Monialainen työparimalli sosiaalihuollossa, Päijät-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Pilotoidaan psykiatristen sairaanhoitajien ja sosiaalihuollon ammattilasten työparityömallia aikuissosiaalityössä. Luodaan yhteiset monialaiset palvelumallit ja polut aikuissosiaalityön ja mielenterveyspalveluiden välille.
Tarkoitus on mallintaa työparityön malli sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille eli käytännössä sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän sekä psykiatrisen sairaanhoitajan työparityön malli sekä sujuvat polut sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välille.
Tavoitteena on, että asiakkaan hoitoon ja palveluihin pääsy helpottuu ja nopeutuu. Asiakas saa tuen sosiaalihuollossa eikä tarvitse välttämättä raskaampia palveluita mielenterveyspalveluista. Asiakas saa varhaisen tuen sosiaalihuollosta ja sosiaalihuollon työntekijät tunnistavat ja pystyvät tukemaan asiakasta sosiaalihuollossa.
Sujuvat palvelut -ydintiimimme kuuluvat johtava sosiaalityöntekijä, osastonhoitaja alueelliset mielenterveyspalvelut, kaksi psykiatrista sairaanhoitajaa, kaksi sosiaaliohjaajaa, kokemusasiantuntija sekä projektisuunnittelija.
Lisäksi linjaorganisaatiossa osallistamme henkilöstöä kuten, psykiatriset sairaanhoitajat sosiaalihuollossa, työikäisten palveluiden asiakasohjauksen sosiaaliohjaajat ja sosiaalityöntekijät, sosiaalisen kuntoutuksen sosiaaliohjaajat, perustason mielenterveyspalveluiden psykiatriset sairaanhoitajat.
Tavoitteena on, että asiakkaan hoitoon ja palveluihin pääsy helpottuu ja nopeutuu. Asiakas saa tuen sosiaalihuollossa eikä tarvitse välttämättä raskaampia palveluita mielenterveyspalveluista. Asiakas saa varhaisen tuen sosiaalihuollosta ja sosiaalihuollon työntekijät tunnistavat ja pystyvät tukemaan asiakasta sosiaalihuollossa.
Toimiva ja pysyvä malli työparityön osalta; sosiaalihuoltoon saadaan psykiatriset sairaanhoitajat osaksi tiimejä.
Sujuvat palvelut valmennuksen aikana asetimme pohjantähti -tavoitteen, joka on: 18-29v sosiaalihuollon asiakkaiden mielenterveyspalveluiden saatavuus paranee työparityön mallin avulla.
Sujuvat palvelut -valmennuksen viimeisellä kerralla elokuussa 2024 esittelimme posterin, johon olimme koonneet; mitä opimme? mikä oli lähtötilanne ja haasteet? ja mitkä olivat tulokset. Lisäksi posterissa oli pohjantähti -tavoite sekä asiakaslupaus.
Mittarina toimii suoritemerkinnät, jotka saamme terveyslifecaresta. Mittaamme työparityötä, palvelutarpeen arviointiin osallistumista, terapianavigaattorin ja ohjatun omahoidon toteutumista. Meillä on mittarina asiakaspalaute, jota kysymme asiakkailta työparityön lopussa.
Asetimme SMART -muotoisia lyhyen aikavälin tavoitteita tukemaan pohjantähteä. Tavoitteet ovat:
- Asiakaspalautteiden määrän kasvattaminen, Palautteiden määrä on ensi kesäkuuhun 6/24 mennessä kasvanut 200 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna
- Työparityö lisääntyy, Työparityön määrä lisääntyy 06/24 mennessä 50 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna
- Sosiaalihuollossa ryhmämuotoisten tapaamisten aloittaminen työparina sosiaaliohjaaja , psykiatrinen sairaanhoitaja, kokemusasiantuntija
- Asiakastyytyväisyys lisääntyy 20 % 6/24 mennessä
- Asiakasvastaanotot digialustoilla
- Sujuvat palvelupolut sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille
Asiakkaat ovat 18-29 –vuotiaat nuoret työikäiset sosiaalihuollon asiakkaat, joilla on tunnistettuja tai tunnistamattomia mielenterveyden ongelmia. Asiakkailta kerätään asiakaspalautetta työparityön osalta.
Lokakuussa käynnistyi THL:n Sujuvat palvelut -kokonaisuus ensimmäisillä työpajapäivillä 16. – 17.10.2023.
Turun työpajapäivillä lähdettiin työstämään Työparityön mallia sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välillä. Työstimme asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin polkua, johon sairaanhoitaja osallistuu, tällä hetkellä ja tunnistimme siinä hukkaa. Näitä tunnistettuja hukkia olivat:
- Asiakkaan tietämättömyys saadusta palvelusta
- Asiakkaan tietämättömyys yhteydenotosta
- Asiakasmäärä vs. työntekijämäärä
- Asiakas putoaa pois ja on näkymätön
- Vaikea ammattikieli ja sanasto, asiakas ei ymmärrä
- Tietosuoja
- Työparityö yksittäisiä tapaamisia
- Jatkohoidon saatavuus?
- Ulkoistetut perusterveydenhuollon palvelut
- Hanketyö ei jatku
Työstimme myös kuvausta siitä, mitkä asiat estävät asiakkaan saamasta tarvitsemiaan mielenterveyden palveluja. Lisäksi teimme ongelman määrittelyä eli teimme puun mallin, jossa oksat kuvaavat oireita, runko ongelmia sekä juuret juurisyitä ongelmien takana.
Työstimme ideaalipolkua jossa asiakas saa palvelut suoraviivaisesti ilman hukkia prosessin eri vaiheissa.
Marraskuussa oli ensimmäinen välityöpaja työparityön mallin suhteen. Tässä välityöpajassa aloitettiin työstämään mitkä asiat estävät ja edesauttavat yhteistyötä sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välillä. Lisäksi pohdimme miten asiakas saa tarvitsemansa mielenterveyspalvelut ja miten erilaiset prosessit vaikuttavat tähän.
Tammikuussa oli toinen työpaja Turussa 16.–17.1. Näihin työpajapäiviin kuului; Työparityön mallin työstämisen jatkaminen. Aiheena oli tavoitteen asettaminen; Eli asetimme ylätavoitteen (pohjantähti), joka tähtää parhaaseen mahdolliseen skenaarioon ja pienempien tavoitteiden (pdsa) asettaminen tukemaan isompaa ylätavoitetta.
Isommaksi ylätavoitteeksi (pohjantähti) saimme: 18-29 -vuotiaiden sosiaalihuollon asiakkaiden palveluiden saatavuus paranee työparityön mallin avulla.
Pilkoimme tavoitteet pienemmiksi ja konkreettisimmiksi tavoitteiksi, jotka ovat mitattavia. Kerkesimme miettimään kuusi pienempää tavoitetta, jotka tukevat isoa ylätavoitetta. Näitä suunnitelmia työstämme työpajojen välissä ja tarkennamme niitä vielä.
Helmikuussa 2024 oli toinen välityöpaja, ja tässä välityöpajassa työstettiin:
1. Miten näet sosiaalihuollossa annettavan varhaisen tuen mielenterveyteen? Mitä se on?
2. Mitä on työparina tehtävä työ sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välillä?
- Miten voidaan hyödyntää digipalveluja yhteistyön tekemiseen?
- Millainen on toimiva työparityön malli?
3. Miten työparina tehtävällä työllä voidaan edistää 18 - 29 -vuotiaiden asiakkaiden mielenterveyspalveluiden saatavuutta?
4. Mitä merkitystä on yhteistyöstä sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välillä? (Padlet)
- Mitä lisäarvoa yhteistyö tuo asiakkaalle?
- Mitä lisäarvoa yhteistyö tuo työhösi?
- Koetko tärkeänä, että näiden välille luodaan yhteisiä toimintamalleja?
- Mitä merkitystä on omassa työssäsi työparina tehtävällä työllä?