Mielenterveysasiakkaan kotiin annettava (etä)sosiaaliohjaus, Helsinki (RRP, P4, I4)
Kehitetään etäpalvelumuoto kotona asuville mielenterveysasiakkaille, jossa sosiaaliohjauksen keinoin tuetaan mielenterveysasiakkaan kotona asumista, hyvinvointia, toimintakykyä sekä arjessa selviytymistä digitaalisia työvälineitä hyödyntäen.
Helsingin kaupungin asumisen tuessa on havaittu puute kunnan järjestämissä kotiin vietävissä palveluissa helsinkiläisille mielenterveysasiakkaille. Sosiaalihuoltolain (2014/1301) 21§ mukaan asumispalveluja järjestetään henkilöille, jotka erityisestä syystä tarvitsevat apua tai tukea asumisessa tai asumisensa järjestämisessä. Kotiin annettavat palvelut ovat ensisijaisia suhteessa palveluihin, jotka edellyttävät muuttamista ja sisältävät sekä asumisen että palvelut.
Etätapaamisia kehittämällä voidaan säästää resursseja sekä kehittää palveluita asiakkaiden tarpeiden mukaan. Resurssi- ja kustannustehokkuuden tarkasteleminen on yksi tärkeä aihe, johon etäsosiaaliohjauksen kehittämistyössä pyritään saamaan vastauksia. Kehittämistyön aikana toivomme löytävämme ne asiakasryhmät, keille etä- ja digitaaliset palvelut sopivat ja asiakkaat saavat tarvitsemansa tuen.
Tavoitteena on luoda uudenlainen palvelumuoto kotona asuville helsinkiläisille mielenterveysasiakkaille. Tavoitteena on, että mielenterveysasiakkaan kotona asumista tuetaan niin, että asiakkaan ei tarvitsisi muuttaa omasta kodistaan raskaampiin asumispalveluihin. Sosiaaliohjauksen keinoin vahvistetaan asiakkaan hyvinvointia, toimintakykyä arjessa ja yhteiskunnassa sekä kehitetään digitaalisten välineiden käyttöä asiakastyössä. Toimintamallissa tarkastellaan kotiin annettavan palvelun kustannuksia sekä kotiin annettavan palvelun tuottavuutta ja vaikuttavuutta sekä skaalattavuutta muille asiakasryhmille. Tavoitteena on myös kartoittaa asiakkaiden profiili ja asiakkuuden kriteerit.
Muutoksena on pysyvä kotiin annettava palvelu helsinkiläisille mielenterveysasiakkaille, mikä tukee itsenäistä elämänhallintaa sekä mahdollisuutta asua omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Palvelussa painotetaan etätapaamisia ja digitaalisten välineiden käyttöä päivittäisessä työssä. Pääpaino työskentelyssä on etätapaamiset perinteisten kotikäyntien sijaan. Etätapaamisten avulla säästetään matkustamisaika asiakkaan luokse ja näin asiakasta pystytään tapaamaan useammin tai asiakkaita voi olla yhtä työntekijää kohden enemmän kuin perinteisiä kotikäyntiasiakkaita. Lisäksi etätapaamisten avulla voidaan tavoittaa niitä asiakkaita, ketkä eivät aiemmin ole esimerkiksi päästäneet omaan kotiinsa työntekijää tai muutoin etätapaamiset ovat asiakkaan elämäntilanteeseen sopivampia.
Kehittämistyössä mitataan asiakasmääriä ja tapaamisten kestoa. Lisäksi kerätään tietoa asiakkaan tuen tarpeista ja tarkastellaan eroaako tuen tarpeet etä- tai kotikäynneillä.
Asiakaskohderyhmänä ovat täysi-ikäiset mielenterveyskuntoutujat, ketkä asuvat omissa kodeissaan. Mielenterveysdiagnoosi voi olla psykoosi- tai mielialahäiriödiagnoosi. Asiakkaat ohjautuvat asiakkuuteen yleensä avohoidon kontaktin kautta.
Nuorin asiakas on tällä hetkellä 20- vuotias ja vanhin 68-vuotias. Miehiä ja naisia on lähes yhtä paljon, muun sukupuolisia on muutamia. Asiakastyössä on käytössä FIT-palautetietoinen työskentely, mikä osallistaa asiakkaita työskentelyyn ja näin heillä on mahdollisuus vaikuttaa jokaisella tapaamiskerralla työskentelyyn. Lisäksi asiakkaiden kanssa tehdään yhdessä toteuttamissuunnitelma, johon laaditaan työskentelyn tavoitteen. Asiakkaille tehdään asiakastyytyväisyyskysely kerran vuodessa.