Monialaisessa palveluprosessissa arvioidaan, suunnitellaan ja toteutetaan tarpeen mukainen palvelukokonaisuus lapselle ja perheelle elämäntilanteen edellyttämässä laajuudessa yhteistyössä asiakkaan ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen kanssa.

 

Toimintaympäristö **

Lapsuuden ja nuoruuden huono-osaisuus kasautuu monesti pitkälle aikuisuuteen. Olisikin tärkeää pystyä pysäyttämään huono-osaisuuden kierre ajoissa ja vahvistaa nuorten resilienssiä, joka tarkoittaa psyykkistä selviytymiskykyä vastaanottaa elämän haasteita ja vastoinkäymisiä. Huono-osaisuuteen voidaan vaikuttaa mm. perhesuhteita ja koulutuspolkuja tukemalla. 

Syrjäytymisvaarassa olevat nuoret ovat muita huono-osaisempia monilla hyvinvoinnin osa-alueilla. Merkittävimmät hyvinvointivajeet liittyvät toimeentuloon, työllisyyteen ja terveydentilaan. Sosiaalisilla suhteilla on tärkeä rooli huono-osaisuuden kasautumisessa. Vaikeudet nuoruusiän perhesuhteissa voivat vaikuttaa taloudellisiin ja mielenterveydellisiin ongelmiin aina keski-ikään saakka. 

Nuoruusiän huono-osaisuus kasautuu ja on yhteydessä kuolleisuuteen ennen keski-ikää. Voimakkain yksittäinen riskitekijä kuolleisuudelle on koulutussuunnitelmien puuttuminen ja epävarmuus niistä 16-vuotiaana.

Humalajuominen on yhteydessä monenlaiseen huono-osaisuuteen. Naiset, jotka juovat usein humalahakuisesti nuoruudesta keski-ikään, kokevat todennäköisemmin lähes kaikkia tarkasteltuja huono-osaisuuksia. Miehillä, jotka juovat kaikissa ikävaiheissa usein humalahakuisesti tai lisäsivät juomista nuoruuden jälkeen, huono-osaisuus näkyy lähinnä terveyden ja talouden ongelmina.

Eriarvoisuutta palvelujärjestelmään voi luoda palvelun hinta, tieto ja osaaminen, palvelujen sijainti ja alueelliset erot sekä ongelmat asenteissa. Jonot, asiakasmaksut ja palvelujen etäisyys ovat tärkeimpiä syitä, miksi palveluihin ei hakeuduta. Oma-aloitteisuus vaikuttaa palvelujen saantiin. Sitkeimmät asiakasryhmät osaavat vaatia hoitoa ja palveluita. Hyvin koulutetuilla ihmisillä on paremmat valmiudet ottaa selvää palveluista kuin vähemmän koulutetuilla. Eroja on myös tietotekniikan käytössä, eivätkä kaikki pääse hyötymään digipalveluista ollenkaan.

Haavoittuvalla väestöllä riski joutua sairaalahoitoon sellaisen sairauden takia, mikä olisi voitu hoitaa perusterveydenhuollossa on suuri, etenkin jos henkilöllä on useita huono-osaisuuden vaaratekijöitä. On huomattu, että esimerkiksi päihteiden käyttäjän tai mielenterveysoireista kärsivän voi olla vaikea saada tarvitsemiaan palveluita ja tutkimuksia voi jäädä tekemättä. Olisikin tärkeää tunnistaa palvelujärjestelmän syrjinnän paikat ja ottaa potilaat ja asiakkaat mukaan suunnittelemaan yhdessä palveluja.

Palveluihin hakeutumisen mahdollisia esteitä haavoittuvilla ryhmillä (koottu eri lähteistä, haastatteluista ja työpajoista)

 • Läheisten ja luotettavien ihmisten turvaverkko puuttuu. 

• Ei rahaa tai varallisuutta yllättävien asioiden tai esim. asiakasmaksujen varalle. Rahat eivät riitä edes peruselämään. 

