Monialainen konsultaatioryhmä lapsiperheille
Monialainen konsultaatioryhmä on kehitetty sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikeanlaisten palvelujen piiriin sekä tiivistämään monialaisen asiakastyön toteutumista.
Oivalla ja ymmärrä
Monialainen konsultaatioryhmä on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluja.
Konsultaatiotukea tarjotaan kaikille hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan lapsiperheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä Vantaan ja Keravan kunnallisissa palveluissa työskenteleville ammattilaisille.
Monialainen konsultaatioryhmä kokoontuu Teams-alustalla.
Monialaista konsultaatioryhmää on kehitetty Asukkaan asialla -hankkeessa. Aiemmin hankkeessa on pilotoitu perhekeskustiimiä, jonka pohjalta kehittämistyötä on jatkettu. Vuoden 2023 alusta alkaen monialainen konsultaatioryhmä on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluja.
Lapsiperheiden palveluissa on nähty tarvetta perheiden monialaiseen tukemiseen ja palvelujen järjestämiseen. Tavoitteena on ollut, että perhe saisi oikeanlaista tukea oikea-aikaisesti ja eri palvelujen ammattilaiset tekisivät sujuvampaa yhteistyötä perheen tukemiseksi. Toimintamallin avulla tuetaan perheen kanssa työskenteleviä ammattilaisia oikeiden palvelujen ja tukimuotojen järjestämiseksi perheelle.
Kuntien ja hyvinvointialueiden yhdyspinnoilla on lukuisia toimintoja ja tehtäväkokonaisuuksia, joiden asiakaslähtöinen toteuttaminen edellyttää saumatonta yhteistyötä kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Näitä kokonaisuuksia on erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä mm. työllisyyden hoitoon, kotoutumiseen ja asumiseen liittyvissä kysymyksissä. Yhteistyön onnistuminen edellyttää mm. yhteisiä tahtotilaa ja tavoitteita, yhteisesti sovittuja menettelytapoja sekä toimivaa tiedonkulkua kumppaneiden välillä.
Monialaisen konsultaatioryhmän edustus koostuu ennaltaehkäisevästä terveydenhuollosta, psykososiaalisista lääkäripalveluista, varhaisen tuen yksiköstä (kotipalvelu, shl perhetyö, neuvolan perheohjaus, perhekoutsaus sekä tukihenkilö- ja tkuiperhetoiminta), kasvatus- ja perheneuvonnasta ml. psykologitiimi, puhe- ja toimintaterapiasta, lapsiperheiden neuvonnasta ja ohjauksesta, lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystyksestä sekä lapsiperheiden sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnista.
Tarvittaessa käsittelyyn voidaan kutsua edustajia muista yksiköistä ja kuntien palveluista. Mikäli perheellä on omatyöntekijä sosiaalihuollossa tai lastensuojelussa, omatyöntekijä kutsutaan mukaan.
Asiakas määrittelee suostumuksessaan, mitkä tahot voivat käsitellä perheen asiakas-ja potilastietoja sekä ketkä asiantuntijat saavat osallistua perheen asioiden käsittelyyn monialaisen konsultaatoryhmän kokouksessa.
Monialaista konsultaatioryhmää johtaa esihenkilöistä muodostuva puheenjohtajapari jaetulla puheenjohtajuusvuorolla. Työryhmään on nimetty koordinaattorit, jotka hoitavat kokouksen sihteeriyden, käsittelyjen ajanvaraukset sekä konsultoinnin. Käsittely voidaan pitää niin, että lähettävä taho osallistuu kokoukseen tai lomakekäsittelynä, jolloin lähettävä taho ei osallistu kokoukseen.
Monialainen konsultaatioryhmä kokoontuu Teams-alustalla viikoittain. Esitieto- ja suostumuslomaketiedostot käsitellään ensin puheenjohtajan ja koordinaattorin kesken- Käsittelyaika annetaan aikaisintaan seuraavalle viikolle ja käsittelyajan kesto on yleensä 45 minuuttia. Monialaisen konsultaatioryhmän koordinaattori on yhteydessä lähettävään tahoon ja antaa käsittelyajan.
Monialaisen konsultaatioryhmän käsittelykokous alkaa esitietolomakkeen ja perheen tilanteen läpikäynnillä. Tämän jälkeen on varattu aikaa keskusteluun ja jatkosuosituksen kirjaamiseen, joka lähetetään esittelijälle jälkeenpäin. Kokouksessa sovitaan vastuuhenkilöt asiakkaan asian edistämisestä. Työskentelyyn nimetään työntekijät niistä palveluista, joita perheelle on suositeltu. Työntekijät muodostavat monialaisen tiimin ja pitävät verkostoneuvottelun perheen kanssa monialaisen työskentelyn aloittamiseksi. Tiimi seuraa palvelujen vaikuttavuutta koko työskentelyn ajan.
Konsultaatiosta tehdään kirjaukset Apottiin lapsen tietoihin terveydenhuollon ja sosiaalihuollon rekisteriin. Mikäli huoltajalla on käynnissä tai käynnistymässä oleva asiakkuus lapsiperheiden palveluissa, tehdään kirjaus myös huoltajan tietoihin sosiaalihuollon rekisteriin. Kirjatun suosituksen tavoitteena on selkiyttää sitä, miten asiakkuusprosessissa edetään seuraavaksi.
Toimintamallin kohderyhmänä on Vantaan ja Keravan alueen lapsiperheet sekä lapsiperheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset.