Monialainen konsultaatioryhmä on kehitetty sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikeanlaisten palvelujen piiriin sekä tiivistämään monialaisen asiakastyön toteutumista. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Monialainen konsultaatioryhmä lapsiperheille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Monialainen konsultaatioryhmä on kehitetty sujuvoittamaan asiakkaiden pääsyä oikeanlaisten palvelujen piiriin sekä tiivistämään monialaisen asiakastyön toteutumista. 

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Suvi Nurminen

Luotu

17.08.2023

Viimeksi muokattu

19.03.2024
Ratkaisun perusidea **

Monialaiseen konsultaatioryhmään tuodaan lapsen huoltajien luvalla sellaiset tilanteet, joissa tukea haetaan samanaikaisesti toteutettavaksi useammasta kuin kahdesta lasten, nuorten ja perheiden palvelusta. Toimintamallin avulla pyritään saamaan asiakkaalle hänen tarvitsemat palvelut oikea-aikaisesti ja työskentely tapahtuu moniammatillisesti yhteistyössä perheen kanssa. Toimintamalli on suunniteltu kaikille lapsiperheiden kanssa työskenteleville hyvinvointialueen ja kuntien toimijoille.

 

Toimintaympäristö **

Monialainen konsultaatioryhmä on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluja. 

Konsultaatiotukea tarjotaan kaikille hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan lapsiperheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä Vantaan ja Keravan kunnallisissa palveluissa työskenteleville ammattilaisille. 

Monialainen konsultaatioryhmä kokoontuu Teams-alustalla.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmänä on Vantaan ja Keravan alueen lapsiperheet sekä lapsiperheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Monialaisen konsultaatioryhmän käyttö kannattaa silloin, kun asiakkaan tilanne tuntuu monimutkaiselta ja olisi tärkeä yhteisesti pohtia useamman palvelun tarvetta osana asiakkaan palveluketjua. Monialaiseen konsultaatioryhmään tuodaan lapsen huoltajien luvalla sellaiset tilanteet, joissa tukea haetaan samanaikaisesti toteutettavaksi useammasta kuin kahdesta lasten, nuorten ja perheiden palvelusta. Toimijan, joka tuo asiakkaan asian konsultaatioryhmään, tulee huomioida, että käsittely ei korvaa, eikä poissulje sosiaalihuoltolain- ja lastensuojelulain mukaista ilmoituksentekovelvollisuutta.

Toimintamallia juurrutetaan tiedottomalla lapsiperhetoimijoita mallin toimintaperiaatteista. Monialaisen konsultaatioryhmän ohjeistukset sekä lomakkeet viedään hyvinvointialueen sekä kuntien introihin. Toimijat voivat konsultoida ryhmän koordinaattoria toimintamalliin liittyvissä asioissa. Lisäksi toimintamallista on pidetty lukuisia info-tilaisuuksia eri toimintayksiköissä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallin hyötyjä asiakkaille esimerkiksi:

  • Asiakas saa ohjausta oikeaan palveluun ja monialaista tukea 
  • Asiakkaalle tulee varmuus oikeanlaisen tuen saamisesta
  • Toimijat tekevät yhteistyötä keskenään ja asiakkaan kanssa

Toimintamallin hyötyjä ammattilaiselle esimerkiksi:

  • Toimija voi jakaa toisten toimijoiden kanssa näkemyksiä ja substanssiosaamista
  • Toimija saa konsultaatiotukea sekä monialaisen tuen omaan työhön
  • Toimija saa asiakastyöhön rinnalleen verkoston
Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Esitieto- ja suostumuslomakkeet kannattaa laatia huolellisesti niin, että tietoturvalaki on huomioitu ja esitiedoista selviää perheen kokonaistilanne. 
  • Jos perheellä on oma työntekijä sosiaalihuollossa tai lastensuojelussa, tulee oma työntekijä kontaktoida mahdollisimman pian. 
  • Lomakkeiden esikäsittelyyn on hyvä varata riittävästi aikaa ennen varsinaista käsittelyä, että ehditään kutsumaan tarvittaessa mukaan niiden palvelujen edustajia, joista voisi olla hyötyä asioiden käsittelyssä. 
  • Ohjeistuksiin, tiedotukseen ja työntekijöiden perehdytykseen toimintamallin käytöstä kannattaa myös panostaa. 
  • Moniammatilliseen tiimityöhön on hyvä allakoida ennakoivasti aikaa, että palvelut pääsevät alkamaan jouhevasti esim. verkostokokouksena

 

TerveSos- Palkinto

A Miksi juuri tämä toimintamalli pitäisi palkita? 

Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen monialainen konsultaatioryhmä tukee VAKEn sekä Vantaan ja Keravan kaupunkien ammattilaisia ja perheitä monimutkaisessa asiakastilanteessa. 

Toimintamalli tulisi palkita, sillä se on toimintapa, jota on lähdetty rohkeasti ja ennakkoluulottomasti vakiinnuttamaan hyvinvointialueen toiminnan käynnistymisvaiheessa. Toiminta haluttiin vakiinnuttaa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman aikana pilotoidun toimintamallin pohjalta, jotta ammattilaisilla oli monialaisen työn rakenteita heti käytettävissään. Toimintamalli toteuttaa sote-integraatiota keskeisellä tavalla, sillä työskentelyyn osallistuu aina niin sosiaalihuollon kuin terveydenhuollon ammattilaisia sekä usein myös varhaiskasvatuksen tai perusopetuksen järjestäjiä. Tilanteen tarkastelu kokonaisuutena säästää sekä ammattilaisten että asukkaan/asiakkaan aikaa. Vuoden 2023 aikana ryhmässä on laadittu suositus jatkotyöskentelystä 79 lapselle tai nuorelle.  

Toimintaa jatkokehitetään jatkuvasti ja pyritään löytämään toimivia ratkaisuja toimimattomien tilalle.  Jatkokehittämisen yhtenä keskeisenä painopisteenä on asiakkaiden ottaminen mukaan konsultaatiotapaamiseen.  

 

B Miten toimintamallissanne näkyy TerveSos -palkinnon tämän vuoden teema: Monialainen asiakas- ja palveluohjaus ehkäisevässä ja edistävässä työssä 

Monialainen konsultaatioryhmä on vakituinen osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluja. Konsultaatiotukea tarjotaan kaikille hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan lapsiperheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä Vantaan ja Keravan alueen kunnallisissa palveluissa työskenteleville ammattilaisille. 

Toimintamallilla pyritään siihen, että lapsen, nuoren tai perheen tuen tarpeeseen löytyy mahdollisimman varhaisessa vaiheessa selkeä ja toimiva palvelu. Toimintamallilla pyritään vähentämään päällekkäisiä arviointeja ja asukkaiden/asiakkaiden tarpeetonta siirtelyä palvelusta toiseen. Asukkaita/asiakkaita ja heidän kanssaan työskenteleviä ammattilaisia voidaan myös tarpeen mukaan ohjata 3. sektorin palvelujen piiriin, mikäli niiden arvioidaan soveltuvan kyseiseen tilanteeseen.  

Konsultaatioryhmään tuotavat kysymykset voivat liittyä lapsen, nuoren tai perheen haasteeseen, johon asiakkaan kanssa työskentelevällä ammattilaisella ei ole ratkaisuja, ei ole selkeää millaisesta tuen tarpeesta on kyse tai mihin palveluun asukas/asiakas tulisi ohjata. Tällöin yhteinen keskustelu mahdollistaa tilanteen tarkastelun moniammatillisesti useasta eri näkökulmasta ja esimerkiksi palvelujen vaiheistuksen suunnittelua, niin että ensimmäisenä käynnistyy keskeisin ja kevyin mahdollinen tuki. Suositukseen voi kirjata, mitä tukitoimia seuraavaksi voi kokeilla, jos tuen tarve jatkuu. Toimintamalli tukee lisäksi ammattilaisten osaamisen kehittymistä.  

Monialaisessa konsultaatioryhmässä kirjataan suositus, jonka pohjalta nimetyt ammattilaiset jatkavat työskentelyä perheen kanssa. Tavoitteena on, että ammattilaiset muodostavat perheen ympärille tiimin, joka vastaa tarvittavien palvelujen järjestämisestä. Tiimi tekee keskenään yhteistyötä ja huolehtii palvelujen vaikuttavuuden seuraamisesta. Tällöin perheiden ei tarvitse hakeutua useisiin eri palveluihin erikseen, vaan perheen tuen tarve huomioidaan kokonaisuutena.    

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä