Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat- ja etävastaanoton toimintamalli (RRP, P4, I1)
Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa käynnistyi chat- ja etävastaanotto -toimintamallikokeilu. Toiminta on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Asiointiin ei tarvitse lähetettä.
Mielenterveyden häiriöt ovat kasvavia ongelmia valtakunnallisesti, eikä Etelä-Pohjanmaa ole tässä poikkeus. Riippuvuuksissa perinteisten päihteiden (alkoholi ja tupakka) kulutus on rauhoittunut, mutta esimerkiksi nuuskan ja sähkötupakan käyttö on lisääntynyt. Päihteiden lisäksi toiminnalliset riippuvuudet kuten peliriippuvuus on noussut esiin.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat on uusi suuntaus ammattilaisten asiantuntijaosaamisen hyödyntämisessä matalan kynnyksen palveluissa. Aikaisempien soittoaikojen sijaan asiakkaat saavat nyt yhteyden ammattilaiseen arkisin, nopeasti ja helposti. Keskitetyllä palvelulla tuetaan laadukasta ja yhdenmukaista hoidon tarpeen arviointia ja edistetään palveluihin ohjautumista.
Chat-palvelun lisäksi mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa haluttiin tehostaa palveluiden tasavertaista saatavuutta alueella ja panostaa varhaiseen puuttumiseen. Etävastaanotot päätyivät näin olleen osaksi toimintamallia. Muilla hyvinvointialueilla on tämänkaltaisesta toimintamallista näkyvillä jo positiivisia kokemuksia mm. hoitojonojen lyhentymisessä.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat- ja etävastaanotto toimintamallin tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti parantaa palveluiden saatavuutta, edistää nopeaa hoitoon pääsyä sekä lisätä matalankynnyksen yhteydenottokanavien käyttöönottoa mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden käyntimäärien nousu näkyy erityisesti perustason mielenterveyspalveluissa. Kivijalkapalveluissa vastaanotot ovat ruuhkautuneet ja terapiakäyntien välit saattavat venyä pitkiksi. Asiakkaat hakeutuvat palveluihin terveyspalveluiden kautta tai ottamalla yhteyttä puhelimitse psykiatrisen sairaanhoitajan puhelinajalla. Puhelinajat ovat asiakkaille hankalasti saavutettavia ja tulevat puhelumäärät ovat vaikeasti ennakoitavissa. Eräät mielenterveyden häiriöt kuten sosiaalinen jännittäminen voi olla esteenä asiakkaan yhteydenotolle. Ammattilaisten resurssi saatavuudessa on alueellisia eroja ja myös väestö on jakautunut alueella epätasaisesti. Kaupungeissa, erityisesti keskisellä alueella väestömäärä on suurempi.
Asiantuntijaosaamista tarjoamalla sekä matalan kynnyksen palvelua tuottamalla pyritään vaikuttamaan asiakkaan tilanteeseen jo varhaisessa vaiheessa. Varhaisella puuttumisella voidaan ennaltaehkäistä asiakkaan tilanteen kärjistymistä ja välttyä pitkiltä hoitojaksoilta. Hoidon tarpeen arvio on merkityksellinen vaihe asiakkaan polulla. Psykiatrisen sairaanhoitajan asiantuntija osaamisen hyödyntäminen ensikontaktissa edesauttaa asiakkaan päätymistä oikealle hoitopolulle jo alusta lähtien.
Chat-palvelun tarkoituksena on ohjata mielenterveyteen- ja riippuvuuksiin liittyvät asiat suoraan asiantuntija ammattilaisille arvioitavaksi. Ammattilainen tekee hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioinnin chat-palvelussa ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa oikean jatkohoidon piiriin. Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa haluttiin tehostaa palveluiden tasavertaiseen saatavuuteen ja palveluiden saatavuuden parantamiseen alueella. Etävastaanotot päätyivät näin ollen osaksi toimintamallia. Muilla hyvinvointialueilla on tämänkaltaisesta toimintamallista näkyvillä jo positiivisia kokemuksia mm. hoitojonojen lyhentymisessä. Jatkossa mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden hoidontarpeen arviota pyritään keskittämään. Näin voidaan vapauttaa kivijalkapalveluista psykiatristen sairaanhoitajien työpanosta puhelinajoista asiakastyöskentelyyn.
- Chat yhteydenottojen määrä
- Keskitetyssä palvelussa toteutetut etävastaanotot (lkm)
- Perustason mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden hoitoon pääsyn seuranta
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chatin suunnittelussa ja kehityksessä on huomioitu kohderyhmä, jolle palvelu on suunnattu. Chat-palvelu mahdollistaa yhteydensaannin ilman puhelinkontaktia, joskus vaikea asia voi olla helpompi tuoda ilmi kirjoittaen. Sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkioireet saattavat estää asiakasta ottamasta yhteyttä puhelimitse.
- 4/2023 toteutetussa alueen digipalveluita kartoittavassa asiakaskyselyssä mielenterveys chat-palvelua toivoi 54,8 % vastaajista.
- Asiakkaat voivat chat-yhteydenoton jälkeen jättää asiakaspalauteen (arvio saadusta palvelusta hymynaama, avoin asiakaspalaute). Palvelua on pyritty kehittämään asiakkailta saadun palautteen perusteella.