Mentorointimalli uusille työntekijöille, Lohjan terveyskeskuksen kuntoutusosastot 2 ja 3

Työsuhteen alussa uudelle työntekijälle ja sijaiselle nimetään mentori, joka perehdyttää heidät osaksi työyhteisöä. Perehdytyksessä käytetään apuna Perehdytyksen muistilistaa, joka on tehty yksikön tarpeisiin.​

Toimintaympäristö

Perehdyttäminen on ennakoivaa turvallisuustoimintaa ja se pohjautuu työturvallisuuslakiin. Kaikessa potilastyössä on otettava huomioon myös potilasturvallisuuslaki. Lisäksi monikulttuurinen työyhteisö asettaa omat haasteensa uusien työntekijöiden perehdytykseen. Sosiaalinen toimintaympäristö vahvistuu, kun työntekijä pääsee heti osaksi työyhteisöä.​

Toteutussuunnitelma

Yksikössä on käytössä sijaisille ja uusille työntekijöille annettava palautelomake, jolla saadaan kerättyä tietoa mentoroinnin ja tätä myötä perehdytyksen onnistumisesta sekä kehityskohteista. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on sijaiset ja uudet työntekijät. Kun työntekijät ovat saaneet kattavan perehdytyksen, pystyvät he tekemään työnsä hyvin. Tämä näkyy asiakastyytyväisyydessä.  ​

Ratkaisun perusidea

Jokaiselle uudelle työntekijälle ja sijaiselle nimetään etukäteen mentori, jonka kanssa keskustellaan hyvissä ajoin mitä hänen kuuluu tehdä. Mentori voi toimia jatkossakin työntekijän tukena. Toimintamalli tuo veto- ja pitovoimaa työyksikköön.​

Lisätietoja toimintamallista: Ani-Maria Lesonen, osastonhoitaja

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mentorina toimivien työntekijöiden ohjeistus/koulutus. Sitoutuminen uuteen toimintatapaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Mentorimalli toimii kaikissa työyksiköissä ja eri toimintaympäristöissä. Malliin ei vaadita ylimääräisiä resursseja tai erityistä osaamista, kunhan mentorit on ohjeistettu.​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Saadun palautteen perusteella mentorimalli on koettu hyväksi. Kaikkia mentoreita ei kuitenkaan ollut ohjeistettu riittävän kattavasti mentorina toimimiseen.​