Monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Pohjois-Karjalan HVA:lle luotava hyten monialainen toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin, jonka avulla soten, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen hyteä edistävät palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on "oikeat palvelut, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa". Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Strategisiksi toimenpiteiksi on nostettu muun muassa perustason palvelujen turvaaminen, integraation varmistaminen ja erityistason palvelujen tarpeen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen.
Näiden toimenpiteiden toteutumista voidaan edistää digitaalisella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimella, joka kokoaa hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut yhteen paikkaan helposti löydettäviksi. Palvelutarjotin tukee alueen asukkaita omatoimisessa hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisessä sekä ammattilaisia monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa.
Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy, minkä lisäksi Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohjois-Karjalassa asuu Suomen sairainta väestöä. Jo nähtävät terveyshaasteet sekä ikääntymisen mukanaan tuoma sairastavuus ja toimintakyvyn muutokset ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä. Nämä on hyvä huomioida alustan käytettävyyttä, sisältöjä ja viestintää suunniteltaessa.
Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa voimakkaasti myös kansallinen ohjaus ja kehittämistyö. Kesäkuussa 2023 julkaistu THL:n palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta.
Tavoitteena on, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset osaavat jatkossa hyödyntää paremmin myös kuntien ja kolmannen sektorin palveluja ja toimintoja asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Palvelujen löytyminen yhdestä paikasta mahdollistaa sen, että ammattilaisten työaika kohdentuu palvelujen kartoittamisen sijasta itse asiakastyöhön.
Tavoitteena on lisäksi, että Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen asukkaat löytäisivät itsenäisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen, ja ohjautuisivat sitä kautta nykyistä paremmin omaehtoisiin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin ja toimintoihin.
Mittarit:
- Hyte-palvelutarjottimen käyntimäärät.
- Kyselyt ammattilaisille, asukkaille, kunnille ja järjestöille.
- Hyte-palvelutarjottimen käyttöön koulutettujen sosiaali- ja terveysalan-ammattilaisten määrä.
- Kuvattujen palveluiden ja toimintojen määrä alustalla
- Asiakaskokemus
- Kuntien, järjestöjen ja sote-ammattilaisten osallistaminen hyte-palvelutarjottimen kehittämiseen läpi koko kehittämisprosessin.
- Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten, kuntien ja järjestöjen laajamittainen koulutus toimintamalliin sekä digitaalisen palvelutarjottimen käyttöön. Tarjottimen käyttöönoton tuki koulutuksen jälkeen.
- Laaja-alainen viestintä (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt) hyvinvointialueen asukkaille palvelutarjottimesta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
- Vastuuhenkilöiden/-tahon nimeäminen palvelutarjottimen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin kohderyhmä ovat kaikki hyvinvointialueen asukkaat. Lisäksi ydinkohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Muodostettaessa Digitaalisen palvelutarjottimen sisältöjä on alkuvaiheessa otettu erityisesti huomioon Hyvinvointia ja kestäviä palveluja Pohjois-Karjalassa -hankkeen seuraavat kohderyhmät:
- Nuorten mielen hyvinvoinnin tukeminen ja matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ja hoito
- Aikuisten ja ikääntyvien pitkäaikaissairauksien varhainen tunnistaminen, palvelut ja hoito
- Ikääntyvien kotiin annettavat palvelut ja hoito
Hyvinvointialueen asukkaiden osallistaminen:
- työpajatyöskentely
- haastattelut
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osallistaminen:
- työpajatyöskentely
- haastattelut
- sisältötyöskentely: hyvinvointialueen hyte-palvelujen tunnistaminen ja palveluiden kuvaaminen Digi- ja väestötietoviraston palvelutietovarantoon
Kuntien osallistaminen:
- työpajatyöskentely
- PTV-tuki kunnille
Järjestöjen osallistaminen
- työpajatyöskentely
- järjestöyhteistyöryhmän luominen
- Lähellä.fi yhteistyö Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen kanssa
Seurakuntien osallistaminen
- verkostotyöskentely