Miepä koontikirjaa voidaan käyttää sekä konsultaatioon että asiakkaiden ohjaamiseen miepä-palveluihin. Ammattilainen voi asettaa asiakkaan koontikirjalle, jota miepä asiakasneuvonta käsittelee. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueen perustason palvelut

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Koontikirja on ollut käytössä niin konsultointiin kuin asiakkaiden ohjaamiseenkin, mutta alueelta on puuttunut virallinen ohje ammattilaisille koontikirjan käytöstä. Ohjeelle oli tarvetta, jotta jokainen ammattilainen tietää kuinka toimia ja mitä tehdä ennen kuin asiakkaan koontikirjalle asettaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Asiakkaiden oikea-aikainen ja oikeatasoinen ohjautuminen palveluihin ja häntä ei automaattisesti ohjata johonkin toiseen palveluun

Ammattilainen: Tietää  kuinka toimia mielenterveys- tai päihdehaasteisen asiakkaan kanssa kun kohtaa hänet vastaanotolla. Ammattilainen tietää mitä tulee tehdä ennen koontikirjalle asettamista (täytättää Terapianavigaattori tai arvioida hoidontarve muutoin) ja mitä asiakkaalle tapahtuu koontikirjalle asettamisen jälkeen

Organisaatio: Ohjautuminen selkiytyy ja asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti oikeatasoiseen palveluun nopeammin

Asiakkaiden tulee saada palvelua, apua, tukea, hoitoa oikea-aikaisesti oikealla tasolla ilman pitkiä viiveitä. Ammattilaisten tulee tietää mihin asiakkaita voidaan ohjata ja osata kertoa heille prosessin etenemisestä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä sekä ohjetta tehty yhdessä palvelun esihenkilön kanssa.

Tavoiteltu muutos

Tietoisuuden lisääminen, osaamisen vahvistuminen ja asiakkaiden oikea ohjautuminen oikeatasoiseen palveluun oikea-aikaisesti

Muutoksen mittaaminen
  • Jonotilanteen seuranta
  • Ohjattujen omahoitojen määrät
  • Terapianavigaattorin täyttömäärät
Toteutussuunnitelma

Miepä-koontikirjan käyttöohjeen toteuttaminen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmää ovat hyvinvointialueen ja asiakasneuvonnan ammattilaiset

Ideointi

Syksyllä 2024 järjestettiin palveluiden johdolle sekä ammattilaisille työpajoja joissa mm. tarkasteltiin koontikirjatoimintamallia ja pohdittiin vaihtoehtoista ratkaisua. Koontikirjakäytäntö koettiin kuitenkin toimivana eikä siitä haluttu luopua. 

  1. Työpajassa käytiin läpi koontikirjakäytännön nykytilaa ja käytiin läpi muiden alueiden benchmarkkausta, jonka jälkeen työpajan työstöosiossa hyödynnettiin nelikenttäanalyysia 
  2. Työpajassa mietittiin miten käytäntö saataisiin toimivaksi ja miten toimintamallia olisi tarpeen muuttaa

Hyödyiksi koettiin:

•Tuttu ja pitkään ollut käytäntö

•Varmuus, että asiakkaan asia etenee

•Käsittely yhtenäistä

•Ammattilaisten osaamisen vahvuus

•Kaikki ammattilaiset saavat laittaa koontikirjoille (ei rajausta tässä)

•Palveluiden tunteminen vahvuutena (koontikirjan purkajat)

•Hyvällä ohjeistuksella hyvä, sujuva käytäntö

Isoimpana haasteena puolestaan se, että koontikirjalla laitetaan sinne kuulumattomia potilaita. Haasteena myöskin se, että hoidontarpeen arviot ovat puutteellisia tai virheellisiä 

Idean valinta

Lähdimme edistämään koontikirjan käyttöä ja valmistelemaan työpajojen pohjalta toimintaohjetta koontikirjan käyttöön, jotta kaikilla ammattilaisilla olisi sama tieto käytettävissään

Idean konkretisointi ja visualisointi

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvontaa voi konsultoida asettamalla potilaan Miepä-koontikirjalle konsu-kohtaan. Miepä-asiakasneuvonta vastaa konsultaatioon kirjoittamalla Lifecaren ylehoi-lehdelle. 

Koontikirjalle voidaan laittaa myös potilas, joka tarvitsee pth:n mielenterveys- ja päihdepalveluiden vastaanottoaikaa. Koontikirjalle asiakkaan voi asettaa ammattilainen perusterveydenhuollosta, Kaiku24 asiakasohjauksesta sekä päivystyksestä. Potilas asetetaan kuluvalle päivälle potilaan oman terveysaseman koontikirjalle katso-kohdalle. Asiakasneuvonta varaa hoidontarpeen arvion perusteella ajan perusterveydenhuollon miepä-hoitajalle. Asiakkaat käsitellään jonojärjestyksessä. Kiire-potilas merkataan kirjalle huutomerkillä (!).

Ratkaisun testaaminen

Ohje koontikirjalle on luotu elokuussa 2024 jonka jälkeen sitä on päivitetty keväällä 2025. Ohje löytyy hyvinvointialueen ammattilaisten käyttöön yhteisesti sovituista kansioista. 

Kokeilun tavoitteet

Asikkaiden oikea-aikainen, oikeatasoinen hoitoon ohjautumisen sujuvoituminen. Jonojen välttäminen.

Ratkaisun perusidea

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvontaa voi konsultoida asettamalla potilaan Miepä-koontikirjalle. Miepä-asiakasneuvonta vastaa konsultaatioon kirjoittamalla YLEHOI-lehdelle. 

Koontikirjalle voidaan laittaa myös potilas, joka tarvitsee pth:n mielenterveys- ja päihdepalveluiden vastaanottoaikaa. Koontikirjalle asiakkaan voi asettaa ammattilainen perusterveydenhuollosta, Kaiku24 asiakasohjauksesta sekä päivystyksestä.  Asiakasneuvonta varaa hoidontarpeen arvion perusteella ajan perusterveydenhuollon miepä-hoitajalle. Asiakkaat käsitellään jonojärjestyksessä. Kiire-potilas merkataan kirjalle huutomerkillä (!).

Miepä-hoitajat työskentelevät perusterveydenhuollossa ja hoitavina lääkäreinä toimivat terveysasemien lääkärit.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tiedottaminen, jalkautuminen.

Koontikirjan ohjeesta on kerrottu ammattilaisille mm. jalkautumalla terveysasemille sekä osallistumalla terveysasemien lääkäreiden koulutukseen, jossa toimintamallia esitelty ja muistuteltu.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Muutosta ei vielä mitattavissa, uusi ohje ollut käytössä vielä varsin vähän aikaa.