Monialainen työparimalli  sosiaalihuollossa, Päijät-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Pilotoidaan psykiatristen sairaanhoitajien ja sosiaalihuollon ammattilasten työparityömallia aikuissosiaalityössä. Luodaan yhteiset monialaiset palvelumallit ja polut aikuissosiaalityön ja mielenterveyspalveluiden välille.

Toimintamallin nimi
Monialainen työparimalli  sosiaalihuollossa, Päijät-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pilotoidaan psykiatristen sairaanhoitajien ja sosiaalihuollon ammattilasten työparityömallia aikuissosiaalityössä. Luodaan yhteiset monialaiset palvelumallit ja polut aikuissosiaalityön ja mielenterveyspalveluiden välille.

Toteutuspaikka
Päijät-Häme
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Mari Räsänen

Luotu

30.03.2023

Viimeksi muokattu

26.09.2024
Ratkaisun perusidea

Tarkoituksena on kehittää työparityön malli sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välillä sekä sujuvat palvelupolut sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välille. ​​Tavoitteena on, että hoitoon ja palveluihin pääsy helpottuu ja nopeutuu. Asiakas saa tuen sosiaalihuollossa eikä tarvitse raskaampia palveluita mielenterveyden osalta. ​​

 ​Toimintamallimme ylätavoitteeksi asetimme: 18-29v  sosiaalihuollon asiakkaiden mielenterveyspalveluiden saatavuus paranee työparityön mallin avulla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaat ovat 18-29 –vuotiaat nuoret työikäiset sosiaalihuollon asiakkaat, joilla on tunnistettuja tai tunnistamattomia mielenterveyden ongelmia. Asiakkailta kerätään asiakaspalautetta työparityön osalta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työparityön toimintamallin välitavoitteiksi asetimme lisäksi pienempiä mitattavia välitavoitteita. Näitä tavoitteita olivat: 

  1. Asiakaspalautteiden määrän kasvattaminen, Palautteiden määrä on ensi kesäkuuhun 6/24 mennessä kasvanut 200 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna. 

  2. Työparityön määrä lisääntyy 06/24 mennessä 50 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna

  3. Sosiaalihuollossa ryhmämuotoisten tapaamisten aloittaminen  työparina sosiaaliohjaaja ,  psykiatrinen sairaanhoitaja, kokemusasiantuntija
  4. Asiakastyytyväisyys lisääntyy 20 % 6/24 mennessä 
  5. Asiakasvastaanotot digialustoilla
  6. Kuvatut ja sujuvat palvelupolut sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille

Tavoitteiden mittaamista tehdään koko ajan. Psykiatriset sairaanhoitajat pyytävät asiakkailta asiakaspalautetta työparityön ja heidän yksilötapaamisten jälkeen.  Lisäksi mittaamme työparityön määriä ja nämä tulokset saamme suoraan Terveyslifecaresta. 

Psykiatriset sairaanhoitajat voivat heidän arvionsa mukaan tavata asiakasta yksilötapaamisina 1-3 krt. He voivat tavata asiakasta toimistolla ja myös hyödyntään etävastaanottoa. Muuten työparityö sosiaalihuollon työntekijän kanssa.  Sosiaaliohjaaja on omatyöntekijä ja käynnit määräytyvät sovitusti tarpeen mukaan.  

Mittaustulokset: 

  1. Asiakaspalautteiden määrän kasvattaminen 200 % edelliseen puolivuotiskauteen verrattuna toteutui. Asiakaspalautteita oli mittaamisen alussa 28 kappaletta ja puolen vuoden päästä määrä oli 53 kappaletta. Asiakaspalautteiden keräämiseen on keskitytty ja mietitty keinoja, millä asiakaspalautteiden määrää saadaan lisättyä. Keinoja olivat laittaa tekstiviestimuistutus asiakkaalle, kerätä tapaamisella suoraan tulostettu asiakaspalautelomake ja laittaa niitä kirjekuoreen, jolloin asiakkaan anonymiteetti säilyy. Tämä kohta vaati työntekijöiltä sen, että he kävivät laittamassa tulosteissa olleet vastaukset Webropol-kyselyyn. 

     

  2. Työparityön määrä lisääntyi 210 käynnistä 288 käyntiin puolen vuoden mittausaikana. Tavoitetasona oli 315, joten tavoitetasoon emme tämän mittausajankohdan sisällä päässeet. Työparityön määrä on lisääntynyt puolivuotiskautena, mutta ei riittävästi siihen, mitä tähdättiin. Osassa sosiaalihuollon tiimejä, joissa psykiatriset sairaanhoitajat ovat, työparityö on käynnistynyt verkkaisesti. Osassa tiimejä puolestaan psykiatrisia sairaanhoitajia  on alusta alkaen hyödynnetty aktiivisesti. 

    Sosiaalihuollon työntekijät ovat lisänneet työparin käyttöä ja psykiatriset sairaanhoitajat ovat olleet sosiaalihuollon tiimeissä aktiivisesti mukana. Sosiaalihuollon työntekijöille on lähetty psykiatristen sairaanhoitajien työnkuva sekä kuvausta, miten psykiatrinen sairaanhoitaja pyydetään tapaamisiin mukaan. 

     

  3. Sosiaalihuollossa ryhmämuotoiset tapaamiset alkoivat  työparina sosiaaliohjaaja ja  psykiatrinen sairaanhoitaja.  Kokemusasiantuntija oli kolmella ensimmäisellä ryhmäkerralla mukana. Yhteensä ryhmäkertoja oli viisi ja osallistujia ryhmässä neljä asiakasta. Ryhmäkerran kesto oli 1,5 tuntia ja jokaisella kerralla oli oma teemansa. Teemat olivat arjenhallinta, ahdistuksen hallintaan keinoja, tunteiden säätely, taloudellinen hyvinvointi sekä omannäköinen elämä. 

    Kokemusasiantuntija kertoi oman tarinansa ensimmäisellä kerralla, ja tämä auttoi ryhmäläisiä samaistumaan ja rentoutumaan. Kokemusasiantuntija oli yksi ryhmän vetäjistä ja hänen mukana olo keskusteluissa auttoi, että ryhmäläiset osallistuivat keskusteluun luonnollisesti. 

     

  4. Asiakastyytyväisyys lisääntyy 20 % 6/24 mennessä,  ja tätä tarkastelimme kahdella kysymyksellä: 1. Oliko sosiaalihuollon sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän työparina tehdystä työstä hyötyä sinun tilanteessasi? sekä 2. Vaikuttiko sosiaalihuollon sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän työparina tehty työ siihen, että pääsit sujuvammin terveydenhuollon palveluihin?

    Oliko sosiaalihuollon sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän työparina tehdystä työstä hyötyä sinun tilanteessasi -kysymyksen keskiarvo oli 12/23 4,1 ja 6/24 keskiarvo oli 4,3. Tavoitetasoksi oli asetettu 4,92 asteikolla 1-5, joten tässä vaiheessa tavoitetasoa ei saavutettu. Tavoitetaso oli korkea ja keskiarvo on hyvä, vaikka täysin emme tavoitetasoon päässeet. 

     Vaikuttiko sosiaalihuollon sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän työparina tehty työ siihen, että pääsit sujuvammin terveydenhuollon palveluihin -kysymyksen keskiarvo oli 12/23 2,5 ja 6/24 keskiarvo oli 2,4. Tavoitetasoksi oli asetettu 3 asteikolla 1-3, joten tässä vaiheessa tavoitetasoa ei saavutettu. Myös tämän kysymyksen kohdalla tavoitetaso on ollut korkea, joten keskiarvo on hyvä, vaikka täysin emme tavoitetasoa saavuttaneet. 

     

  5. Asiakasvastaanotot digialustoilla ovat käynnistyneet hitaasti. Työntekijöille on ollut koulutukset Beepro -alustan käytöstä sekä digipalvelupolusta. Asiakasvastaanottoja on tehty muutamia. 

     

  6. Kuvatut ja sujuvat palvelupolut sosiaalihuollon ja mielenterveyspalveluiden välille on aloitettu kehittämään ja kehittäminen jatkuu tämän osalta. 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työparimallin kehittäminen on ollut käynnissä huhtikuusta 2023. Tänä aikana psykiatriset sairaanhoitajat ovat päässeet osaksi sosiaalihuollon tiimejä, esimerkiksi työikäisten palveluissa. Osassa tiimejä toimintamalli on käynnistynyt verkkaisesti, osassa tiimejä puolestaan psykiatrista sairaanhoitajaa on hyödynnetty alusta saakka hyvin ja monenlaisissa tilanteissa. 

Psykiatrisia sairaanhoitajia on hyödynnetty muun muassa sosiaalihuoltolain mukaisessa palvelutarpeen arvioinnissa, konsultoidessa asiakkaan tilannetta sekä sujuvamman yhteyden saamiseksi terveydenhuoltoon. 

Kansikuva
Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt