Miepä koontikirjaa voidaan käyttää sekä konsultaatioon että asiakkaiden ohjaamiseen miepä-palveluihin. Ammattilainen voi asettaa asiakkaan koontikirjalle, jota miepä asiakasneuvonta käsittelee. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueen perustason palvelut

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Koontikirja on ollut käytössä niin konsultointiin kuin asiakkaiden ohjaamiseenkin, mutta virallinen ohje ammattilaisille puuttunut. Oli tarve tehdä ohje, jotta jokainen ammattilainen tietää miten kuuluu toimia ja mitä tehdä ennen kuin asiakkaan koontikirjalle asettaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Asiakkaiden oikea-aikainen ja oikeatasoinen ohjautuminen palveluihin

Ammattilainen: Tietää mihin asiakkaan voi ohjata ja mitä asiakkaalle tapahtuu koontikirjalle asettamisen jälkeen

Organisaatio: Ohjautuminen selkiytyy ja asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti oikeatasoiseen palveluun

Asiakkaiden tulee saada palvelua, apua, tukea, hoitoa oikea-aikaisesti oikealla tasolla ilman pitkiä viiveitä. Ammattilaisten tulee tietää mihin asiakkaita voidaan ohjata ja osata kertoa heille prosessin etenemisestä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä tehty yhdessä hankekoordinaattorin ja palvelun esihenkilön kanssa.

Tavoiteltu muutos

Tietoisuuden lisääminen ja asiakkaiden oikea ohjautuminen

Muutoksen mittaaminen

Jonotilanteen seuranta, ohjattujen omahoitojen ja terapianavigaattorin täyttömäärien seuranta

Toteutussuunnitelma

Konkreettisen ohjeen toteuttaminen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmää ovat hyvinvointialueen ja asiakasneuvonnan ammattilaiset

Ratkaisun perusidea

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvontaa voi konsultoida asettamalla potilaan Miepä-koontikirjalle. Miepä-asiakasneuvonta vastaa konsultaatioon kirjoittamalla YLEHOI-lehdelle. 

Koontikirjalle voidaan laittaa myös potilas, joka tarvitsee pth:n mielenterveys- ja päihdepalveluiden vastaanottoaikaa. Koontikirjalle asiakkaan voi asettaa ammattilainen perusterveydenhuollosta, Kaiku24 asiakasohjauksesta sekä päivystyksestä.  Asiakasneuvonta varaa hoidontarpeen arvion perusteella ajan perusterveydenhuollon miepä-hoitajalle. Asiakkaat käsitellään jonojärjestyksessä. Kiire-potilas merkataan kirjalle huutomerkillä (!).

Miepä-hoitajat työskentelevät perusterveydenhuollossa ja hoitavina lääkäreinä toimivat terveysasemien lääkärit.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tiedottaminen, jalkautuminen.