Mielenterveys- ja riippuvuushoidon keskitetty hoidontarpeen arviointi (RRP, P4, I1)
Toimintamallin avulla tuotetaan mielenterveys- ja riippuvuusongelmiin kiireetöntä hoidontarpeen arviointia sekä ohjausta- ja neuvontaa. Toiminta on käynnistynyt huhtikuussa 2025 Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ja se on suunnattu aikuisväestölle.
🏥Palvelun sijoittuminen toimintaympäristöön.
Keskitetyn hoidontarpeen arvioinnin toimintamalli on kehitetty Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja riippuvuushoidon vastaanottopalveluihin. Toimintamalli jatkaa aikaisemmin kehitetyttyje mielenterveys- ja riippuvuushoidon chat- sekä etävastaanottopalvelujen toteuttamista.
🧩Yhteiskunnallinen tilanne.
Mielenterveys- ja riippuvuusongelmien kasvu on ollut yhteiskunnallisesti merkittävää kuluneen kymmenen vuoden aikana. Kasvu on heijastunut muun muassa mielenterveysperustaisiin sairaspoissaolojen määriin, jotka kasvoivat yli sataan tuhanteen vuonna 2023 (KELA). Tilastollista kasvua on tapahtunut vuonna 2023 myös huumausainekuolemien määrissä sekä itsemurhakuolleisuudessa. Tilanteen taustalla vaikuttavat myös yhteiskunnalliset tekijät, kuten koronapandemia, Suomen sekä Euroopan taloustilanteen heikkeneminen ja Euroopassa käytävä sota. Toimintamallin kehittämisessä on huomioitu yhteiskunnalliset muutokset.
📝Keskeisesti toimintaa ohjaavat tekijät.
Mielenterveys- ja riippuvuushoidon keskitetyn hoidontarpeen arvioinnin toimintamallin kehittämistä ohjaavat terveydenhuoltolaki (1326/2010), sosiaali- ja terveysministeriön (STM) yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet sekä aikuisten valtakunnalliset yhtenäiset kiireellisen hoidon perusteet, käypä hoito suositukset, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointisuunnitelma, terapiat etulinjaan toimintamalli, kansallinen mielenterveystyön strategia (STM) sekä 1.5.2025 voimaan astunut lasten ja nuorten terapiatakuu.
🤳🏻Yhteydenottaminen ja hoitotakuu.
Terveydenhuoltolain mukaisesti hoidontarpeen arvioinnin teosta vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset. 1.1.2025 alkaen muuttunut hoitotakuu 23-vuotta täyttäneiden osalta ei muuta toimintamallin hoitoonpääsyn tavoitteita. Toimintamallin tavoitteena on tuottaa palveluun pääsy kaikille asiakkaille alle 14 vuorokauden sisällä. Yhteydenotto sekä hoidontarpeen arvio toteutuvat saman vuorokauden aikana terveydenhuoltolain mukaisesti. Toimintamallin avulla yhdistettiin aiemmin hajautetusti toimineet hoidontarpeen arvioinnit. Tehty toimenpide on linjassa kansallisen strategiaan palveluiden saatavuuden osalta (luku 2.4).
🔗Toimintamallien strukturointi.
Hoidontarpeen arvioinnissa hyödynnetään digitaalista Terapianavigaattori-työvälinettä, jonka avulla kyetään yhdenmukaistamaan arviota sekä tukemaan hoitosuunnitelman laadintaa. Lisäksi hoidontarpeen arvioinnissa huomioidaan yhteydenoton syy, ongelma, sairauden oireet ja niiden vaikeusaste, palvelun kiireellisyys sekä luonne. Vastaanottopalvelujen toimintayksiköille linjattiin velvoitekoulutukset, joiden pohjalta perustason vastaanottotyön menetelmät selkiytettiin vastaamaan terapiat etulinjaan sekä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hyvinvointisuunnitelmaa. Linjauksilla tuetaan hoidon suunnittelua varhaisessa vaiheessa, hoidon sisällön läpinäkyvyyttä sekä tarvelähtöisyyttä.
Palveluiden saatavuus:
Toimintaympäristön alkutilanteessa mielenterveys- ja riippuvuustyön hoidontarpeen arviointia toteutettiin hajautetusti eri toimintayksiköissä sekä eri toimialoilla. Osa toimintayksiköistä mielenterveys- ja riippuvuushoidon palvelualueella tuottivat hoidontarpeen arviointia asiakkailleen. Osassa kunnista toiminnasta vastasivat 31.3.2025 saakka sosiaali- ja terveyskeskukset. Yhteydenottoaika vaihteli kunnittain tunnista kokoaikaiseen virka-aikaan riippuen palvelun tuottajasta.
Toimintamallilla haluttiin vastata palveluiden saatavuuden eroavaisuuksien poistamiseen sekä helpottaa palveluiden saatavuutta lisäämällä yhteydenottoaikaa. Yhteydenottoaika kasvoi merkittävästi pienien kuntien osalta.
Palveluiden tasalaatuisuus:
Hoidontarpeen arvioinnin tasalaatuisuuta ei voitu todentaa eri toimijoiden laajuuden sekä yhdenmukaisen prosessin puuttumisen vuoksi. Toimintamallin tuottaminen haluttiin keskittää mielenterveys- ja riippuvuustyön osaajille. Lisäksi haluttiin kehittää yhdenmukainen arviointiprosessi ammattilaisten käytettäväksi.
