Monialainen työparimalli  sosiaalihuollossa, Päijät-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Pilotoidaan psykiatristen sairaanhoitajien ja sosiaalihuollon ammattilasten työparityömallia aikuissosiaalityössä. Luodaan yhteiset monialaiset palvelumallit ja polut aikuissosiaalityön ja mielenterveyspalveluiden välille.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarkoitus on mallintaa työparityön malli sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille eli käytännössä sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän sekä psykiatrisen sairaanhoitajan työparityön malli sekä sujuvat polut sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välille. ​

Tavoitteena on, että asiakkaan hoitoon ja palveluihin pääsy helpottuu ja nopeutuu. Asiakas saa tuen sosiaalihuollossa eikä tarvitse välttämättä raskaampia palveluita mielenterveyspalveluista. Asiakas saa varhaisen tuen sosiaalihuollosta ja sosiaalihuollon työntekijät tunnistavat ja pystyvät tukemaan asiakasta sosiaalihuollossa. 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Keskeiset prosessit kehittämistyön näkökulmasta ovat työparityön prosessin luominen sekä sujuvien palvelupolkujen luominen sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille. Psykiatriset sairaanhoitajat osallistuvat työparina mm. palvelutarpeen arviointiin ja ovat myös työparina asiakastapaamisissa sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän kanssa. Psykiatriset sairaanhoitajat voivat tavata asiakasta 1-3 krt heidän arvionsa mukaan asiakasohjauksessa. 

Työparimallia kehitetään, jotta asiakas saa varhaisemmassa vaiheessa tukea mielenterveyteen sosiaalihuollossa ja pääsee mahdollisesti nopeammin mielenterveyspalveluiden piiriin. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Sujuvat palvelut -ydintiimimme  kuuluvat johtava sosiaalityöntekijä, osastonhoitaja alueelliset mielenterveyspalvelut, kaksi  psykiatrista sairaanhoitajaa,  kaksi sosiaaliohjaajaa, kokemusasiantuntija sekä projektisuunnittelija. 

 

Lisäksi linjaorganisaatiossa osallistamme henkilöstöä kuten, psykiatriset sairaanhoitajat sosiaalihuollossa, työikäisten palveluiden asiakasohjauksen sosiaaliohjaajat ja sosiaalityöntekijät, sosiaalisen kuntoutuksen sosiaaliohjaajat, perustason mielenterveyspalveluiden psykiatriset sairaanhoitajat. ​ 

 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että asiakkaan hoitoon ja palveluihin pääsy helpottuu ja nopeutuu. Asiakas saa tuen sosiaalihuollossa eikä tarvitse välttämättä raskaampia palveluita mielenterveyspalveluista. Asiakas saa varhaisen tuen sosiaalihuollosta ja sosiaalihuollon työntekijät tunnistavat ja pystyvät tukemaan asiakasta sosiaalihuollossa. 

Toimiva ja pysyvä malli työparityön osalta; sosiaalihuoltoon saadaan psykiatriset sairaanhoitajat osaksi tiimejä.  

Sujuvat palvelut valmennuksen aikana asetimme pohjantähti -tavoitteen, joka on:  18-29v  sosiaalihuollon asiakkaiden mielenterveyspalveluiden saatavuus paranee työparityön mallin avulla. 

 

Sujuvat palvelut -valmennuksen viimeisellä kerralla elokuussa 2024 esittelimme posterin, johon olimme koonneet; mitä opimme? mikä oli lähtötilanne ja haasteet? ja mitkä olivat tulokset. Lisäksi posterissa oli pohjantähti -tavoite sekä asiakaslupaus. 

 

Liitteet
Kuva
Sujuvat palvelut posteri
Muutoksen mittaaminen

Mittarina toimii suoritemerkinnät, jotka saamme terveyslifecaresta. Mittaamme työparityötä, palvelutarpeen arviointiin osallistumista, terapianavigaattorin ja ohjatun omahoidon toteutumista. Meillä on mittarina asiakaspalaute, jota kysymme asiakkailta työparityön lopussa. 

 

 

Toteutussuunnitelma

Asetimme SMART -muotoisia lyhyen aikavälin tavoitteita tukemaan pohjantähteä.  Tavoitteet ovat: 

  1. Asiakaspalautteiden määrän kasvattaminen, Palautteiden määrä on ensi kesäkuuhun 6/24 mennessä kasvanut 200 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna
  2. Työparityö lisääntyy, Työparityön määrä lisääntyy 06/24 mennessä 50 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna
  3. Sosiaalihuollossa ryhmämuotoisten tapaamisten aloittaminen  työparina sosiaaliohjaaja ,  psykiatrinen sairaanhoitaja, kokemusasiantuntija
  4. Asiakastyytyväisyys lisääntyy 20 % 6/24 mennessä
  5. Asiakasvastaanotot digialustoilla
  6. Sujuvat palvelupolut sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaat ovat 18-29 –vuotiaat nuoret työikäiset sosiaalihuollon asiakkaat, joilla on tunnistettuja tai tunnistamattomia mielenterveyden ongelmia. Asiakkailta kerätään asiakaspalautetta työparityön osalta. 

Ideointi

Lokakuussa käynnistyi THL:n Sujuvat palvelut -kokonaisuus ensimmäisillä työpajapäivillä 16. – 17.10.2023.

Turun työpajapäivillä lähdettiin työstämään Työparityön mallia sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välillä. Työstimme asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin polkua, johon sairaanhoitaja osallistuu, tällä hetkellä ja tunnistimme siinä hukkaa. Näitä tunnistettuja hukkia olivat: 

  • Asiakkaan tietämättömyys saadusta palvelusta
  • Asiakkaan tietämättömyys yhteydenotosta
  • Asiakasmäärä vs. työntekijämäärä
  • Asiakas putoaa pois ja on näkymätön
  • Vaikea ammattikieli ja sanasto, asiakas ei ymmärrä 
  • Tietosuoja
  • Työparityö yksittäisiä tapaamisia
  • Jatkohoidon saatavuus? 
  • Ulkoistetut perusterveydenhuollon palvelut
  • Hanketyö ei jatku

Työstimme myös kuvausta siitä, mitkä asiat estävät asiakkaan saamasta tarvitsemiaan mielenterveyden palveluja. Lisäksi teimme ongelman määrittelyä eli teimme puun mallin, jossa oksat kuvaavat oireita, runko ongelmia sekä juuret juurisyitä ongelmien takana. 

Työstimme ideaalipolkua jossa asiakas saa palvelut suoraviivaisesti ilman hukkia prosessin eri vaiheissa. 

Marraskuussa oli ensimmäinen välityöpaja työparityön mallin suhteen. Tässä välityöpajassa aloitettiin työstämään mitkä asiat estävät ja edesauttavat yhteistyötä sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välillä. Lisäksi pohdimme miten asiakas saa tarvitsemansa mielenterveyspalvelut ja miten erilaiset prosessit vaikuttavat tähän. 

Tammikuussa oli toinen työpaja Turussa 16.–17.1. Näihin työpajapäiviin kuului; Työparityön mallin työstämisen jatkaminen. Aiheena oli tavoitteen asettaminen; Eli asetimme ylätavoitteen (pohjantähti), joka tähtää parhaaseen mahdolliseen skenaarioon ja pienempien tavoitteiden (pdsa) asettaminen tukemaan isompaa ylätavoitetta. 

Isommaksi ylätavoitteeksi (pohjantähti) saimme: 18-29 -vuotiaiden sosiaalihuollon asiakkaiden palveluiden saatavuus paranee työparityön mallin avulla. 

Pilkoimme tavoitteet pienemmiksi ja konkreettisimmiksi tavoitteiksi, jotka ovat mitattavia. Kerkesimme miettimään kuusi pienempää tavoitetta, jotka tukevat isoa ylätavoitetta. Näitä suunnitelmia työstämme työpajojen välissä ja tarkennamme niitä vielä. 