• Tietämättömyys yhteiskunnan palveluista ja kyvyttömyys hankkia tietoa tai hakea palveluita.

 • Digitaidottomuus, digivälineiden puute. Jos ei ole verkkopankkitunnuksia, kaikkien asioiden hoito on monimutkaista ja eriarvoistavaa. 

• Kyvyttömyys itsestä tai omista asioista huolehtimiseen. (esim. hygienia, ravitsemus, raha-asiat, terveyden hoito) Ovat helposti johdateltavissa ja hyväksikäytettävissä.  

• Jaksamattomuus ja oma-aloitteisuuden puute. Palvelut, jotka vaativat omaa aktiivisuutta, jäävät hakematta. 

• Heikot kognitiiviset taidot (muisti, lukutaito, ongelmanratkaisu)

• Heikko fyysinen toimintakyky, vaikeus liikkua ja osallistua. 

• Ei kulkuneuvoja ja pitkät etäisyydet palveluihin. Vaikea päästä esim. hoitoon ja kuntoutukseen. 

• Aiemmat huonot kokemukset palvelujärjestelmästä. 

• Stigma, häpeä tai ylpeys 

• Sairaudentunnottomuus/ kyvyttömyys nähdä ja myöntää ongelmaa

 

Soitessa laadittiin vuonna 2017 yhdenvertaisuussuunnitelma, joka pohjautui kyselyyn henkilöstön kokemasta syrjinnästä Soiten palveluissa. Kyselyn mukaan 30 prosenttia kyselyyn vastanneista (n=613) oli havainnut syrjintää palveluissa tai hoidossa. Henkilöstö tunnisti erityisesti asiakkaiden leimautumista ja psyykkisten sairauksien sekä päihdeongelmien vaikutuksia hoitoon ja palveluun.

Häiriökysynnällä tarkoitetaan tilannetta, joka syntyy, kun palvelujärjestelmä epäonnistuu asiakkaan tarpeisiin ja odotuksiin vastaamisessa ja asiakas palaa palvelujärjestelmään yhä uudelleen. Kun asiakas ei saa odotuksiaan vastaavaa palvelua tai se on vääränlaista tai huonolaatuista, tyytymättömyys ja inhimilliset kärsimykset lisääntyvät ja palvelujärjestelmä kuormittuu. (Mustonen 2021) Häiriökysynnän määrä vaikuttaa samanaikaisesti palveluiden saatavuuteen, työn määrään ja kokonaiskustannuksiin. Työntekijät väsyvät liian suuren työkuorman vuoksi ja kustannukset nousevat, vaikka asiakkaat eivät ole saaneet tarvitsemaansa hoitoa tai palvelua. Tällöin tarve ja tarjonta eivät kohtaa palvelutapahtumassa.  Noin kolmasosa sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon asiakkaista Keski-Pohjanmaalla koki pompottelun palvelupisteestä toiseen haitanneen palvelun saantia Finsote-tutkimuksessa vuonna 2020. 

Ongelmien perusteellinen selvittäminen sekä räätälöity ja yksilöllinen monialainen hoitosuunnitelma voi vähentää runsasta palveluiden käyttöä. Potilaiden profilointi, segmentointi pääongelman ja palvelutarpeen mukaan, yksilöllisen hoitosuunnitelman laatiminen ja vastuuhenkilön tai palveluohjaajan järjestäminen voivat olla kustannusvaikuttavan hoidon elementtejä. (Koskela 2017) 

Lasten asema voi olla monista syistä haavoittuva. Haavoittuvuus voi liittyä pitkäkestoiseen rakenteelliseen syrjintään esimerkiksi vamman, sairauden tai ihonvärin johdosta. Haavoittuvuus voi olla myös tilannekohtaista, jos lapsella on esimerkiksi lastensuojelun asiakkuus tai hän on rikoksen uhrina, rikoksesta epäiltynä tai syytettynä. (Lapsistrategia 2021) Lastensuojeluun ja lasten- ja nuorisopsykiatriseen erikoissairaanhoitoon ohjautuu erityisessä elämäntilanteessa olevia lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat vaativaa hoitoa, kasvatusta ja huolenpitoa, johon peruspalveluissa ei pystytä riittävästi vastaamaan. Lapsen ja perheen tilanne on voinut olla ennen huostaanottoa pitkään hyvin kaoottinen ja lapsen tai nuoren oirehdinta alkanut jo kroonistua.

