Monialainen konsultaatioryhmä lapsiperheille
Monialainen konsultaatioryhmä on kehitetty sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikeanlaisten palvelujen piiriin sekä tiivistämään monialaisen asiakastyön toteutumista.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Monialainen konsultaatioryhmä on kehitetty sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikeanlaisten palvelujen piiriin sekä tiivistämään monialaisen asiakastyön toteutumista.
Toimintamalli lyhyesti
Monialaiseen konsultaatioryhmään tuodaan lapsen huoltajien luvalla sellaiset tilanteet, joissa tukea haetaan samanaikaisesti toteutettavaksi useammasta kuin kahdesta lasten, nuorten ja perheiden palvelusta. Toimintamallin avulla pyritään saamaan asiakkaalle hänen tarvitsemat palvelut oikea-aikaisesti ja työskentely tapahtuu moniammatillisesti yhteistyössä perheen kanssa. Toimintamalli on suunniteltu kaikille lapsiperheiden kanssa työskenteleville hyvinvointialueen ja kuntien toimijoille.
Monialainen konsultaatioryhmä on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluja.
Konsultaatiotukea tarjotaan kaikille hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan lapsiperheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä Vantaan ja Keravan kunnallisissa palveluissa työskenteleville ammattilaisille.
Monialainen konsultaatioryhmä kokoontuu Teams-alustalla.
Toimintamallin kohderyhmänä on Vantaan ja Keravan alueen lapsiperheet sekä lapsiperheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset.
Monialaisen konsultaatioryhmän käyttö kannattaa silloin, kun asiakkaan tilanne tuntuu monimutkaiselta ja olisi tärkeä yhteisesti pohtia useamman palvelun tarvetta osana asiakkaan palveluketjua. Monialaiseen konsultaatioryhmään tuodaan lapsen huoltajien luvalla sellaiset tilanteet, joissa tukea haetaan samanaikaisesti toteutettavaksi useammasta kuin kahdesta lasten, nuorten ja perheiden palvelusta. Toimijan, joka tuo asiakkaan asian konsultaatioryhmään, tulee huomioida, että käsittely ei korvaa, eikä poissulje sosiaalihuoltolain- ja lastensuojelulain mukaista ilmoituksentekovelvollisuutta.
Toimintamallia juurrutetaan tiedottomalla lapsiperhetoimijoita mallin toimintaperiaatteista. Monialaisen konsultaatioryhmän ohjeistukset sekä lomakkeet viedään hyvinvointialueen sekä kuntien introihin. Toimijat voivat konsultoida ryhmän koordinaattoria toimintamalliin liittyvissä asioissa. Lisäksi toimintamallista on pidetty lukuisia info-tilaisuuksia eri toimintayksiköissä.
Toimintamallin hyötyjä asiakkaille esimerkiksi:
- Asiakas saa ohjausta oikeaan palveluun ja monialaista tukea
- Asiakkaalle tulee varmuus oikeanlaisen tuen saamisesta
- Toimijat tekevät yhteistyötä keskenään ja asiakkaan kanssa
Toimintamallin hyötyjä ammattilaiselle esimerkiksi:
- Toimija voi jakaa toisten toimijoiden kanssa näkemyksiä ja substanssiosaamista
- Toimija saa konsultaatiotukea sekä monialaisen tuen omaan työhön
- Toimija saa asiakastyöhön rinnalleen verkoston