Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Itä-Uudenmaan HVA (RRP, P4, I2)

Toimintamallin avulla kuvataan elintapaohjauksen monialaisen yhteistyön rakenne huomioiden elintapaohjauksen tarkistuslistan eri teemat. Kuvauksen tavoite on yhdenmukaistaa toimintatapoja ja luoda elintapaohjauksen käsikirja ammattilaisille.

Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Itä-Uudenmaan HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin avulla kuvataan elintapaohjauksen monialaisen yhteistyön rakenne huomioiden elintapaohjauksen tarkistuslistan eri teemat. Kuvauksen tavoite on yhdenmukaistaa toimintatapoja ja luoda elintapaohjauksen käsikirja ammattilaisille.

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen yhteiset terveyspalvelut yhteistyössä HYTE-tiimin kanssa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin rahoittama

Tekijä

Minna Mattila

Luotu

06.10.2023

Viimeksi muokattu

05.11.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin avulla kuvataan elintapaohjauksen monialaisen yhteistyön rakenne huomioiden mm elintapaohjauksen tarkistuslistan eri teemat  kuten liikunta, ravitsemus, uniterveys, luonto, savuttomuus/nikotiinittomuus, päihteiden käytön ja riippuvuuksien ehkäisy ja vähentäminen sekä kulttuurin hyödyntäminen (kulttuurihyvinvointi). Tavoitteena on yhdenmukaistaa toimintatapoja ja luoda elintapaohjauksen käsikirja ammattilaisille. Toimintamalliin sisältyy digitaalinen palvelutarjotin.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella asuu noin 99 000 asukasta. Se on väestömäärällään kolmanneksi pienin hyvinvointialue. Ennen hyvinvointialueiden muodostumista palvelujen järjestäminen on ollut alueella hajautunutta ja kahden kunnan palvelujen tuottaminen on siirtynyt hyvinvointialueelle Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymältä. Hyvinvointialueen tulee asettaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määritellä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Alueellisen tiedon hankinta on jossain määrin haastavaa ja tavoitteita tukevien toimintamallien osalta voidaan todeta, että osa näistä toimii vasta vain jossain osassa aluetta. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella reilu neljännes asukkaista on ruotsinkielisiä, mikä tekee alueesta vahvasti kaksikielisen. Ikärakenteeltaan väestö ei poikkea muusta maasta ja väestömuutokset ovat maltillisia. Alue on hyvinvoivaa ja sairastavuus keskimääräistä vähäisempää. Pitkäaikaistyöttömyys oli vuoden 2022 THL:n asiantuntija-arvion mukaan keskimääräistä yleisempää Itä-Uudellamaalla. Palvelutarvetta lähivuosina lisääviksi tekijöiksi alueella on tunnistettu pitkäaikaistyöttömien ja nuorten työttömien suuri määrä, tyttöjen hyvinvoinnin ongelmat, ikääntyneiden päihdeongelmat sekä ylipainon ja diabeteksen yleistyminen.

 Itä-Uudenmaan alueen kolme keskeistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen painopistettä ovat: 1. Hyvä terveys, työ- ja toimintakyky 2. Mielen hyvinvointi 3. Terveelliset elintavat

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja alueen asukkaat (nuoret aikuiset, työikäiset ,työttömät).

Alueella aiemmin järjestettyjen hyvinvointiryhmien kerätty asiakaspalaute mahdollistaa ryhmätoiminnan suunnittelun toimintamallissa.

Ammattilaiset osallistuivat digitaalisen palvelutarjottimen pilotointiin, joka  toteutettiin alueella maalis- toukokuussa 2024. Palautteen kautta oli mahdollista tuoda esille ammattilaisten näkemystä mm tarvittavien hyte toimijoiden löydettävyydestä alustalla sekä käyttökokemusta itse alustasta.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteistyön tiivistäminen kuntien liikuntapalveluiden kanssa (liikuntalähetekäytäntö), säännöllinen yhteydenpito (vastinparityöskentely), seuranta ja arviointi  osana yhteistä palvelupolkua. 

Osaamisen vahvistaminen yksiköissä. Koulutukset sote ammattilaisille. Elintapaohjausosaamisen vahvistaminen sosiaalityössä ja Miepä palveluissa. Sosiaalisessa kuntoutuksessa ja kuntouttavassa työtoiminnassa sekä aikuisten Miepä palveluissa suunnitellaan toimintamalli luonnon hyödyntämiseksi hyvinvoinnin tukemisessa . Vastuuhenkilöiden määrittelyä palveluissa hoitopolkujen käyttöönottoon ja juurruttamisen varmistamiseksi. 

 Järjestöille ja kunnille toteutettava viestintä palvelutarjottimesta. Kuntainfot ja Lähellä.fi koulutukset alueen järjestötoimijoille yhteistyössä Hyte ry:n kanssa. Koulutukset alueen ammattilaisille palvelutarjottimen hyödyntämisestä osana asiakas- ja palveluohjausta, osallistaminen käyttöönoton yhteydessä. Palvelutarjottimesta saatava seurantatieto ohjaa osaltaan jatkokehittämistä

 Monialaista asiakas-​ ja palveluohjauksen toimintamallia kehitetään Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueella osana Suomen kestävän kasvun toisen valtionavustushaun hankekokonaisuutta. Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueella toimintamalli on suunniteltu kehitettäväksi elintapaohjauksen ohjaus-​ ja neuvonta (puheeksiotto) -​vaiheeseen,​ jossa hyödynnetään monialaisuutta. Toimintamallin käyttöönotto edistää ennaltaehkäisevää toimintaa ja yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa,​ jotka sisältyvät sekä hyvinvointialueen strategiaan että tuottavuusohjelmaan. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Rakenteet;  kehittämisen kautta vahvistettu yhteistyötä ja verkostoitumista eri toimijoiden kanssa. Alueellisia toimintatapoja saatu yhtenäistettyä. Ammattilaisten osaamista  pyritty vahvistamaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tiedon kulku ja välittyminen organisaatiossa haasteellista, tähän tarpeellista panostaa huomioiden eri tasot organisaatiossa. Ammattilaiset sote palveluissa, osallistaminen vielä vahvemmin. Tarvittavan resurssin huomioiminen, esimerkiksi viestinnän rooli suuri kehitystyön alusta alkaen ja tähän tulisi panostaa.