Suomalaisnuorten ongelmakäyttäytyminen on yleisesti vähentynyt. Yhä useampi nuori voi hyvin, mutta samanlaista myönteistä kehitystä ei ole havaittu sosioekonomisesti huono-osaisimmilla nuorilla. Matalasti koulutettujen vanhempien lapset tupakoivat ja käyttävät alkoholia ja kannabista enemmän kuin korkeasti koulutettujen vanhempien lapset. Myös vanhempien työttömyydellä on yhteys nuorten päihteiden käyttöön. Päihteiden lisäksi nuorisorikollisuus ja koulukiusaaminen ovat yleisempiä sosioekonomisesti huono-osaisilla nuorilla. Mitä enemmän sosioekonomista huono-osaisuutta perheeseen kertyy, sitä  todennäköisempää on myös ongelmat nuoren käytöksessä. Ongelmat jatkuvat usein ylisukupolvisesti. (Knaappila 2021) Lastensuojeluilmoitusten määrät ovat Soiten alueella kasvaneet vuodesta 2018. Erityisen voimakasta kasvu on ollut vuodesta 2020 alkaen.

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Korona-aika synnytti hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, kun henkilöstöä irrotettiin peruspalveluista koronatilanteen hoitoon ja asukkaat eivät hakeutuneet hoitoon samalla tavalla kuin ennen.   Henkilöstön saatavuusongelma on vaikeuttanut tilannetta entisestään. Tämä kaikki näkyy mm. perhepalveluiden ja lastensuojelun lisääntyneessä kysynnässä, mielenterveys- ja päihdepalvelujen lisääntyneessä kysynnässä. Lastensuojeluilmoitusten määrät ovat lisääntyneet paljon. Myös perhesosiaalityössä asiakkuudet ovat lisääntyneet. Korona on aiheuttanut sen, että työn kuorma on lisääntynyt. Toisaalta esimerkiksi perhepalveluissa pyrittiin jatkamaan kaikkea uudella työotteella. 

Korona on näkynyt ennaltaehkäisevää työtä tekevien järjestöjen toiminnassa. Nyt kun paikkoja on avattu ja tilaisuuksia alettu järjestämään, on huomattu, että ihmisiä ei osallistu niihin niin paljon kuin aiemmin. Osa entisistä aktiiveista onkin todennut, että ”ei lähdetä mihinkään, jos ei ole ihan pakko. Myös sosiaaliohjauksen tarve on kasvanut. 

Etä- ja digipalveluiden käyttö lisääntyi korona-aikana, kun fyysisiä kontakteja pyrittiin välttämään. Digipalvelut eivät kuitenkaan sovi kaikille ja etenkin haavoittuvassa väestössä on niitä, jotka eivät pysty asioimaan verkossa. 

Lastensuojelun lakisääteisten palvelutarpeen arviointien käsittelyajat ovat viivästyneet Keski-Pohjanmaalla hoitotakuun mukaisista ajoista. Vuoden 2022 alkupuoliskolla 1.10.2021- 31.3.2022 ainoastaan 61 %:a palvelutarpeen arvioinneista saatiin tehtyä hoitotakuun mukaisesti 3 kuukauden kuluessa, mikä oli huonoin tulos kaikista hyvinvointialueista.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen saatavuutta on pystytty edistämään. Vuoden 2022 toteumatietojen perusteella sekä mielenterveys- että päihdepalvelujen saatavuus on parantunut, arvion mukaan hoitoon ja palveluun pääsystä on tullut kynnyksettömämpää.

