Monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Pohjois-Karjalan HVA:lle luotava hyten monialainen toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin, jonka avulla soten, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen hyteä edistävät palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.
Toimintamallin nimi
Pohjois-Karjalan HVA:lle luotava hyten monialainen toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin, jonka avulla soten, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen hyteä edistävät palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisessa palvelukonseptissa on kyse
- Hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen kokoamisesta yhteen paikkaan asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettäväksi sekä hyödynnettäväksi
- Itsenäisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukemisesta ja siihen motivoimisesta
- Asiakas- ja palveluohjauksesta ennaltaehkäiseviin, kuntien, seurakuntien sekä järjestöjen tarjoamiin palveluihin ja toimintoihin
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on "oikeat palvelut, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa". Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Strategisiksi toimenpiteiksi on nostettu muun muassa perustason palvelujen turvaaminen, integraation varmistaminen ja erityistason palvelujen tarpeen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen.
Näiden toimenpiteiden toteutumista voidaan edistää digitaalisella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimella, joka kokoaa hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut yhteen paikkaan helposti löydettäviksi. Palvelutarjotin tukee alueen asukkaita omatoimisessa hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisessä sekä ammattilaisia monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa.
Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy, minkä lisäksi Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohjois-Karjalassa asuu Suomen sairainta väestöä. Jo nähtävät terveyshaasteet sekä ikääntymisen mukanaan tuoma sairastavuus ja toimintakyvyn muutokset ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä. Nämä on hyvä huomioida alustan käytettävyyttä, sisältöjä ja viestintää suunniteltaessa.
Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa voimakkaasti myös kansallinen ohjaus ja kehittämistyö. Kesäkuussa 2023 julkaistu THL:n palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin kohderyhmä ovat kaikki hyvinvointialueen asukkaat. Lisäksi ydinkohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Muodostettaessa Digitaalisen palvelutarjottimen sisältöjä on alkuvaiheessa otettu erityisesti huomioon Hyvinvointia ja kestäviä palveluja Pohjois-Karjalassa -hankkeen seuraavat kohderyhmät:
- Nuorten mielen hyvinvoinnin tukeminen ja matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ja hoito
- Aikuisten ja ikääntyvien pitkäaikaissairauksien varhainen tunnistaminen, palvelut ja hoito
- Ikääntyvien kotiin annettavat palvelut ja hoito
Hyvinvointialueen asukkaiden osallistaminen:
- työpajatyöskentely
- haastattelut
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osallistaminen:
- työpajatyöskentely
- haastattelut
- sisältötyöskentely: hyvinvointialueen hyte-palvelujen tunnistaminen ja palveluiden kuvaaminen Digi- ja väestötietoviraston palvelutietovarantoon
Kuntien osallistaminen:
- työpajatyöskentely
- PTV-tuki kunnille
Järjestöjen osallistaminen
- työpajatyöskentely
- järjestöyhteistyöryhmän luominen
- Lähellä.fi yhteistyö Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen kanssa
Seurakuntien osallistaminen
- verkostotyöskentely
Toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen osaksi hyvinvointialueen palvelukokonaisuutta vaativat mm. seuraavia toimenpiteitä:
- Jatkuva kehittäminen saadun ja kerätyn palautteen perusteella, ml. kunnat, järjestöt, hyvinvointialueen asukkaat, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
- Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten laajamittainen koulutus toimintamalliin sekä digitaalisen palvelutarjottimen käyttöön.
- Laaja-alainen viestintä (hva, kunnat, seurakunnat, järjestöt) hyvinvointialueen asukkaille palvelutarjottimesta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
- Vastuuhenkilöiden nimeäminen palvelutarjottimen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin sisältämä toimintamallin ja digitaalisen palvelutarjottimen on tavoitteena olla valmis vuoden 2024 loppuun mennessä. Palvelukonseptin tuomat hyödyt ja muutokset tulevat esille vuosien saatossa konseptin käyttöönoton jälkeen.