Mielenterveystarkastus nuorille, Kainuun hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Tavoite on moniammatillisesti yhteiskehittäen luoda mielenhyvinvointia ja voimavaroja kartoittava kohtaaminen jokaiselle oppilaalle yläkouluun siirtymisen nivelvaiheessa. Toimintamalli pilotoidaan, arvioidaan ja juurrutetaan alueella hankkeen aikana.

Toimintaympäristö **

Oppiympäristössä, kohderyhmänä 7. luokkalaiset. Toiminta suunnitellaan moniammatillisessa yhteistyössä koulun henkilöstöresurssit huomioiden toteutettavaksi. Kainuun koulut ovat erikokoisia ja oppilasmäärät vaihtelevat. Mielihetki voidaan toteuttaa työparein ja eriammattiryhmien toteutettavana. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kainuussa on nuorten mielenterveystyön perusterveydenhoitoa toteutettu pelkästään kouluilla. Miekkarit ovat tehneet pitkälti erikoissairaanhoidon tasoista hoitoa ja tuen porrasteisuuteen ei ole ollut määritteitä. Nuorten pahoinvointi ja oireilu on kuormittanut mielenterveystyöntekijöitä kouluilla. Terveydenhoitajien toteuttamat 7. lk terveystarkastukset eivät ole toteutuneet. Nuorten oireet voivat kehittyä vaikeimmaksi jos oireilua ei huomata ja nuori ei itse hakeudu saamaan tukea. 

Nuoret ovat nuorisovaltuuston aloitteessaan toivoneet kouluille mielenterveystarkastusta vastaavanlaisena kuin terveystarkastuksetkin ovat. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nuorilla usein vaihtuu koulu ja luokkakaverit siirtyessään 7. luokalle. Heillä voi olla tuen tarve, joka jää huomaamatta. Oppilashuolto on nuorten mukaan heille usein etäinen ja kynnys hakea tukea voi olla suuri. 

Hallitusohjelman ja hva:n strategian mukaisesti olisi pyrittävä tarjoamaan ennalta ehkäisevää tukea ja varhaista puuttumista. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Yhteiskehittämisen työryhmässä on terveydenhoitajia, miekkareita, nuorisotyöntekijä, hyvoinvointiaktivaattori, eritysnuorisotyöntekijä ja kuraattori. Tapaamiset  1 x kk, keväällä -24. 

Tavoiteltu muutos

Mielihetki tukisi ennaltaehkäisevää hoitoa sekä