Henkilökunnan resurssipulan johdosta hoitoon on vaikea päästä, eikä aikoja hoitoon ja tutkimuksiin saa nopeasti. Henkilöstöllä on kiire, eikä ehditä pysähtyä asiakkaan ongelmiin laajemmin. Muihin kuin oman toimialan palveluihin ei ehditä välttämättä perehtyä, joten niihin ei myöskään osata aina ohjata. Henkilöstön vaihtuvuus on isoa, eikä uusia henkilöjä aina ehditä perehdyttää monipuolisesti. Etsivää ja jalkautuvaa työtä ei myöskään pystytä tekemään tarpeeksi, jotta löydettäisiin palveluista syrjäytyneitä asiakasryhmiä. Myös virheiden ja unohdusten määrä ja huolimattomuus kasvaa, kun henkilöstöä ei ole tarpeeksi suhteessa asiakkaiden ja potilaiden määrään. Joidenkin asiakasasioiden eteneminen on kiinni jonkun toisen palvelun saamisesta. 

Haastatteluissa ja työpajoissa tuotiin esiin huomioita, että asiakkaan tarpeita ei aina kuunnella ja että palvelu on suunniteltu organisaation lähtökohdista käsin. Suunnitelmat pitäisi tehdä yhdessä asiakkaan/potilaan kanssa, mutta aina tämä ei toteudu ja turvaudutaan ns. ”toisen käden” tietoon ammattilaisten kesken. Yksikön kriteerit on laitettu niin tiukiksi, että osa asiakkaista putoaa palveluista pois. Monet palvelut on hajautettu kauaksi asiakkaiden arjesta, jolloin kynnys avun hakemiseen kasvaa. 

Pirstaleinen iso sote-järjestelmä haastaa henkilöstön osaamista, eikä informaatio välttämättä kulje. Asiakas ei tiedä mitä työntekijä tekee ja työntekijä ei tiedä, mitä muut ammattilaiset tekevät. Oman toimintakentän lisäksi työntekijöiden pitäisi pystyä ohjaamaan asiakasta koko palvelujärjestelmässä. Epäselvät ohjautumisprosessit eri palveluihin vaikeuttavat ohjausta eikä kuvauksia löydetä Soiten intrasta. ”Emme ole tietoisia toistemme toiminnasta tarpeeksi.” Tiedon puute ja siiloutuneet palvelut lisäävät myös päällekkäistä työtä. Tiedonkulku asiakkaan ja työntekijän välillä saattaa olla hankalaa. Asiakkaan kanssa ei päästä aina yhteisymmärrykseen siitä, mitä tehdään. Asiakkaalle ei ole välttämättä viestitytty tarpeeksi selvästi, miten asiat jatkossa etenevät, ja mikä on kenenkin osuus prosessin kulussa, mikä aiheuttaa häiriökysyntää, kun epätietoiset asiakkaat palaavat palveluihin yhä uudestaan.

Kun henkilöstöresursseja on vähän, ne pitäisi suunnata erityisen huolellisesti. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Lainsäädännöstä tulevat vaatimukset esimerkiksi laajasta palvelutarpeen arvioinnista kuormittavat henkilöstöä sekä asiakkaita, eikä resursseja tahdo riittää asiakkaan tarvitsemaan varsinaiseen palveluun. Palveluun pääsy on hidasta ja raskasta, ja käynnistää taas uuden arviointiprossin. Palveluita on hankala saada kotiin asti. Henkilöstön työskentelyote ei myöskään aina ole ratkaisu- ja voimavarakeskeinen. 

Henkilökunta kuvaa palvelujärjestelmää kankeaksi ja lokeroiduksi. Sektoroitunut ajattelu johtaa asenteeseen ”ei kuulu meille”, ja asiakasta pompotellaan palvelujärjestelmässä eteenpäin. Tiukat palveluiden kriteerit antavat luvan antaa asiakas ”jonnekin muualle”. Esimerkiksi lastensuojeluilmoitus ei ole ”taikasauva”, joka hoitaa ongelmatilanteen pois. Yksikön sääntöjä ja ohjeistuksia tulkitaan välillä kirjaimellisesti, eikä minkäänlaista joustamista käytännöissä voida tehdä. Myös tietosuojaa käytetään esteenä osallistua yhteisiin neuvotteluihin. Yksilöllinen tilanteen huomiointi ja ohjaus usein puuttuu. Moni palvelu on sidottu tiukkoihin ikärajoihin. Esimerkiksi nuori joutuu lastensuojeluyksiköstä pois heti täytettyään 18 vuotta, vaikka sopimusta voitaisiin jatkaa tarpeen vaatiessa myös 18 vuoden jälkeenkin. Jos lastensuojelun jälkihuoltoasiakas tarvitsisi esimerkiksi päihdehoitoa, hän ei välttämättä sitä saa, koska ”sulla on jo sossu, jolla on se sata asiakasta.” Soiten sisällä on erilaisia toimintakulttuureita, eikä esimerkiksi moniammatillista työparia kotiin jalkautuvaan työhön ole helppoa löytää. Alueen erillisiä tarpeita ei tunnisteta poliittisella tasolla, kun halutaan, että joka puolella pitää olla tarjolla tasapuoliset palvelut. Yksilöllisesti suunnatut palvelut sinne, missä suurin tarve on, ei välttämättä toteudu.

Niin haastatteluissa kuin työpajoissakin nousi moneen otteeseen esille henkilöstön asenne. Kaikki työntekijät eivät jaksa eivätkä halua perehtyä asiakkaan tilanteeseen ja ohjataan ”hankalat” asiakkaat mielellään jonnekin muualle. 

Kokemusasiantuntijat nostivat esiin henkilöstön kohtaamistaidot. ”Osataanko asiakasta kuunnella? Tervehditäänkö? Miten kohdataan? Pystytäänkö kaikki asiakkaat kohtaamaan empaattisesti ja ystävällisesti, vaan näkyykö kiire myös välinpitämättömyytenä ja tylynä käytöksenä? Kokemusasiantuntijoille pidetyssä työpajassa nousi esiin useita tarinoita siitä, kuinka sinnikäs asiakkaan pitää nykypäivänä olla saadakseen palvelua/ hoitoa. Eräs kokemusasiantuntija kuvasikin kokemustaan siitä, että pitää olla terve hakiessaan palveluja, koska muuten voimavaroja hoitoon pääsyyn ei ole. Huolta kannettiin myös ihmisistä, joiden on vaikea sanoittaa tilannettaan ymmärrettävästi. Palvelujärjestelmässä ei ole myöskään ymmärrystä siihen, kuinka rahallisesti tiukilla asiakas tai potilas voi olla. Hoitoon pääsy tai palveluiden käynnistäminen voi kaatua siihen, että asiakkaalla ei ole rahaa tarvittaviin maksuihin palveluihin pääsemiseksi. 

 ”Kaikki palvelut eivät ole saatavilla kaikille asiakkaille, esim. jokilaaksoissa.” Alueellinen eriarvoisuus nousi esille. Jotkut palvelut ovat saatavilla esimerkiksi vain Kokkolassa, jolloin muualla maakunnassa asuvat jäävät ilman näitä palveluja tai pitkät kulkumatkat koetaan hankalina. Syrjintää tai kokemusasiantuntijan kuvaamaa ”toisen luokan palvelua” palveluissa voi tapahtua edelleen etnisten ryhmien tai vaikkapa seksuaalivähemmistöjen kohdalla. Myös asiakastietojärjestelmistä löytyvät vanhat tiedot esimerkiksi korvaushoidosta voivat vaikuttaa palvelujen saantiin tai henkilöstön asenteeseen. 

