Mielenterveys- ja riippuvuushoidon keskitetty hoidontarpeen arviointi (RRP, P4, I1)
Toimintamallin avulla tuotetaan mielenterveys- ja riippuvuusongelmiin kiireetöntä hoidontarpeen arviointia sekä ohjausta- ja neuvontaa. Toiminta on käynnistynyt huhtikuussa 2025 Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ja se on suunnattu aikuisväestölle.
Palvelun sijoittuminen toimintaympäristöön.
Keskitetyn hoidontarpeen arvioinnin toimintamalli on kehitetty Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja riippuvuushoidon vastaanottopalveluihin. Toimintamalli on jatkumoa aikaisemmin kehitetyille mielenterveys- ja riippuvuushoidon chat- sekä etävastaanottopalveluille.
Yhteiskunnallinen tilanne.
Mielenterveys- ja riippuvuusongelmien kasvu on ollut yhteiskunnallisesti merkittävää kuluneen kymmenen vuoden aikana. Kasvu heijastuu muun muassa mielenterveysperustaisiin sairaspoissaolojen määriin, jotka kasvoivat yli sataan tuhanteen vuonna 2023 (KELA). Tilastollista kasvua on tapahtunut vuonna 2023 myös huumausainekuolemien määrissä sekä itsemurhakuolleisuudessa. Toimintaympäristön taustalla on myös yhteiskunnallisesti merkittäviä asioita, kuten koronapandemia, Suomen sekä Euroopan taloustilanteen heikkeneminen kuin Euroopassa käytävä sota. Toimintamallin yhteiskunnalliset muutokset ovat otettu huomioon palvelua kehitettäessä.
Keskeisesti toimintaa ohjaavat tekijät.
Mielenterveys- ja riippuvuushoidon keskitetyn hoidontarpeen arvioinnin toimintamallin kehittämistä ohjasivat terveydenhuoltolaki (1326/2010), sosiaali- ja terveysministeriön (STM) yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet sekä aikuisten valtakunnalliset yhtenäiset kiireellisen hoidon perusteet, käypä hoito suositukset, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointisuunnitelma, terapiat etulinjaan toimintamalli, kansallinen mielenterveystyön strategia (STM) sekä 1.5.2025 voimaan tuleva lasten ja nuorten terapiatakuu.
Yhteydenottaminen ja hoitotakuu.
Terveydenhuoltolain mukaisesti hoidontarpeen arvioinnin teosta vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset. 1.1.2025 alkaen muuttunut hoitotakuu 23-vuotta täyttäneiden osalta ei muuta toimintamallin tavoitteita hoitoon pääsyn osalta. Toimintamallin tavoitteena on tuottaa palveluun pääsy kaikille asiakkaille alle 14 vuorokauden sisällä. Yhteydenotto sekä hoidontarpeen arvio toteutuvat saman vuorokauden aikana terveydenhuoltolain mukaisesti. Toimintamallin avulla sovitettiin myös yhteen aikaisemmin hajautetusti erillään toimineet hoidontarpeen arvioinnit. Tehty toimenpide on linjassa kansallisen strategiaan palveluiden saatavuuden osalta (luku 2.4).
Toimintamallien strukturointi.
Hoidontarpeen arviointia strukturoitiin ottamalla osaksi arviointia digitaalinen terapianavigaattori työväline. Hoidontarpeen arvioinnissa huomioidaan yhteydenoton syy, ongelma, sairauden oireet ja niiden vaikeusaste, palvelun kiireellisyys sekä luonne.
Vastaanottopalvelujen toimintayksiköille linjattiin velvoitekoulutukset, joiden pohjalta perustason vastaanottotyön menetelmät selkiytettiin vastaamaan terapiat etulinjaan sekä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hyvinvointisuunnitelmaa. Linjaukset tukevat hoidon porrastusta tarvelähtöiseksi ja läpinäkyväksi, Toimenpide tukee hoidon suunnittelua jo varhaisessa vaiheessa.
Palveluiden saatavuus:
Toimintaympäristön alkutilanteessa mielenterveys- ja riippuvuustyön hoidontarpeen arviointia toteutettiin hajautetusti eri toimintayksiköissä sekä eri toimialoilla. Osa toimintayksiköistä mielenterveys- ja riippuvuushoidon palvelualueella tuottivat hoidontarpeen arviointia asiakkailleen. Osassa kunnista toiminnasta vastasivat 31.3.2025 saakka sosiaali- ja terveyskeskukset. Yhteydenottoaika vaihteli kunnittain tunnista kokoaikaiseen virka-aikaan riippuen palvelun tuottajasta.
Toimintamallilla haluttiin vastata palveluiden saatavuuden eroavaisuuksien poistamiseen sekä helpottaa palveluiden saatavuutta lisäämällä yhteydenottoaikaa. Yhteydenottoaika kasvoi merkittävästi pienien kuntien osalta.
Palveluiden tasalaatuisuus:
Hoidontarpeen arvioinnin tasalaatuisuuta ei voitu todentaa eri toimijoiden laajuuden sekä yhdenmukaisen prosessin puuttumisen vuoksi. Toimintamallin tuottaminen haluttiin keskittää mielenterveys- ja riippuvuustyön osaajille. Lisäksi haluttiin kehittää yhdenmukainen arviointiprosessi ammattilaisten käytettäväksi.
Hoidon porrastus:
Osana hoidontarpeen arviointia sekä hoidon suunnittelua linjattiin velvoitekoulutuksiin osallistuminen. Tällä toimenpiteellä yhdenmukaistettiin palvelutuotanto sekä menetelmien saatavuus. Tällä mahdollistettiin hoidon porrastuksen toteutuminen sekä lainsäädäntöön vastaaminen mm. määrämuotoisten psykososiaalisten menetelmien osalta.
Digitaalisten palveluratkaisut:
Hoidontarpeen arvioinnin yhteydenottokanavana toimivat puhelin sekä jo olemassa ollut mielenterveys- ja riippuvuustyön chat-palvelu. Digitaalisten palvelujen käyttöä halutaan kasvattaa chat yhteydenottojen sekä etävastaanottojen osalta. Digitaalisen terapianavigaattorin käyttöä halutaan tehostaa osana palvelutuotantoa.
Hanketyöntekijät, mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden ylempi johto, esihenkilöt, asiantuntijat ja ammattilaiset. Lisäksi kehittämistyöryhmässä on ollut mukana lähiterveyspalveluiden ylempi- sekä keskijohto ja lähiesihenkilöt ja viestintäyksikkö.
Toimintamallilla tavoitellaan asiakasyhteydenottojen kasvua, digitaalisten palvelukanavien käyttöasteen kasvua, lähetemäärien laskua erityistasolle sekä painopisteen siirtymistä perusterveydenhuoltoon.
Toimintamallin ja resurssoinnin suunnittelu:
- Aikataulutus, toimintakentän tuntemus
- Rekrytointi ja resurssointi suunnitelma
- Hoidon porrastuksen suunnittelu ja yleisperiaatteiden kuvantaminen.
- Lainsäädännön, käypähoito suositusten, terapiat etulinjaan toimintamallin ja paikalliset käytänteiden huomiointi.
- Monikanavaisuuden/yhteydenottotapojen suunnittelu ja valmistelu (takaisinsoitto)
- Toteuttamisvastuu ja –tavat, ammattilais- ja asiakasnäkökulma sekä rajapinta.
- Palveluverkon läpikäynti, ajanvarauskirjojen ja -ohjeistusten laadinta koko perustason vastaanottotoiminnalle
- Perehdytyksen suunnittelu ammattilaisille
- Käynnistysvaiheen tuen järjestäminen sekä implementaatioon osallistuminen
Tietojohtaminen:
- Tavoitteiden asetanta ja raportointipohjien luonti
- Tavoitteiden seuranta
Osallistaminen:
- Ylempi- ja lähijohto, asiantuntijat sekä terapiat etulinjaan verkosto.
- Ajanvarauskirjojen yhdenmukaistaminen ammattilaisten kanssa.
- Yksikkötapaamiset toimintamallin käynnistyttyä
Koulutukset:
- Sosiaali- ja terveyskeskukset
- Erityis- ja perustason kehittämispäivä, yksikkövierailut ja esittelyt.
- Kirjaaminen, toimenpidekoodit ja hoidon syy/diagnoosit
Viestintä:
- Sisäinen ja ulkoinen (some, lehdet, www-sivut, Konsti-bot)
Toimintamallin kohderyhmä muodostuu Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen 18-vuotta täyttäneistä asukkaista sekä erityistä suojelua saavat, joilla on tarve mielenterveys- tai riippuvuuspalveluille. Henkilöt, jotka ovat oikeutettuja rinnastettavissa oleviin palveluihin opiskelija- tai työterveyshuoltosopimuksessaan eivät kuulu kohderyhmään.
Toimintamalli tullaan viemään kokemusasiantuntijaraadin arvioitavaksi sekä jatkokehitystoimenpiteiden saantia varten syksyllä 2025.