Mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoidon tarpeen arvioinnin kehittäminen, Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4,I1)
Kehitetään puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia mielenterveys- päihde ja riippuvuusongelmissa. Toiminnan kehittämisen myötä pyritään takaamaan potilaalle hoidon tarpeen arviointi viikon sisällä.
Mielenterveys on hyvinvoinnin kannalta keskeinen voimavara, johon kuuluvat psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen sekä henkinen ulottuvuus. WHO:n määritelmän (2013) mukaan mielenterveys on hyvinvoinnin tila, jossa ihminen pystyy näkemään omat kykynsä ja selviytymään elämään kuuluvissa haasteissa sekä työskentelemään ja ottamaan osaa yhteisönsä toimintaan. Mielenterveys on monen tekijän summa ja jotkut tekijät voivat olla vahvempia kuin toiset. Mielenterveyden tekijät myös vaihtelevat elämäntilanteesta toiseen. Suotuisissa oloissa mielenterveyden voimavarat kasvavat, mutta kuormittavat olosuhteet kuluttavat niitä.
Mielenterveystyön tavoitteena on vahvistaa mielenterveyttä ja vähentää mielenterveyteen kohdistuvia uhkia. Mielenterveystyöhön kuuluvat mielenterveyttä edistävä työ, mielenterveyden häiriöiden ehkäisy ja hoito sekä sosiaalihuollon mielenterveystyö. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa mielenterveystyön valtakunnallisesta suunnittelusta, ohjauksesta ja valvonnasta. Perusterveydenhuolto on hoidossa ensisijaista. Hoitoa järjestetään myös erikoissairaanhoidossa psykiatrian poliklinikoilla ja psykiatrisena sairaalahoitona. Mielenterveyden hoitoa on toteutettava myös perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyönä. Mielenterveyden hoito on suunniteltava ja toteutettava siten, että se muodostaa toimivan kokonaisuuden muun sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa sekä hyvinvointialueella ja kunnissa tehtävän ehkäisevän mielenterveystyön kanssa.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella 18-vuotta täyttäneiden mielenterveyspalveluiden avohoitokäyntejä vuonna 2023:
Aikuisten mielenterveyden avohoitokäynnit: 22 607
Erikoissairaanhoidon avohoitokäynnit, psykiatria: 20 017
Tulostaulukko - Sotkanet.fi, Tilasto- ja indikaattoripankki
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella mielenterveys- ja päihdepalveluissa toimii alueen potilaille keskitetty yhteydenottokanava. Potilas voi ottaa yhteyttä puhelimen tai chat-palvelun kautta arkisin. Potilas saa omalla yhteydenotolla neuvontaa sekä tarvittaessa hoidon tarpeen arviointia omaan tilanteeseensa liittyen. Hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaisilla on mahdollisuus välittää yhteydenottopyyntö potilaan luvalla kiireetöntä hoidon tarpeen arviointia varten.
Soiten toiminnan ja kehittämisen keskiössä on Ihminen, inhimillisyys sekä innovatiivisuus. Strategisia periaatteita ovat sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio, lähellä ihmisen arkea oleva moniammatillinen asiantuntijuus.
Strategisia periaatteita tukevat ehjien palveluketjujen luominen ja peruspalveluiden vahvistaminen. Tarvittavan tiedon tulee liikkua, vastuutahon vaihtuminen ei saa näkyä palveluprosessissa eikä potilas/asiakasrajapinnassa. Palveluiden laadun, saatavuuden ja palveluhenkisen toimintakulttuurin kehittäminen on organisaatiossa tärkeää ja ne ovat osa imagoa. Tähän liittyy olennaisena osana osaamispääoman varmistaminen ja strategisia tavoitteita tukeva henkilöstöpolitiikka, palvelun laatua kuvaavien mittareiden kehittäminen ja kaikkien esimiestasojen sitoutuminen strategisiin tavoitteisiin.
Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä koko avohoidon kanssa. Yhteistyötahojen kanssa on suunniteltu hoitoon ohjautuvuutta ja työn sujuvuutta kehittäviä elementtejä.
Toimiminen osana RRF-2 Keski-Pohjanmaan kehittäjäverkostoa.
Edistetään hoitotakuun toteutumista sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Hankkeessa edistetään heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- ja potilasryhmien hyvinvointia suunnitelmallisesti. Lähetteettömän hoidon kehittäminen ja kokeilu sekä siihen liittyvä viikon sisällä puhelimitse tapahtuva hoidon tarpeen arviointi.
Toiminnan tarpeellisuutta ja työn kuormittavuutta kuvaavia mittaritietoja ei ole ollut käytössä. Yhteydenottojen määrää ja niiden sisältöä on aloitettu seuraamaan Webropol-kyselyn avulla.
Hanketyön myötä työryhmässä on käyttöön otettu kyselylomake, joka täytetään osana työtä jokaisen yhteydenoton jälkeen. Kyselyn avulla pystytään keräämään ja tarkastelemaan yhteydenottojen määrää ja sisältöä. Kysely otettiin käyttöön työryhmässä 3.6.2024. Mittaritiedon mukaan yhteydenottoja on tullut 21.11.2024 mennessä 897kpl hoidon tarpeen arviointi työryhmään. Yhteydenotoista valtaosa (66%) on tullut puhelimitse, loput muita yhteydenottokanavien kautta. Yhteydenotoista 70% on liittynyt mielenterveyspalveluihin ja 30% päihde- ja riippuvuuspalveluihin.
Jonoa saadaan purettua ja kehitetään hoidon tarpeen arviointia. Toiminta kehittyy ja hoitoon pääsyaika lyhentyy.
Edistetään hoitotakuun toteutumista sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa.
Mielenterveyspalveluissa jatketaan vuonna 2022 käynnistettyä jononpurkua sekä lähetteettömän hoidon kehittämistä ja kokeilua sekä siihen liittyvää viikon sisällä puhelimitse tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia. Jatketaan hoitotavan muuttamista osittain jalkautuvaksi. Hankkeen aikana valmistettavia toimintamalleja kokeillaan käytännössä ja jatkokehitetään.
Hankeresursseilla on kehitetty hoidon tarpeen arviointityötä ja neuropsykiatristen tutkimusten toteutumista.
- Alle 23-vuotiaiden pääsyä neuropsykiatrisiin tutkimuksiin nopeutettu hoitotakuun mukaisesti.
-Hoidon tarpeen arvioinnin kehittäminen, yhteydenottokanavien (chat) ja resurssin lisääminen on parantanut hoitoon hakeutumista ja pääsyä.
-Terveydenhuollon ammattilaisten ja kolmannen sektorin palveluiden tuottajien kanssa yhteistyön kehittäminen edistänyt palveluihin ohjautumista.
-Mielenterveys- päihde- tai riippuvuusongelmaisen hoidon tarpeen arviointi toteutetaan 7 vuorokauden kuluessa potilaan tai terveydenhuollon ammattilaisen yhteydenotosta.
-Mielenterveys- päihde- ja riippuvuuspalveluiden yhdistymisen myötä päihde- ja riippuvuusongelmaisen potilaan hoitoon hakeutuminen ja pääsy on yhdenvertaistunut mielenterveyspalveluiden kanssa.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen yli 18-vuotiaat mielenterveys- päihde ja riippuvuuspalveluiden asiakkaat, heidän omaisensa sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset.
Tutustuttu Innokylässä muiden kehittäjien toimintamallikuvauksiin.