Henkilöstö tuonut esille, että kaikille sopivia vaikuttavia palveluja ei ole, jolloin asiakkaille pyritään kuitenkin tarjoamaan ”jotain”. Esimerkkinä tarvittavista palveluista mainittiin muun muassa kotiin jalkautuvat palvelut. Jos asiakassuunnitelmaa ei ole tehty, eikä palveluiden vaikuttavuutta seuraa kukaan, palvelut voivat jäädä ”päälle”, eikä kenelläkään ole vastuuta palvelukokonaisuudesta. ”palvelut eivät kohtaa tarvetta -> asiakas ei sitoudu -> turhautuminen molemmin puolin”

Palveluista syrjäytyminen ei ole aina pelkästään järjestelmän vika. Esimerkiksi lasten ja perheiden palveluissa ja oppilashuollossa näkyy paljon vanhempien ongelmat. Vanhemmat eivät huolehdi lasten päivärytmistä, kouluun menosta, ruokailuista ja unesta, eikä lapsi tai nuori kykene osallistumaan täysipainoisesti kouluun, josta seuraa taas lisää ongelmia. Aikoja jää käyttämättä, kun asiakkaat eivät saavu sovitusti. Monet haavoittuvat asiakkaat haluavat myös sinnitellä yksin, eivätkä ota vastaan tarjottuja palveluita. Osa asiakkaista kokee ehkä leimautumisen pelkoa tai heillä on aiempia huonoja kokemuksia järjestelmästä, eivätkä he siksi tartu tarjottaviin palveluihin.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Soitessa  valittiin jo hanketta suunniteltaessa heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat asiakas- ja potilasryhmät, joiden hoito- ja palvelukokonaisuuksiin alueella on suurin kehittämistarve ja valmius. Näitä ovat mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaat, lastensuojelun asiakkaat, monipalveluasiakkaat sekä ikääntyneet, joilla on heikko suun terveyden taso.

Lasten, nuorten ja heidän vanhempansa ovat kärsineet covid-pandemiasta runsaasti. Nyt on hoito-, kuntoutus- ja palveluvelka muodostunut isoksi, koska palveluihin ei pandemian aikana päässyt. Hyvinvointialueen strategisessa painopisteessä on ennakoivat, yhdenvertaiset ja sujuvat palveluketjut ihmisen tukena arjessa sekä vahvat peruspalvelut ja päivystävä keskussairaala alueella. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Soite perhekeskuspalvelut: perhesosiaalityö

Soite: päihde- ja riippuvuuspalvelut

Soite sivistystoimi: koulukuraattorit, vastaavat koulukuraattorit, johtava koulukuraattori, koulupsykologi

Soite perhekeskuspalvelut: perheneuvola, lastenvalvojat

Kokkolan ensi- ja turvakoti ry: avopalveluyksikkö Liina ja kriisi ja väkivaltayksikkö Väkevä

Kokkolan kaupunki: Nuorisoetsivätyö

Ankkuri (Soite, Kokkolan kaupunki, Poliisi)

Soite: mielenterveyspalvelut

Soite: sivistystoimi: koulupsyykkarit

Soite: Sosiaalipäivystys

 

 

 

Tavoiteltu muutos

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistaminen ja kustannusvaikuttavuuden lisääminen.

Perhekeskuspalvelun asiakkaana olevat lapset, nuoret ja heidän vanhempansa (sis. kohdennettuja toimenpiteitä nuoriin ja nuoriin aikuisiin (13-29 -vuotiaat), joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomina päihde- ja mielenterveyshäiriöitä). 

Perhekeskuspalvelujen palveluvelka lyhenee ja palvelujen saatavuus paranee.

Puretaan palveluvelkaa.

Kehitetään monialaista palvelutarpeen arviointia perhesosiaalityön/lastensuojelun ja päihde- ja mielenterveyspalvelujen yhteistyönä. 

