Method Innoduel -osallisuusmalli
Method innoduel on toimintamalli, jossa tehokas yhteisöllisen joukkojen viisauden tuottamis- ja priorisointiprosessi yhdistyy arvostavaan ja kunnioittavaan viestintään luoden osallisuuden ja sitoutuneisuuden tunnetta tasa-arvoisesti.
Syklisesti toistettuna: Innoduel DEI Pulse.
Etätyöskentelyn, monikulttuurisuuden ja monimuotoisuuden kasvaessa, organisaatioille on entistä tarkeämpää saada erilaiset sidosryhmät ja jäsenet sitoitumaan yhteisten tavoitteiden ja arvojen taakse. Innoduel mahdollistaa organisaatioille ajasta ja paikasta riippumattoman tavan valjastaa joukkojen viisautta organisaatioon liittyvissä kysymyksissä. Osallisuus ja tiedolla johtaminen ovat organisaatiokulttuurissa kasvavia trendejä, joihin Innoduel voi myötävaikuttaa.
Osallisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat laissa kirjattuja tavoitteita. Varsin nopeasti sosiaalisen vastuullisuuden raportointi on standardoitumassa EU-tasolla (ESG, EFRS).
Toiminnan tehostaminen digitaalisuutta hyödyntämällä, sosiaalisesti vastuullisesti ja hyvinvointia kehittäen on jokaisen organisaation agendalla.
Organisaatiot haluavat tietää sidosryhmiensä mielipiteitä. Mielipiteiden kysyminen voi olla erityisesti organisaation jäsenille raskas prosessi, josta ei koidu koettua hyötyä. Tiedon kerääminen on kallista, hankalaa, aikaa vievää ja sen priorisointi ja muotoilu on työlästä. Sidosryhmiltä kerätyn tiedon hyödyntäminen viivästyy, jolloin osallisuuden tunne ei kehitä ja sitoutuminen päätöksiin ei muodostu.
Laajojen sidosryhmien sitouttava mukaanotto osaksi päätöksentekoa, kehittämistä ja toiminnan suuntaamista koetaan erittäin vaikeaksi ja aikaa vieväksi.
Arvostava ja kunnioittava viestintä osana kehittämistä ja päätöksentekoa unohtuu, jolloin osallisuuden tunne ei kehity ja sitoutumista tehtyihin päätöksiin ei tapahdu.
Nykyiset toimintamallit ottaa ihmiset mukaan
Prosessilla tavoitellaan lopulta organisaatiokulttuurin muutosta, jossa organisaation jäsenet kokevat sitoutuneisuutta organisaatioon, johdon ja jäsenten välillä vallitsee luottamuksen ilmapiiri ja organisaation sisäinen viestintä on tehokasta, arvostavaa ja kunnioittavaa. Organisaatio saavuttaa kulttuurin muutoksen, ja osallisuus ja tasa-arvo organisaation sisällä parantuvat.
- Yhteisöllisen koetun hyvinvoinnin lisääntyminen
- Yhteisöllinen koetun luottamuksen lisääntyminen
- Arkea sujuvoittavien toteutettujen toimenpiteiden määrä
1. Suunnitellaan osallistamisprosessin kysymykset.
2. Kutsutaan osallistujat tuottamaan avoimia vastauksia.
3. Kutsutaan osallistujat parivertailemaan yhteisön tuottamia vastauksia.
4. Viestitään prosessin tuloksista arvostavasti ja kunnioittavasti
5. Tartutaan tuotetun tiedon perusteella toimenpiteisiin. Viestitään osallistujille mitä toimenpiteitä heidän vastaustensa pohjalta toteutetaan ja kiitetään yhteisöä yhteisöllisen tiedon tuottamisesta.
Prosessi soveltuu lähes mille tahansa organisaatiolle joka haluaa valjastaa käyttöönsä joukkojen viisautta käyttäjiltä, asiakkailta tiimiläisiltä tai muilta sidosryhmiltä. Esimerkkejä asiakasorganisaatioista ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset, kolmannen sektorin toimijat, hyvinvointialueet, työryhmät ja työyhteisöt.