Minun elämäni kirja - narratiivinen ja voimauttava elämäntarina
Minun elämäni kirja pohjautuu narratiiviseen, ratkaisukeskeiseen ja voimauttavaan työskentelytapaan. Siinä hyödynnetään narratiivisen haastattelun sekä voimauttavan valokuvan periaatteita.
Yhteistyössä laaditaan asiakkaan elämäntarina, jonka asiakas saa itselleen kirjana.
Tänä päivänä kuntoutuksen keskiössä on asiakkaiden parempi toimintakyky, terveys, aktiivisuus ja osallisuus. Kuntoutumisessa nähdään tärkeänä se, että asiakas määrittelee omat tavoitteensa, ja niiden tulee olla realistiset ja merkitykselliset. Kuntoutumisessa tulee löytää muutostarpeiden rinnalle elämässä hyvin olevia asioita ja keinoja, joilla asiakkaat saavat hyödynnettyä voimavarojaan.
Pitkään sairastaneilla mielenterveyskuntoutujilla voi olla rajoitteita itsensä ja ajatustensa sanallisessa ilmaisussa. Valokuvien hyödyntäminen keskustelun tukena voi syventää asiakkaiden reflektiivistä ajattelua ja kuvien hyödyntäminen saa aikaan syvempää tietoisuutta. Erdnerin ym. (2010) mukaan pitkään sairastaneiden mielenterveyskuntoutujien kohdalla vastaavia dialogia ja valokuvatyöskentelyä yhdistäviä metodeja ei olla hyödynnetty riittävästi.
Kehittämistyössä on ollut mukana Peltolan toimintaterapeutit sekä vapaaehtoiset asiakkaat (mielenterveyskuntoutujat).
Minun elämäni kirja -menetelmän tavoitteet ovat voimaantumisen kokemusten saaminen, voimavarojen tunnistaminen sekä toiveikkuuden, itseymmärryksen, aktiivisuuden ja osallisuuden lisääntyminen.
Voimaantumisen mittaamisen on todettu olevan hyvin haastavaa mm. sen henkilökohtaisuuden vuoksi. Minun elämäni kirjan vaikuttavuutta mitattiin oppaan oman mittarin avulla, sekä hyödyntämällä PROMIS -mittaria Positive affect and wellbeing.
Menetelmän todettiin olevan käyttövalmis, oppaaseen tehtiin pieniä muutoksia pilottivaiheessa.
Menetelmää testattiin ilmoittautuneiden asiakkaiden kanssa. Menetelmän tavoitteet toteutuivat hyvin ko. asiakkaiden kohdalla.
Jokainen asiakas sai prosessista itselleen konkreettisen kirjan, joka syvensi myös muiden asiakkaan elämään kuuluvien ihmisten ymmärrystä asiakkaasta.