Perhesosiaalityön/ lastensuojelun monialaisen palvelutarpeen tuen malli.

Monialainen palvelukokonaisuus asiakkaalle  asiakkaan elämän tilanteen mukaisesti.

Asiakkaan ohjautuminen oikeaan palveluun oikea aikaisesti.

Monialainen palveluprosessi: arviointi, suunnitelma ja toteutus

Monialainen työparityöskentely

 

Muutoksen mittaaminen

Kehittämistoimenpiteissä hyödynnetään läpäisyperiaatteella kokemustoimintaa. Sitä toteutetaan alueella käytössä olevan kokemustoiminta mallin mukaisesti. 

Edistetään hoitotakuun toteutumista sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa

Perhesosiaalityön / lastensuojelun monialaisen palvelutarpeen malli kuvattu/ ei kuvattu

monialaisuuden toteutuminen?

Toteutussuunnitelma

Asiakasnäkökulman esille nosto, asiakkaan tilanteen kartoittaminen ja tarvittavien tahojen kutsuminen yhteistyöhön. 

Työparityöskentelyn toteuttaminen eri palvelualojen kesken.

Tämä hanke tekee tiivistä yhteistyötä sotekeskus- hankkeen kanssa. Vuosina 2024-2025 juurrutetaan uusi TK-vastaanottomalli hyvinvointialueelle ja edistetään hoitotakuun toteutumista. 

Henkilöstön työajankäyttö ja palvelujen kustannusvaikuttavuus tehostuvat sekä palveluprosessit nopeutuvat, joustavoituvat ja kehittyvät, kun otetaan käyttöön digitaalisia palveluja, jotka mahdollistavat mm. erilaisia itse- ja omahoidon sekä asioinnin toimintatapoja ja vapauttavat henkilöstön työaikaa. Asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelun aiempaa oikea-aikasemmin. 

Lisäksi mielenterveys- ja päihdepalveluissa sekä perhekeskuspalvelujen lastensuojelussa on monipuolisesti käytössä toiminnanohjausjärjestelmä, jonka avulla johdetaan tavoitteellisesti asiakas- ja potilastyötä, jonka vaikuttavuus tehostuu ja paranee sekä palvelujen saatavuus paranee ja ne toteutuvat käypä hoito  - suositusten mukaisesti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Perhekeskuspalvelujen, ml lastensuojelun asiakkaat (lapset, nuoret, perheet) (sis. kohdennettuja toimenpiteitä nuoriin ja nuoriin aikuisiin (13 - 29 -vuotiaat), joilla on tunnistettuja ja vielä tunnistamattomia päihde ja mielenterveyshäiriöitä. 

Hlöt, joilla mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin (sis. kohdennettuja toimenpiteistä nuoriin ja nuoriin aikuisiin ( 13-29 -vuotiaat), joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia päihde- ja mielenterveyshäiriöitä.

Kehittämistyön keskeiset sidosryhmäkumppanit ovat mm. Digi-Finland ja sosiaalialan osaamiskeskusverkosto.

Asiakkaille on tehty asiakaskysely. Kokemusosaaja mukana kehittämässä Sujuvia palveluita - asiakasohjautumista. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Sotekeskus-hankkeessa luodut toimintamallit 

Ideointi

Työpajatyöskentelyt lähtivät liikkeelle perustehtävien avaamisesta, mikä monialaisessa työskentelyssä on esiarvoisen tärkeää. (Perustehtävät eivät aina ole työntekijöille edes omassa työssä selvänä, saatikka sitten toisen työssä. )

 

Idean valinta

Monialaisen työskentely, jolla edistetään monialaisen palvelutarpeen tuen saamista ja antamista perheen tarpeen mukaisesti. 

Ratkaisun testaaminen

7 vrk tiivistäminen

työparityöskentely

monialainen työskentely

 

Kokeilussa opittua

Työkulttuurin muutos

johtaminen

resurssit