Monialainen palveluprosessi yhteistyötä ohjaamassa
Monialaisen yhteistyön palveluprosessi sisältää keinoja monialaisen tuen tarpeessa olevien ihmisten tunnistamiseen, palvelutarpeen arviointiin ja monialaisen yhteistyön toteuttamiseen sote-keskuksissa.
Toimintamallin nimi
Monialaisen yhteistyön palveluprosessi sisältää keinoja monialaisen tuen tarpeessa olevien ihmisten tunnistamiseen, palvelutarpeen arviointiin ja monialaisen yhteistyön toteuttamiseen sote-keskuksissa.
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin tarkoituksena on ohjata monialaisen yhteistyön toteuttamista sote -keskuksissa. Se sisältää keinoja monialaisen tuen tarpeessa olevien ihmisten tunnistamiseen, palvelutarpeen arviointiin ja monialaisen yhteistyön toteuttamiseen sote-keskuksissa. Taustalla Ylöjärven geriatrian poliklinikalla kehitetty Minun tiimini – toimintamalli ja sen hyödyntäminen myös muissa sote-keskuksen palveluissa olemassa olevia resursseja hyödyntäen
Monialaisen yhteistyön ohjaavina periaatteina ovat avoin dialogisuus, systeemisyys ja osallisuus, jotka on huomiotu palveluprosessin eri vaiheissa. Avoin dialogisuus on monialaisen yhteistyön prosessissa nähtävillä muun muassa siinä, että palvelutarpeen arvioinnissa käydään dialogi kaikkien osallistujien kesken yhteisen ymmärryksen luomiseksi sekä yhteisvastuullisuudessa. Osallisuuden mahdollistamiseksi monialaisen yhteistyön palveluprosessissa ihminen on itse aktiivinen toimija ja vaikuttaa palvelupolkunsa kulkuun.
Monialaisen yhteistyön kehittäminen ja asiakaslähtöiset palveluprosessit ovat osa Tulevaisuuden sotekeskus-ohjelman toimenpiteitä Pirkanmaalla. Tavoitteena on vastata oikea-aikaisesti ja kokonaisvaltaisesti ihmisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeeseen. Edellytyksenä on, että sote-keskuksisssa on yhtenäiset monialaiset palveluprosessit ja yhteistyö on tiivistä myös kuntiin, järjestöihin ja muihin toimijoihin (PirSOTE hankesuunnitelma).
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin taustalla on Ylöjärven kaupungin geriatrian poliklinikalla kehitetty Minun tiimini – toimintamalli (Rönneikkö ym.), jota on tässä toimintamallissa jalostettu koskemaan laajasti sote-keskuksen monialaisen yhteistyön palveluprosesseja.
Ylöjärven kaupungin sote-keskuksen:
- palveluissa asioivat ihmiset ja heidän läheiset
- eri ammattiryhmien työntekijät
- sidosryhmät
Asiakasymmärrys
Monialaisesta yhteistyöstä on olemassa tutkittua ja kokemuksellista tietoa, joita on hyödynnetty palveluprosessin kuvauksessa. Alueen asukkaiden kokemuksia kerättiin olemassa olevia palautekanavia hyödyntäen ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen kyselyn (2020) avulla. Asiantuntijoiden ja sidosryhmien kokemuksia ja toiveita on kerätty työpajoissa ja olemassa olevissa asukasfoorumeissa.
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin juurruttaminen edellyttää yhteistä vuoropuhelua ja palvelujen nykytilan tarkastelua. Prosessi toimii tämän kehittämisen tukena ja auttaa luomaan monialaisen yhteistyön toimintatapoja osaksi sote-keskuksen palveluja.
Toteutuakseen monialainen yhteistyö vaatii rakenteita, läsnäoloa ja eri toimijoiden yhteistyötä. Monialaisen yhteistyön toteuttaminen ei välttämättä vaadi uusia resursseja, vaan se sovittaa nykyiset palvelut aiempaa sujuvammin yhteen.
Monialaisen yhteistyön palveluprosessin vaikutuksien arviointi on vielä kesken, mutta jo nyt on havaittu monialaisen tuen tarpeessa olevien ihmisten tunnistamisen vahvistuneen ja toimintaan on löytynyt strukturoituja tapoja. Lisäksi on havaittu yhteistyön tiivistymistä ja palvelurakenteen tuntemuksen lisääntymistä.