 

Helmikuussa 2024 oli toinen välityöpaja, ja tässä välityöpajassa työstettiin: 

1. Miten näet sosiaalihuollossa annettavan varhaisen tuen mielenterveyteen? Mitä se on? ​

2. Mitä on työparina tehtävä työ sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välillä?   ​

               - Miten voidaan hyödyntää digipalveluja yhteistyön tekemiseen?  ​

           -  Millainen on toimiva työparityön malli?  ​

3. Miten työparina tehtävällä työllä voidaan edistää 18 - 29 -vuotiaiden asiakkaiden mielenterveyspalveluiden saatavuutta? ​

4. Mitä merkitystä on yhteistyöstä sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välillä?  (Padlet)​

       - Mitä lisäarvoa yhteistyö tuo asiakkaalle?​

             - Mitä lisäarvoa yhteistyö tuo työhösi?  ​

             - Koetko tärkeänä, että näiden välille luodaan yhteisiä toimintamalleja? ​

             - Mitä merkitystä on omassa työssäsi työparina tehtävällä työllä?  

​ 

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Tarkoituksena on kehittää työparityön malli sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välillä sekä sujuvat palvelupolut sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välille. ​​Tavoitteena on, että hoitoon ja palveluihin pääsy helpottuu ja nopeutuu. Asiakas saa tuen sosiaalihuollossa eikä tarvitse raskaampia palveluita mielenterveyden osalta. ​​

 ​Toimintamallimme ylätavoitteeksi asetimme: 18-29v  sosiaalihuollon asiakkaiden mielenterveyspalveluiden saatavuus paranee työparityön mallin avulla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työparityön toimintamallin välitavoitteiksi asetimme lisäksi pienempiä mitattavia välitavoitteita. Näitä tavoitteita olivat: 

  1. Asiakaspalautteiden määrän kasvattaminen, Palautteiden määrä on ensi kesäkuuhun 6/24 mennessä kasvanut 200 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna. 

  2. Työparityön määrä lisääntyy 06/24 mennessä 50 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna

  3. Sosiaalihuollossa ryhmämuotoisten tapaamisten aloittaminen  työparina sosiaaliohjaaja ,  psykiatrinen sairaanhoitaja, kokemusasiantuntija
  4. Asiakastyytyväisyys lisääntyy 20 % 6/24 mennessä 
  5. Asiakasvastaanotot digialustoilla
  6. Kuvatut ja sujuvat palvelupolut sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille

Tavoitteiden mittaamista tehdään koko ajan. Psykiatriset sairaanhoitajat pyytävät asiakkailta asiakaspalautetta työparityön ja heidän yksilötapaamisten jälkeen.  Lisäksi mittaamme työparityön määriä ja nämä tulokset saamme suoraan Terveyslifecaresta. 

Psykiatriset sairaanhoitajat voivat heidän arvionsa mukaan tavata asiakasta yksilötapaamisina 1-3 krt. He voivat tavata asiakasta toimistolla ja myös hyödyntään etävastaanottoa. Muuten työparityö sosiaalihuollon työntekijän kanssa.  Sosiaaliohjaaja on omatyöntekijä ja käynnit määräytyvät sovitusti tarpeen mukaan.  

Mittaustulokset: 

  1. Asiakaspalautteiden määrän kasvattaminen 200 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna toteutui. Asiakaspalautteita oli mittaamisen alussa 28 kappaletta ja puolen vuoden päästä määrä oli 53 kappaletta. Asiakaspalautteiden keräämiseen on keskitytty ja mietitty keinoja, millä asiakaspalautteiden määrää saadaan lisättyä. Keinoja olivat laittaa tekstiviestimuistutus asiakkaalle, kerätä tapaamisella suoraan tulostettu asiakaspalautelomake ja laittaa niitä kirjekuoreen, jolloin asiakkaan anonymiteetti säilyy. Tämä kohta vaati työntekijöiltä sen, että he kävivät laittamassa tulosteissa olleet vastaukset Webropol-kyselyyn. 

     

  2. Työparityön määrä lisääntyi 210 käynnistä 288 käyntiin puolen vuoden mittausaikana. Tavoitetasona oli 315, joten tavoitetasoon emme tämän mittausajankohdan sisällä päässeet. Työparityön määrä on lisääntynyt puolivuotiskautena, mutta ei riittävästi siihen, mitä tähdättiin. Osassa sosiaalihuollon tiimejä, joissa psykiatriset sairaanhoitajat ovat, työparityö on käynnistynyt verkkaisesti. Osassa tiimejä puolestaan psykiatrisia sairaanhoitajia  on alusta alkaen hyödynnetty aktiivisesti. 

    Sosiaalihuollon työntekijät ovat lisänneet työparin käyttöä ja psykiatriset sairaanhoitajat ovat olleet sosiaalihuollon tiimeissä aktiivisesti mukana. Sosiaalihuollon työntekijöille on lähetty psykiatristen sairaanhoitajien työnkuva sekä kuvausta, miten psykiatrinen sairaanhoitaja pyydetään tapaamisiin mukaan. 

     

  3. Sosiaalihuollossa ryhmämuotoiset tapaamiset alkoivat  työparina sosiaaliohjaaja ja  psykiatrinen sairaanhoitaja.  Kokemusasiantuntija oli kolmella ensimmäisellä ryhmäkerralla mukana. Yhteensä ryhmäkertoja oli viisi ja osallistujia ryhmässä neljä asiakasta. Ryhmäkerran kesto oli 1,5 tuntia ja jokaisella kerralla oli oma teemansa. Teemat olivat arjenhallinta, ahdistuksen hallintaan keinoja, tunteiden säätely, taloudellinen hyvinvointi sekä omannäköinen elämä. 

    Kokemusasiantuntija kertoi oman tarinansa ensimmäisellä kerralla, ja tämä auttoi ryhmäläisiä samaistumaan ja rentoutumaan. Kokemusasiantuntija oli yksi ryhmän vetäjistä ja hänen mukana olo keskusteluissa auttoi, että ryhmäläiset osallistuivat keskusteluun luonnollisesti. 

     

  4. Asiakastyytyväisyys lisääntyy 20 % 6/24 mennessä,  ja tätä tarkastelimme kahdella kysymyksellä: 1. Oliko sosiaalihuollon sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän työparina tehdystä työstä hyötyä sinun tilanteessasi? sekä 2. Vaikuttiko sosiaalihuollon sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän työparina tehty työ siihen, että pääsit sujuvammin terveydenhuollon palveluihin?

    Oliko sosiaalihuollon sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän työparina tehdystä työstä hyötyä sinun tilanteessasi -kysymyksen keskiarvo oli 12/23 4,1 ja 6/24 keskiarvo oli 4,3. Tavoitetasoksi oli asetettu 4,92 asteikolla 1-5, joten tässä vaiheessa tavoitetasoa ei saavutettu. Tavoitetaso oli korkea ja keskiarvo on hyvä, vaikka täysin emme tavoitetasoon päässeet. 

     Vaikuttiko sosiaalihuollon sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän työparina tehty työ siihen, että pääsit sujuvammin terveydenhuollon palveluihin -kysymyksen keskiarvo oli 12/23 2,5 ja 6/24 keskiarvo oli 2,4. Tavoitetasoksi oli asetettu 3 asteikolla 1-3, joten tässä vaiheessa tavoitetasoa ei saavutettu. Myös tämän kysymyksen kohdalla tavoitetaso on ollut korkea, joten keskiarvo on hyvä, vaikka täysin emme tavoitetasoa saavuttaneet. 

     

  5. Asiakasvastaanotot digialustoilla ovat käynnistyneet hitaasti. Työntekijöille on ollut koulutukset Beepro -alustan käytöstä sekä digipalvelupolusta. Asiakasvastaanottoja on tehty muutamia. 

     

  6. Kuvatut ja sujuvat palvelupolut sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille on aloitettu kehittämään ja kehittäminen jatkuu tämän osalta. 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työparimallin kehittäminen on ollut käynnissä huhtikuusta 2023. Tänä aikana psykiatriset sairaanhoitajat ovat päässeet osaksi sosiaalihuollon tiimejä, esimerkiksi työikäisten palveluissa. Osassa tiimejä toimintamalli on käynnistynyt verkkaisesti, osassa tiimejä puolestaan psykiatrista sairaanhoitajaa on hyödynnetty alusta saakka hyvin ja monenlaisissa tilanteissa. 

Psykiatrisia sairaanhoitajia on hyödynnetty muun muassa sosiaalihuoltolain mukaisessa palvelutarpeen arvioinnissa, konsultoidessa asiakkaan tilannetta sekä sujuvamman yhteyden saamiseksi terveydenhuoltoon.