Hoidon porrastus:
Osana hoidontarpeen arviointia sekä hoidon suunnittelua linjattiin velvoitekoulutuksiin osallistuminen. Tällä toimenpiteellä yhdenmukaistettiin palvelutuotanto sekä menetelmien saatavuus. Tällä mahdollistettiin hoidon porrastuksen toteutuminen sekä lainsäädäntöön vastaaminen mm. määrämuotoisten psykososiaalisten menetelmien osalta.
Digitaalisten palveluratkaisut:
Hoidontarpeen arvioinnin yhteydenottokanavana toimivat puhelin sekä jo olemassa ollut mielenterveys- ja riippuvuustyön chat-palvelu. Digitaalisten palvelujen käyttöä halutaan kasvattaa chat yhteydenottojen sekä etävastaanottojen osalta. Digitaalisen terapianavigaattorin käyttöä halutaan tehostaa osana palvelutuotantoa.
Hanketyöntekijät, mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden ylempi johto, esihenkilöt, asiantuntijat ja ammattilaiset. Lisäksi kehittämistyöryhmässä on ollut mukana lähiterveyspalveluiden ylempi- sekä keskijohto ja lähiesihenkilöt ja viestintäyksikkö.
Toimintamallilla tavoitellaan asiakasyhteydenottojen kasvua, digitaalisten palvelukanavien käyttöasteen kasvua, lähetemäärien laskua erityistasolle sekä painopisteen siirtymistä perusterveydenhuoltoon.
❓Toteutuuko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella hoitotakuu voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti?
-Avohilmo-tietojen seuraaminen Avohilmo: Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen kuutio raportista
-Erillisseurannat exreport tietojärjestelmästä
=tavoitetasoksi määritelty, että hoitoonpääsy kaikissa ikäluokissa tavoittelee 0-14 vrk:n aikajanaa.
❓Toteutuuko lasten ja nuorten terapiatakuun osana 18-23-vuotiaiden hoidontarpeen arviointia?
-Erillisseuranta hoitoonpääsystä ko. ikäryhmälle
-Hoidontarpeen arvioinnin tuloksen päivitys tietojärjestelmään Y58 hoidontarpeen arviointituloksen osalta
=lyhytpsykoterapian sekä määrämuotoisten psykososiaalisten interventioiden käytön seuranta, kun Y58 hoidontarpeen arvoinnin tulos saatu käyttöönotettua
Toimintamallin ja resurssoinnin suunnittelu:
- Aikataulutus, toimintakentän tuntemus
- Rekrytointi ja resurssointi suunnitelma
- Hoidon porrastuksen suunnittelu ja yleisperiaatteiden kuvantaminen.
- Lainsäädännön, käypähoito suositusten, terapiat etulinjaan toimintamallin ja paikalliset käytänteiden huomiointi.
- Monikanavaisuuden/yhteydenottotapojen suunnittelu ja valmistelu (takaisinsoitto)
- Toteuttamisvastuu ja –tavat, ammattilais- ja asiakasnäkökulma sekä rajapinta.
- Palveluverkon läpikäynti, ajanvarauskirjojen ja -ohjeistusten laadinta koko perustason vastaanottotoiminnalle
- Perehdytyksen suunnittelu ammattilaisille
- Käynnistysvaiheen tuen järjestäminen sekä implementaatioon osallistuminen
Tietojohtaminen:
- Tavoitteiden asetanta ja raportointipohjien luonti
- Tavoitteiden seuranta
Osallistaminen:
- Ylempi- ja lähijohto, asiantuntijat sekä terapiat etulinjaan verkosto.
- Ajanvarauskirjojen yhdenmukaistaminen ammattilaisten kanssa.
- Yksikkötapaamiset toimintamallin käynnistyttyä
Koulutukset:
- Sosiaali- ja terveyskeskukset
- Erityis- ja perustason kehittämispäivä, yksikkövierailut ja esittelyt.
- Kirjaaminen, toimenpidekoodit ja hoidon syy/diagnoosit
Viestintä:
- Sisäinen ja ulkoinen (some, lehdet, www-sivut, Konsti-bot)
🧑🤝🧑Kohderyhmä:
Toimintamallin kohderyhmä muodostuu Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen 18-vuotta täyttäneistä asukkaista sekä erityistä suojelua saavat, joilla on tarve mielenterveys- tai riippuvuuspalveluille. Henkilöt, jotka ovat oikeutettuja rinnastettavissa oleviin palveluihin opiskelija- tai työterveyshuoltosopimuksessaan eivät kuulu kohderyhmään.
🤝Asiakasymmärrys:
Toimintamalli tullaan viemään kokemusasiantuntijaraadin arvioitavaksi sekä jatkokehitystoimenpiteiden saantia varten syksyllä 2025. Terapianavigaattorin käytöstä sekä chat-palvelun käyttöönotosta on kerätty aikaisemmin asiakaspalautetta.
Kehittämistyössä on hyödynnetty Keski-Suomen hyvinvointialueelle kehitettyä mielenterveys- ja riippuvuushoidon ensilinjan hoidontarpeen arviointia. Lisäksi toimintamallissa on hyödynnetty Pohjanmaan hyvinvointialueelle kehitettyä hoitoon ohjautumisen mallia.