Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat- ja etävastaanoton toimintamalli (RRP, P4, I1)
Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa käynnistyi chat- ja etävastaanotto -toimintamallikokeilu. Toiminta on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Asiointiin ei tarvitse lähetettä.
Model name
Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa käynnistyi chat- ja etävastaanotto -toimintamallikokeilu. Toiminta on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Asiointiin ei tarvitse lähetettä.
Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa otettiin käyttöön mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat. Asiakkaan tilanteen arvioinnissa hyödynnetään terapianavigaattoria, jonka asiakas täyttää ennen chat-keskusteluun liittymistä. Chat-palvelun lisäksi ammattilaiset tarjoavat etävastaanottoja. Etävastaanotoilla hyödynnetään asiakkaan tilanteeseen sopivia lyhytterapiamenetelmiä. Chat- ja etävastaanotoille soveltuvia asiakasryhmiä ovat lievät ja keskivaikeat mielenterveys- ja riippuvuusoireet. Palvelu on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Palveluun ei tarvita lähetettä.
Mielenterveyden häiriöt ovat kasvavia ongelmia valtakunnallisesti, eikä Etelä-Pohjanmaa ole tässä poikkeus. Riippuvuuksissa perinteisten päihteiden (alkoholi ja tupakka) kulutus on rauhoittunut, mutta esimerkiksi nuuskan ja sähkötupakan käyttö on lisääntynyt. Huumausaineiden moninaisuus on kasvanut ja muuntohuumeet on ottanut valtaa myös alueellamme. Päihteiden lisäksi toiminnalliset riippuvuudet kuten peliriippuvuus on noussut esiin.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat on uusi suuntaus ammattilaisten asiantuntijaosaamisen hyödyntämisessä matalan kynnyksen palveluissa. Perinteisesti mielenterveyteen tai riippuvuuksiin liittyvissä asioissa ensisijaisesti otetaan yhteyttä perustason terveyspalveluihin, joista asiakkaat ohjautuvat joko psykiatrisen sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Nyt asiakkaan voi olla suoraan itse yhteydessä psykiatriseen sairaanhoitajaan, jonka kanssa yhdessä arvioidaan hoidon tarve ja valitaan oikea polku tarvittavaan palveluun.
Chat-palvelun lisäksi mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa haluttiin tehostaa palveluiden tasavertaista saatavuutta alueella ja panostaa varhaiseen puuttumiseen. Etävastaanotot päätyivät näin olleen osaksi toimintamallia. Muilla hyvinvointialueilla on tämänkaltaisesta toimintamallista näkyvillä jo positiivisia kokemuksia mm. hoitojonojen lyhentymisessä.
Huhtikuussa 2023 toteutetussa alueen digipalveluita kartoittavassa asiakaskyselyssä mielenterveys chat-palvelua toivoi 54,8% vastaajista. Palvelusta kerätään asiakaspalautetta ja palvelua pyritään kehittämään asiakkailta saadun palautteen perusteella.
Hyvinvointialuelaajuisen digitaalisen palvelun tuottaminen vaatii tiivistä yhteistyötä kivijalkapalveluiden kanssa. Palveluihin ohjaamiseen tulee muodostaa selkeät ohjeet, asiakkaan palvelun sujuvoittamiseksi. Palveluohjauksessa tulee huomioida läsnä vastaanottojen lisäksi päivystystä vaativat tilanteet sekä erityistason palveluita tarvitsevien tilanteet. Työtä tekevät ammattilaiset ovat keskeisessä roolissa uuden toimintamallin kehittämisessä. Digipalveluiden käyttöönotossa tai rinnalla tapahtuu usein myös toiminnan yhtenäistämistä.
Ammattilaiset tulee kouluttaa digitaalisiin järjestelmiin ja perehdyttää heitä digitaalisen asioinnin erityispiirteisiin, mm. vuorovaikutuksen suhteen.
Asiakkaita tulee informoida uusista palveluista, jotta he osaavat hakeutua palveluun. Myös muita sosiaali- ja terveydenhuollon sidosryhmiä on tärkeä informoida uuden palvelun käyttöönotosta.
Keskittämällä hoidontarpeen arviointia, voidaan kivijalan ammattilaisilta vapauttaa soittoaikoihin merkittyä työaikaa vastaanottoihin. Yhteydenottomäärien seuranta ja palvelun resursointi helpottuu, kun toimitaan keskitetysti.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden johto on sitoutunut uuden toimintamallin käyttöönottoon ja muutokseen toimintatavoissa. Palvelussa toimineiden psykiatristen sairaanhoitajien työpanos on ollut merkittävässä asemassa palvelun vakiintumisessa.
Toimintamallin käyttöönoton myötä jo lyhyessä ajassa koettiin, että kiirevastaanoton psykiatrisen sairaanhoitajan työnkuorma suurilla väestökeskittymäalueilla helpottui. Myös terapiavälit kivijalkapalveluissa ovat lähteneet lyhentymään.
Pilottijakson (11.3.2024-31.3.2025) aikana mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chattiin tuli yhteydenottoja n. 1200. Yli puolet yhteydenotoista koski mielenterveyden tai riippuvuuden oiretta, yleisimpiä oireita olivat masennus/ahdistus. Muita yleisimpiä yhteydenoton syitä olivat ajanvarausasiat ja yleinen ohjausta/neuvonta. Erityisesti riippuvuuteen liittyvissä asioissa usein yhteydenotot liittyivät palveluihin hakeutumiseen yleisellä tasolla. Yhteydenotoista 19% hoitui chat-keskustelussa, 15,5% tehtiin ajanvaraus etävastaanotolle.
Asiakaspalautetta antoi noin puolet chat palvelua käyttäneistä. Palautteesta 82% oli positiivista, vain 4% arvioi palvelun negatiiviseksi. Erityistä kiitosta asiakkaat ovat antaneet palvelun helppoudesta ja nopeudesta.
Etävastaanottoja toteutui pilottijakson aikana lähes 400. Etävastaanotot ovat saaneet kiitosta muun muassa nopeasta hoitoon pääsystä, mahdollisuudesta osallistua vastaanotolle kotoa (sosiaalisen jännityksen ja ahdistuksen vuoksi vastaanotolle meneminen vaikeaa) sekä hyvästä yhteistyöstä lääkäripalveluiden kanssa. Kognitiivisen lyhytterapian osalta ammattilainen suorittanut omatoimista seurantaa jatkohoitoon ohjautumisen osalta lyhytterapian päätyttyä. Vuonna 2024 9/14 asiakkaalle etäyhteydellä toteutettu lyhytterapiajakso oli riittävä.
Toimintamallin tähänastisten tulosten pohjalta mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa päädyttiin lähteä edistämään keskitetyn hoidontarpeen arvion mallia. Keskitetty HTA tulee käyttöön kevään 2025 aikana. Chat- ja etävastaanotto toiminta siirtyy osaksi sen toimintaa.