Monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Pohjois-Karjalan HVA:lle luotava hyten monialainen toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin, jonka avulla soten, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen hyteä edistävät palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä. 

Toimintamallin nimi
Monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Karjalan HVA:lle luotava hyten monialainen toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin, jonka avulla soten, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen hyteä edistävät palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Petra Liimatta

Luotu

03.04.2023

Viimeksi muokattu

17.10.2024
Ratkaisun perusidea

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisessa palvelukonseptissa on kyse

  • Hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen kokoamisesta yhteen paikkaan asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettäväksi sekä hyödynnettäväksi
  • Itsenäisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukemisesta ja siihen motivoimisesta
  • Asiakas- ja palveluohjauksesta ennaltaehkäiseviin, kuntien, seurakuntien sekä järjestöjen tarjoamiin palveluihin ja toimintoihin
Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on "oikeat palvelut, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa". Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Strategisiksi toimenpiteiksi on nostettu muun muassa perustason palvelujen turvaaminen, integraation varmistaminen ja erityistason palvelujen tarpeen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen.

Näiden toimenpiteiden toteutumista voidaan edistää digitaalisella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimella, joka kokoaa hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut yhteen paikkaan helposti löydettäviksi. Palvelutarjotin tukee alueen asukkaita omatoimisessa hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisessä sekä ammattilaisia monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. 

Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy, minkä lisäksi Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohjois-Karjalassa asuu Suomen sairainta väestöä.  Jo nähtävät terveyshaasteet sekä ikääntymisen mukanaan tuoma sairastavuus ja toimintakyvyn muutokset ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä. Nämä on hyvä huomioida alustan käytettävyyttä, sisältöjä ja viestintää suunniteltaessa.

Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa voimakkaasti myös kansallinen ohjaus ja kehittämistyö. Kesäkuussa 2023 julkaistu THL:n palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin kohderyhmä ovat kaikki hyvinvointialueen asukkaat. Lisäksi ydinkohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Muodostettaessa Digitaalisen palvelutarjottimen sisältöjä on  alkuvaiheessa otettu erityisesti huomioon Hyvinvointia ja kestäviä palveluja Pohjois-Karjalassa -hankkeen seuraavat kohderyhmät:

  • Nuorten mielen hyvinvoinnin tukeminen ja matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ja hoito
  • Aikuisten ja ikääntyvien pitkäaikaissairauksien varhainen tunnistaminen, palvelut ja hoito
  • Ikääntyvien kotiin annettavat palvelut ja hoito

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistaminen:

  • työpajatyöskentely
  • haastattelut

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osallistaminen:

  • työpajatyöskentely
  • haastattelut
  • sisältötyöskentely: hyvinvointialueen hyte-palvelujen tunnistaminen ja palveluiden kuvaaminen Digi- ja väestötietoviraston palvelutietovarantoon

Kuntien osallistaminen:

  • työpajatyöskentely
  • PTV-tuki kunnille

Järjestöjen osallistaminen

  • työpajatyöskentely
  • järjestöyhteistyöryhmän luominen
  • Lähellä.fi yhteistyö Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen kanssa

Seurakuntien osallistaminen

  • verkostotyöskentely
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen osaksi hyvinvointialueen palvelukokonaisuutta vaativat mm. seuraavia toimenpiteitä:

  • Jatkuva kehittäminen saadun ja kerätyn palautteen perusteella, ml. kunnat, järjestöt, hyvinvointialueen asukkaat, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten laajamittainen koulutus toimintamalliin sekä digitaalisen palvelutarjottimen käyttöön.
  • Laaja-alainen viestintä (hva, kunnat, seurakunnat,  järjestöt) hyvinvointialueen asukkaille palvelutarjottimesta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
  • Vastuuhenkilöiden nimeäminen palvelutarjottimen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin sisältämä toimintamallin ja digitaalisen palvelutarjottimen on tavoitteena olla valmis vuoden 2024 loppuun mennessä. Palvelukonseptin tuomat hyödyt ja muutokset tulevat esille vuosien saatossa konseptin käyttöönoton jälkeen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin soveltaminen käytännössä vaatii erityisesti sote-ammattilaisten laadukkaan koulutuksen. Koulutus on tärkeä osa toimintamallin juurruttamista ja sitä, että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti tulee tiiviiksi osaksi hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjausta. Lisäksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tulee tarjota tukea myös tarjottimen käyttöönoton jälkeisellekin ajalle.

Hyte-palvelukonsepti on sovellettavissa kohderyhmästä ja toimintaympäristöstä riippumatta.