Monialainen palveluprosessi yhteistyötä ohjaamassa
Monialaisen yhteistyön palveluprosessi sisältää keinoja monialaisen tuen tarpeessa olevien ihmisten tunnistamiseen, palvelutarpeen arviointiin ja monialaisen yhteistyön toteuttamiseen sote-keskuksissa.
Oivalla ja ymmärrä
Monialaisen yhteistyön kehittäminen ja asiakaslähtöiset palveluprosessit ovat osa Tulevaisuuden sotekeskus-ohjelman toimenpiteitä Pirkanmaalla. Tavoitteena on vastata oikea-aikaisesti ja kokonaisvaltaisesti ihmisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeeseen. Edellytyksenä on, että sote-keskuksisssa on yhtenäiset monialaiset palveluprosessit ja yhteistyö on tiivistä myös kuntiin, järjestöihin ja muihin toimijoihin (PirSOTE hankesuunnitelma).
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin taustalla on Ylöjärven kaupungin geriatrian poliklinikalla kehitetty Minun tiimini – toimintamalli (Rönneikkö ym.), jota on jalostettu koskemaan laajasti sote-keskuksen monialaisen yhteistyön palveluprosesseja.
Osallisuus ja ihmislähtöisyys ovat nykypäivänä sosiaali- ja terveyspalveluissa paljon esillä. Mahdollisuus vaikuttaa oman elämän kulkuun, palveluihin ja itseään koskevaan päätöksen tekoon ovat ohjaavana periaatteena myös koko sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön (mm. laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000, laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992). Osallisuus on myös yhdessä tekemistä ja tasavertaista kohtaamista. (Isola ym. 2017),
Paljon palveluja tarvitsevat ja monialaisen tuen tarpeessa olevat ihmiset ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä tärkeässä roolissa. Keskustelua on käyty niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin (Hujala ym. 2019) ja käynnissä olevassa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelmassa monialainen yhteistyö on keskiössä ja vaatii jatkossakin toimiakseen konkreettisia toimintatapoja. Monialaisesta yhteistyöstä on julkaistu kansallisia suosituksia ja ohjeistuksia (mm. Koivisto ym. 2020; Jokinen ym. 2021) ja velvoite monialaiseen yhteistyöhön tulee jo lainsäädännöstä (Sosiaalihuoltolaki ja Terveydenhuoltolaki).
Monialaista yhteistyötä tehdään sosiaali- ja terveyspalveluissa eri tavoilla ja eri toimintaympäristöissä jo tälläkin hetkellä. Kuitenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen nykytilan kartoittamisessa lähes poikkeuksetta yhteistyö ja palvelujen monialainen yhteensovittaminen ovat nousseet kehittämisen kärjiksi (Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelma). Samaa haastetta ovat nostaneet esille sosiaali- ja terveyspalveluissa asioivat alueen asukkaat ja työntekijät (esim. PirSOTE- toimeenpanosuunnitelma, Ylöjärven kaupunki).
Minun tiimini – toimintamallin kehittäjätiimi, vastuuhenkilö Rönneikkö Jukka.
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin rakentamiseen on osallistunut monialaisia kehittäjätiimejä, jotka koostuvat Ylöjärven kaupungin hyvinvointi-, sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstöstä. Prosessin ovat koonneet Suvi Saarinen hankekoordinaattori, Pirsote ja Taina Hakala johtava hoitaja osana YAMK-opinnäytetyötään.
Kehittäminen on osa Ylöjärven kaupungin Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Pirsote-hanketta.
Lisätietoja:
Saarinen Suvi
Hankekoordinaattori (PirSote), Ylöjärven kaupunki
041 730 8442
etunimi.sukunimi@ylojarvi.fi
- Tunnistetaan monialaisen tuen tarpeessa olevat palvelun käyttäjät osana palvelu- ja hoidon tarpeen arviointia
- Kuvataan monialaisen yhteistyön palveluprosessin käytäneet sote-palveluissa
- Luodaan yhteistyökäytänteitä ihmisten luonnollisten verkostojen ja sote- sekä kuntatoimijoiden kesken
- Vahvistetaan ihmisen osallisuutta sote-keskuksen palvelupoluissa.
Kehittäjätiimeiltä ja monialaisen yhteistyön osapuolilta kerätään laadullista tietoa prosessin hyödyistä. Hakalan Tainan YAMK-opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida ja kehittää asiakaslähtöistä palvelu- ja hoidon tarpeen arvioinnin nykytilaa monialaisen palveluprosessin mukaisesti. Palvelun käyttäjien kokemustietoa kerätään osana palveluja.
- Kehittäjätiimin nimeäminen
- Monialaisen tuen tarpeessa olevien ihmisten tunnistaminen ja erilaisten palvelupolkujen kokoaminen
- Tarpeiden ja toiveiden kartoittaminen (työntekijät, palveluissa asioivat, aiemmat tutkimukset)
- Minun tiimini- toimintamallin esittely ja prosessin vaiheiden tarkastelu eri kohderyhmillä
- Palautekierros olemassa olevia monialaisia kehittäjätiimejä hyödyntäen ja muutokset
- Palveluprosessin kokoaminen ja esittely
- Palautteen kerääminen ja mahdolliset muutokset
Ylöjärven kaupungin sote-keskuksen:
- palveluissa asioivat ihmiset ja heidän läheiset
- eri ammattiryhmien työntekijät
- sidosryhmät
Asiakasymmärrys
Monialaisesta yhteistyöstä on olemassa tutkittua ja kokemuksellista tietoa, joita on hyödynnetty palveluprosessin kuvauksessa. Alueen asukkaiden kokemuksia kerättiin olemassa olevia palautekanavia hyödyntäen ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen kyselyn (2020) avulla. Asiantuntijoiden ja sidosryhmien kokemuksia ja toiveita on kerätty työpajoissa ja olemassa olevissa asukasfoorumeissa.
Kuvittele ja kokeile
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin taustalla on Ylöjärven kaupungin geriatrian poliklinikalla kehitetty Minun tiimini – toimintamalli (Rönneikkö ym.), jota on jalostettu koskemaan laajasti sote-keskuksen monialaisen yhteistyön palveluprosesseja. Lisäksi toimintaa ovat ohjanneet Pirkanmaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeen asiakaslähtöisen palveluprosessin luonnos ja kansalliset suositukset monialaisen yhteistyön toteuttamisesta (THL).
Palveluprosessi on koottu pohjautuen seuraaviin lähteisiin:
- Bergström (2021) Avoin dialogi parantaa vaikeiden mielenterveysongelmien hoitotulosta. Väitöskirja.
- Jokinen T., Lehmuskoski A., Lohi-joki H., Ålander A. (2021) Kirjaaminen monialaisessa Yhteistyössä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Koivisto J. & Tiirinki H. (toim.) (2020) Monialaisen palvelutarpeen tunnistaminen sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa. Valtioneuvoston kanslia.
- Seikkula J. & Arnkil T. (2005) Dialoginen verkostotyö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2019) Osallisuuden edistäminen. Verkkojulkaisut thl.fi
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2019) Systeeminen lastensuojelu monitoimijaisuuden ja osallisuuden varmistavana verkostotyönä. Verkkojulkaisut thl.fi
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2021) Dialogisuus ammattilaisen ja perheen välillä. Verkkojulkaisut thl.fi