettyä.​

Toteutuspaikka
Sairaalapalvelut, päivystysosasto​
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

09.12.2024

Viimeksi muokattu

12.12.2024
Ratkaisun perusidea

Mentorointimallilla varmistetaan tasalaatuinen ja syvällinen perehtyminen työtehtäviin osastolla. Tuetaan myönteistä oppimisen kulttuuria ja osaamisen jakamista. Mallin tarkoituksena on antaa uudelle työntekijälle pidempi aika omaksua käytänteitä ja sitä kautta vaikuttaa hänen työssä viihtymiseensä. ​

Lisätietoja toimintamallista: Hanna Tonteri, palveluvastaava

Toimintaympäristö

Taustalla vaikuttaa hoitoalan työvoimapula, joka haastaa miettimään keinoja henkilöstön pitovoiman kehittämiseksi. Laadukas perehdytys auttaa uutta työntekijää sopeutumaan uuteen työyhteisöön ja mahdollistaa hänen menestymisensä työssä. Kun työntekijä kokee, että hänelle on selvää se, mitä hänen kuuluu osata, auttaa se työntekijää voimaan hyvin ja todennäköisemmin jäämään kyseiseen työpaikkaan. Laadukkaalla perehdytyksellä siis parannetaan yksikön pitovoimaa.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Olemme keränneet palautetta perehtymisestä kesätyöntekijöiltä sekä muilta uusilta työntekijöiltä.​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tiedon jakaminen työyhteisössä (esim. osastotunneilla) - varmistetaan, että kaikki ovat tietoisia mentorointimallista ja siitä, mitä sillä tavoitellaan. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työyhteisön ilmapiiri on muuttunut paremmaksi niin yleisesti havainnoituna kuin myös mittareilla mitattuna. Sanallinen palaute omilta työntekijöiltä sekä työyksikön ulkopuolisilta henkilöiltä on ollut positiivista, muutos ilmapiirissä on huomattu.​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteisten pelisääntöjen luominen on helppo toteuttaa, ei vaadi resursseja ja osallistaa kaikki. Lopuksi on tärkeää varmistaa, että jokainen on lukenut ja ymmärtänyt pelisäännöt ja ne ovat toiminnan pohjana. Ne on myös hyvä kerrata yhteisesti säännöllisin väliajoin.​

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä