Monialainen konsultaatioryhmä on kehitetty sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikeanlaisten palvelujen piiriin sekä tiivistämään monialaisen asiakastyön toteutumista. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Monialainen konsultaatioryhmä lapsiperheille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Monialainen konsultaatioryhmä on kehitetty sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikeanlaisten palvelujen piiriin sekä tiivistämään monialaisen asiakastyön toteutumista. 

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Suvi Nurminen

Luotu

17.08.2023

Viimeksi muokattu

14.05.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Monialaiseen konsultaatioryhmään tuodaan lapsen huoltajien luvalla sellaiset tilanteet, joissa tukea haetaan samanaikaisesti toteutettavaksi useammasta kuin kahdesta lasten, nuorten ja perheiden palvelusta. Toimintamallin avulla pyritään saamaan asiakkaalle hänen tarvitsemat palvelut oikea-aikaisesti ja työskentely tapahtuu moniammatillisesti yhteistyössä perheen kanssa. Toimintamalli on suunniteltu kaikille lapsiperheiden kanssa työskenteleville hyvinvointialueen ja kuntien toimijoille.

 

Toimintaympäristö **

Monialainen konsultaatioryhmä on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluja. 

Konsultaatiotukea tarjotaan kaikille hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan lapsiperheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä Vantaan ja Keravan kunnallisissa palveluissa työskenteleville ammattilaisille. 

Monialainen konsultaatioryhmä kokoontuu Teams-alustalla.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmänä on Vantaan ja Keravan alueen lapsiperheet sekä lapsiperheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Monialaisen konsultaatioryhmän käyttö kannattaa silloin, kun asiakkaan tilanne tuntuu monimutkaiselta ja olisi tärkeä yhteisesti pohtia useamman palvelun tarvetta osana asiakkaan palveluketjua. Monialaiseen konsultaatioryhmään tuodaan lapsen huoltajien luvalla sellaiset tilanteet, joissa tukea haetaan samanaikaisesti toteutettavaksi useammasta kuin kahdesta lasten, nuorten ja perheiden palvelusta. Toimijan, joka tuo asiakkaan asian konsultaatioryhmään, tulee huomioida, että käsittely ei korvaa, eikä poissulje sosiaalihuoltolain- ja lastensuojelulain mukaista ilmoituksentekovelvollisuutta.

Toimintamallia juurrutetaan tiedottomalla lapsiperhetoimijoita mallin toimintaperiaatteista. Monialaisen konsultaatioryhmän ohjeistukset sekä lomakkeet viedään hyvinvointialueen sekä kuntien introihin. Toimijat voivat konsultoida ryhmän koordinaattoria toimintamalliin liittyvissä asioissa. Lisäksi toimintamallista on pidetty lukuisia info-tilaisuuksia eri toimintayksiköissä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallin hyötyjä asiakkaille esimerkiksi:

  • Asiakas saa ohjausta oikeaan palveluun ja monialaista tukea 
  • Asiakkaalle tulee varmuus oikeanlaisen tuen saamisesta
  • Toimijat tekevät yhteistyötä keskenään ja asiakkaan kanssa

Toimintamallin hyötyjä ammattilaiselle esimerkiksi:

  • Toimija voi jakaa toisten toimijoiden kanssa näkemyksiä ja substanssiosaamista
  • Toimija saa konsultaatiotukea sekä monialaisen tuen omaan työhön
  • Toimija saa asiakastyöhön rinnalleen verkoston
Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Esitieto- ja suostumuslomakkeet kannattaa laatia huolellisesti niin, että tietoturvalaki on huomioitu ja esitiedoista selviää perheen kokonaistilanne. 
  • Jos perheellä on oma työntekijä sosiaalihuollossa tai lastensuojelussa, tulee oma työntekijä kontaktoida mahdollisimman pian. 
  • Lomakkeiden esikäsittelyyn on hyvä varata riittävästi aikaa ennen varsinaista käsittelyä, että ehditään kutsumaan tarvittaessa mukaan niiden palvelujen edustajia, joista voisi olla hyötyä asioiden käsittelyssä. 
  • Ohjeistuksiin, tiedotukseen ja työntekijöiden perehdytykseen toimintamallin käytöstä kannattaa myös panostaa. 
  • Moniammatilliseen tiimityöhön on hyvä allakoida ennakoivasti aikaa, että palvelut pääsevät alkamaan jouhevasti esim. verkostokokouksena

 

 

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä