Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Itä-Uudenmaan HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamallin avulla kuvataan elintapaohjauksen monialaisen yhteistyön rakenne huomioiden elintapaohjauksen tarkistuslistan eri teemat. Kuvauksen tavoite on yhdenmukaistaa toimintatapoja ja luoda elintapaohjauksen käsikirja ammattilaisille.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella asuu noin 99 000 asukasta. Se on väestömäärällään kolmanneksi pienin hyvinvointialue. Ennen hyvinvointialueiden muodostumista palvelujen järjestäminen on ollut alueella hajautunutta ja kahden kunnan palvelujen tuottaminen on siirtynyt hyvinvointialueelle Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymältä. Hyvinvointialueen tulee asettaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määritellä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Alueellisen tiedon hankinta on jossain määrin haastavaa ja tavoitteita tukevien toimintamallien osalta voidaan todeta, että osa näistä toimii vasta vain jossain osassa aluetta. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella reilu neljännes asukkaista on ruotsinkielisiä, mikä tekee alueesta vahvasti kaksikielisen. Ikärakenteeltaan väestö ei poikkea muusta maasta ja väestömuutokset ovat maltillisia. Alue on hyvinvoivaa ja sairastavuus keskimääräistä vähäisempää. Pitkäaikaistyöttömyys oli vuoden 2022 THL:n asiantuntija-arvion mukaan keskimääräistä yleisempää Itä-Uudellamaalla. Palvelutarvetta lähivuosina lisääviksi tekijöiksi alueella on tunnistettu pitkäaikaistyöttömien ja nuorten työttömien suuri määrä, tyttöjen hyvinvoinnin ongelmat, ikääntyneiden päihdeongelmat sekä ylipainon ja diabeteksen yleistyminen.
Itä-Uudenmaan alueen kolme keskeistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen painopistettä ovat: 1. Hyvä terveys, työ- ja toimintakyky 2. Mielen hyvinvointi 3. Terveelliset elintavat
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tehdään erilaisilla yhdyspinnoilla. Ehkä tärkein yhdyspinta on yhteistyö alueen kuntien kanssa, sillä kaikilla on yhteisenä tavoitteena Itä-Uudenmaan asukkaiden hyvinvointi ja tämän edistämiseksi tarvitaan vahvaa alueellista ja organisaatiorajoja ylittävää yhteistyötä. Yhdyspintayhteistyötä tehdään monialaisissa yhteistyöryhmissä, joissa laaditaan muun muassa erilaisia lakisääteisiä suunnitelmia ja ohjelmia, ja lisäksi pyritään kuvaamaan toiminnat, jotka tapahtuvat yhdyspinnoilla, kuten esimerkiksi liikuntalähetekäytäntö.
Alueella toimivien järjestöjen, yhdistysten ja seurakuntien kanssa tehtävää yhteistyötä on syytä vahvistaa, jotta voidaan tehdä vaikuttavaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työtä. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on arviolta 170 sote-järjestöä ja yhdistystä, mutta näiden organisoitumisessa tarvitaan tukea ja rakenteita, jotta kolmannen sektorin toiminta saadaan asukasnäkökulmasta katsottuna sujuvasti integroitumaan hyvinvointialueen toimintaan, täydentämään palveluita ja toisaalta vähentämään raskaampien palveluiden tarvetta.
Elintapaohjauksen monialaisella asiakas ja palveluohjauksen toimintamallilla pyritään vastaamaan tarpeeseen saada alueella toteutettava hyte-työ kuvattua, kehittämään uusia hyte toimintamalleja ja yhtenäistämään jo hyväksi todetut toimintamallit alueellisesti. Sähköinen palvelutarjotin työvälineenä täydentää toimintamallia.
Moniammatillinen elintapaohjauksen työryhmä, keskeinen tehtävä elintapaohjauksen käsikirjan koordinaatiotyö ja kokoaminen. Monialaisen asiakas-ja palveluohjauksen (elintapaohjaus) toimintamallin koordinaatiovastuu projektikoordinaattorilla osana investointi 2 kehittämistyötä. Työpanosta toimintamalliin sisältyvien hoitopolkujen ja digitaalisten ratkaisujen (mm Omaolo)kehittämiseen toisilta projektityöntekijöiltä. Alueen erityisasiantuntijat myös mukana kehittämisessä.
Yhteistyö hyvinvointialueen ja Hyte ry:n kanssa. Tavoitellaan palvelutarjottimen sisällön monipuolisuutta ja palveluiden kattavuutta alueellisesta näkökulmasta. Hyte palvelukonseptin näkökulmasta keskeisten järjestötoimijoiden kontaktointi ja informointi palvelutarjottimesta, tuki palveluiden kuvaamiseen. Yhteiskehittämistä kansallisella tasolla, mukana DigiFinland.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty hyvinvointialueella jo olemassa olevia verkostoja, mm alueellinen liikuntaverkosto.
Sote ammattilaisista nimetyt vastinparit ,esihenkilöt ja Sote johtoryhmä keskeisiä toimijoita käyttöönotossa ja toimintamallin juurtumisessa alueella.
Elintapaohjauksen monialaisen asiakas ja palveluohjauksen toimintamallin kehittämisen kautta tavoitellaan asukkaiden terveystaitojen paranemista, ja heitä tuetaan tekemään pysyviä elintapamuutoksia. Ohjausta, neuvontaa ja tukea tarjotaan yksilölle sekä ryhmälle myös sähköisiä itse- ja omahoitopalveluita hyödyntäen, moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä.
Sote-ammattilaisilla on enemmän tietoa alueen hyte-toiminnasta ja palveluista ja he hyödyntävät palvelutarjotinta ohjauksen työvälineenä. Sote-ammattilaisten osaaminen vahvistuu, he tuntevat elintapaohjauksen toimintamalleja ja hyödyntävät niitä omassa työssään.
Kehittämisen myötä tunnistetaan yhteisiä hyte työn yhdyspintoja eri toimijoiden kesken ja vahvistetaan tätä yhteistyötä. Hyte toimijat kunnissa, järjestöissä, yhdistyksissä hyödyntävät palvelutarjotinta toimintansa esilletuomisessa sekä esimerkiksi palveluohjauksessa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on tuottanut elintapaohjauksen tarkistuslistan, joka on työkalu elintapaohjauksen yhdyspintapalvelujen suunnitteluun ja valmisteluun ja joka avaa elintapaohjauksen ja palveluketjun määrittelyä. Hyvinvointialueella on vastuu elintapaohjauksen kokonaiskoordinaatiosta. Elintapaohjaukseen kuuluu monia sisältöjä, kuten liikunta, ravitsemus, uniterveys, savuttomuus/nikotiinittomuus, päihteiden käytön ja riippuvuuksien ehkäisy ja vähentäminen sekä kulttuurin hyödyntäminen (kulttuurihyvinvointi).
Monialaisen toimintamallin hyödyntäminen ja siirtyminen laajemmin osaksi ammattilaisten työtä sekä tämän työn näkyväksi tekeminen -kirjaamisessa sovituin tavoin( liikunnan, alkoholin käytön, nikotiiniriippuvuuden puheeksioton (mini-interventio) toteutuminen ,dm2 riskissä olevan elintapaneuvonnan toteutuminen)
Lisäksi seurataan
*Liikuntaneuvontalähetteiden määrää
*Asiakkaiden määrää liikuntaneuvontapalveluissa
*Sähköisen palvelutarjottimen käyttäjämäärät, palaute, palvelut joita haettu
* Liikuntaneuvonta, elintaparyhmät ja mittareilla näistä saatava tieto ( esim. elämänlaatu, toimintakyky)
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kohderyhmäksi on
tunnistettu koko hyvinvointialueen aikuisväestö. Toimintamallia tukevia toimenpiteitä
ovat viestintä sidosryhmille, henkilöstölle järjestettävät koulutukset, tekninen
käyttöönotto sekä kuntien että kolmannen sektorin hyvinvoinnin ja terveyden
edistämisen toimijoiden kanssa tehtävä yhteistyö.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja alueen asukkaat (nuoret aikuiset, työikäiset ,työttömät).
Alueella aiemmin järjestettyjen hyvinvointiryhmien kerätty asiakaspalaute mahdollistaa ryhmätoiminnan suunnittelun toimintamallissa.
Ammattilaiset osallistuivat digitaalisen palvelutarjottimen pilotointiin, joka toteutettiin alueella maalis- toukokuussa 2024. Palautteen kautta oli mahdollista tuoda esille ammattilaisten näkemystä mm tarvittavien hyte toimijoiden löydettävyydestä alustalla sekä käyttökokemusta itse alustasta.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
https://palveluketjut.hyvaep.fi/kasikirja/elintapaohjauksen-kasikirja/