Monialainen palveluprosessi yhteistyötä ohjaamassa
Monialaisen yhteistyön palveluprosessi sisältää keinoja monialaisen tuen tarpeessa olevien ihmisten tunnistamiseen, palvelutarpeen arviointiin ja monialaisen yhteistyön toteuttamiseen sote-keskuksissa.
Monialaisen yhteistyön kehittäminen ja asiakaslähtöiset palveluprosessit ovat osa Tulevaisuuden sotekeskus-ohjelman toimenpiteitä Pirkanmaalla. Tavoitteena on vastata oikea-aikaisesti ja kokonaisvaltaisesti ihmisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeeseen. Edellytyksenä on, että sote-keskuksisssa on yhtenäiset monialaiset palveluprosessit ja yhteistyö on tiivistä myös kuntiin, järjestöihin ja muihin toimijoihin (PirSOTE hankesuunnitelma).
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin taustalla on Ylöjärven kaupungin geriatrian poliklinikalla kehitetty Minun tiimini – toimintamalli (Rönneikkö ym.), jota on tässä toimintamallissa jalostettu koskemaan laajasti sote-keskuksen monialaisen yhteistyön palveluprosesseja.
Osallisuus ja ihmislähtöisyys ovat nykypäivänä sosiaali- ja terveyspalveluissa paljon esillä. Mahdollisuus vaikuttaa oman elämän kulkuun, palveluihin ja itseään koskevaan päätöksen tekoon ovat ohjaavana periaatteena myös koko sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön (mm. laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000, laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992). Osallisuus on myös yhdessä tekemistä ja tasavertaista kohtaamista. (Isola ym. 2017),
Paljon palveluja tarvitsevat ja monialaisen tuen tarpeessa olevat ihmiset ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä tärkeässä roolissa. Keskustelua on käyty niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin (Hujala ym. 2019) ja käynnissä olevassa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelmassa monialainen yhteistyö on keskiössä ja vaatii jatkossakin toimiakseen konkreettisia toimintatapoja. Monialaisesta yhteistyöstä on julkaistu kansallisia suosituksia ja ohjeistuksia (mm. Koivisto ym. 2020; Jokinen ym. 2021) ja velvoite monialaiseen yhteistyöhön tulee jo lainsäädännöstä (Sosiaalihuoltolaki ja Terveydenhuoltolaki).
Monialaista yhteistyötä tehdään sosiaali- ja terveyspalveluissa eri tavoilla ja eri toimintaympäristöissä jo tälläkin hetkellä. Kuitenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen nykytilan kartoittamisessa lähes poikkeuksetta yhteistyö ja palvelujen monialainen yhteensovittaminen ovat nousseet kehittämisen kärjiksi (Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelma). Samaa haastetta ovat nostaneet esille sosiaali- ja terveyspalveluissa asioivat alueen asukkaat ja työntekijät (esim. PirSOTE- toimeenpanosuunnitelma, Ylöjärven kaupunki).
Minun tiimini – toimintamallin kehittäjätiimi, vastuuhenkilö Rönneikkö Jukka.
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin rakentamiseen on osallistunut monialaisia kehittäjätiimejä, jotka koostuvat Ylöjärven kaupungin hyvinvointi-, sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstöstä. Prosessin ovat koonneet Suvi Saarinen hankekoordinaattori, Pirsote ja Taina Hakala johtava hoitaja osana YAMK-opinnäytetyötään.
Kehittäminen on osa Ylöjärven kaupungin Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Pirsote-hanketta.
Lisätietoja:
Saarinen Suvi
Hankekoordinaattori (PirSote), Ylöjärven kaupunki
041 730 8442
etunimi.sukunimi@ylojarvi.fi
- Tunnistetaan monialaisen tuen tarpeessa olevat palvelun käyttäjät osana palvelu- ja hoidon tarpeen arviointia
- Kuvataan monialaisen yhteistyön palveluprosessin käytäneet sote-palveluissa
- Luodaan yhteistyökäytänteitä ihmisten luonnollisten verkostojen ja sote- sekä kuntatoimijoiden kesken
- Vahvistetaan ihmisen osallisuutta sote-keskuksen palvelupoluissa.
Kehittäjätiimeiltä ja monialaisen yhteistyön osapuolilta kerätään laadullista tietoa prosessin hyödyistä. Hakalan Tainan YAMK-opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida ja kehittää asiakaslähtöistä palvelu- ja hoidon tarpeen arvioinnin nykytilaa monialaisen palveluprosessin mukaisesti. Palvelun käyttäjien kokemustietoa kerätään osana palveluja.
- Kehittäjätiimin nimeäminen
- Monialaisen tuen tarpeessa olevien ihmisten tunnistaminen ja erilaisten palvelupolkujen kokoaminen
- Tarpeiden ja toiveiden kartoittaminen (työntekijät, palveluissa asioivat, aiemmat tutkimukset)
- Minun tiimini- toimintamallin esittely ja prosessin vaiheiden tarkastelu eri kohderyhmillä
- Palautekierros olemassa olevia monialaisia kehittäjätiimejä hyödyntäen ja muutokset
- Palveluprosessin kokoaminen ja esittely
- Palautteen kerääminen ja mahdolliset muutokset
Ylöjärven kaupungin sote-keskuksen:
- palveluissa asioivat ihmiset ja heidän läheiset
- eri ammattiryhmien työntekijät
- sidosryhmät
Asiakasymmärrys
Monialaisesta yhteistyöstä on olemassa tutkittua ja kokemuksellista tietoa, joita on hyödynnetty palveluprosessin kuvauksessa. Alueen asukkaiden kokemuksia kerättiin olemassa olevia palautekanavia hyödyntäen ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen kyselyn (2020) avulla. Asiantuntijoiden ja sidosryhmien kokemuksia ja toiveita on kerätty työpajoissa ja olemassa olevissa asukasfoorumeissa.
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin taustalla on Ylöjärven kaupungin geriatrian poliklinikalla kehitetty Minun tiimini – toimintamalli (Rönneikkö ym.), jota on jalostettu koskemaan laajasti sote-keskuksen monialaisen yhteistyön palveluprosesseja. Lisäksi toimintaa ovat ohjanneet Pirkanmaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeen asiakaslähtöisen palveluprosessin luonnos ja kansalliset suositukset monialaisen yhteistyön toteuttamisesta (THL).
Palveluprosessi on koottu pohjautuen seuraaviin lähteisiin:
- Bergström (2021) Avoin dialogi parantaa vaikeiden mielenterveysongelmien hoitotulosta. Väitöskirja.
- Jokinen T., Lehmuskoski A., Lohi-joki H., Ålander A. (2021) Kirjaaminen monialaisessa Yhteistyössä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Koivisto J. & Tiirinki H. (toim.) (2020) Monialaisen palvelutarpeen tunnistaminen sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa. Valtioneuvoston kanslia.
- Seikkula J. & Arnkil T. (2005) Dialoginen verkostotyö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2019) Osallisuuden edistäminen. Verkkojulkaisut thl.fi
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2019) Systeeminen lastensuojelu monitoimijaisuuden ja osallisuuden varmistavana verkostotyönä. Verkkojulkaisut thl.fi
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2021) Dialogisuus ammattilaisen ja perheen välillä. Verkkojulkaisut thl.fi