Method Innoduel -osallisuusmalli
Method innoduel on toimintamalli, jossa tehokas yhteisöllisen joukkojen viisauden tuottamis- ja priorisointiprosessi yhdistyy arvostavaan ja kunnioittavaan viestintään luoden osallisuuden ja sitoutuneisuuden tunnetta tasa-arvoisesti.
Syklisesti toistettuna: Innoduel DEI Pulse.
Toimintamallin nimi
Method innoduel on toimintamalli, jossa tehokas yhteisöllisen joukkojen viisauden tuottamis- ja priorisointiprosessi yhdistyy arvostavaan ja kunnioittavaan viestintään luoden osallisuuden ja sitoutuneisuuden tunnetta tasa-arvoisesti.
Syklisesti toistettuna: Innoduel DEI Pulse.
Method Innoduelissa pyritään tuottamaan yhteisöllisesti priorisoitua tietoa, jota organisaatio voi hyödyntää. Tietoa tuotetaan kaksivaiheisesti. Enismmäisessä vaiheessa osallistujat pääsevät vataamaan ennalta suunniteltuihin kysymyksiin avoimilla vastauksilla, jonka jälkeen osallistujat saavat parivertailla muiden osallistujien tuottamia vastauksia. Osallistamalla yhteisöä luodaan osallisuuden ja sitoutuneisuuden tunnetta. Metodissa tärkeässä osassa on myös tapa, jolla yhteisöllisesti tuotetun tiedon hyötykäytöstä viestitään osallistujille arvostavasti ja kunnioittavasti. Metodin tavoitteena on, että kaikki pääsisivät osallistumaan yhteiseen päätöksentekoon tasa-arvoisesti, ja että yhteisölle kehittyisi arvostava kulttuuri, josta kaikki organisaation jäsenet voisivat olla ylpeitä.
Etätyöskentelyn, monikulttuurisuuden ja monimuotoisuuden kasvaessa, organisaatioille on entistä tarkeämpää saada erilaiset sidosryhmät ja jäsenet sitoitumaan yhteisten tavoitteiden ja arvojen taakse. Innoduel mahdollistaa organisaatioille ajasta ja paikasta riippumattoman tavan valjastaa joukkojen viisautta organisaatioon liittyvissä kysymyksissä. Osallisuus ja tiedolla johtaminen ovat organisaatiokulttuurissa kasvavia trendejä, joihin Innoduel voi myötävaikuttaa.
Osallisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat laissa kirjattuja tavoitteita. Varsin nopeasti sosiaalisen vastuullisuuden raportointi on standardoitumassa EU-tasolla (ESG, EFRS).
Toiminnan tehostaminen digitaalisuutta hyödyntämällä, sosiaalisesti vastuullisesti ja hyvinvointia kehittäen on jokaisen organisaation agendalla.
Prosessi soveltuu lähes mille tahansa organisaatiolle joka haluaa valjastaa käyttöönsä joukkojen viisautta käyttäjiltä, asiakkailta tiimiläisiltä tai muilta sidosryhmiltä. Esimerkkejä asiakasorganisaatioista ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset, kolmannen sektorin toimijat, hyvinvointialueet, työryhmät ja työyhteisöt.
Vaihtoehdot Method Innoduel -toimintamallin käyttöönottoon
Tee-se-itse: Innoduel lisenssin hankinta + 3 h perehdytys + sähköposti/puhelintuki
Osallisuusvalmentajakoulutus: Innoduel lisenssin hankinta + 2 päivän osallisuusvalmentajakoulutus + reflektiiviset ja dialogiset sparraustuokiot + sähköposti-/puhelintuki
Method Innoduelia on kehitetty 7 vuoden ajan ja sitä on muotoiltu ja suunnattu ajan mittaan merkittävästi yli 200 kokemuksen perusteella.
Seuraavat asiat ovat esim. kehittyneet vuosien varrella
1. Innoduel ohjelmisto on kehittynyt siten, että se mahdollistaa reaaliaikaisen, johtoryhmätasoisen raportoinnin
2. Innoduel ohjelmistoon on lisätty kyvykkyys kiireiselle fasilitaattorille valmistella, pitää ja raportoida reaaliaikainen työpaja
3. Arvostava ja kunnioittava viestintäprosessi on vakioitu
4. On kehitetty rakenteellinen dialogi -päätöksentekokokous -formaatti, joka tukee johtoryhmän tai ryhmän yhdenvertaista päätöksentekoa
5. On kehitetty osallisuusvalmentajakoulutus, jonka avulla teoriasta päästään monta askelta kohti toimintamallin arkeen viemistä.
6. On lisätty reflektiiviset sparraustuokiot tukemaan toimintamallin juurtumista.