Monialainen yhteistyö perhekeskuksessa (Pohde,RRP2 P4, I1a tp 4

Monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi laaditaan sujuvat verkostojen kokoamisen ja yhteistyön käytännöt.  Vahvistetaan ammattilaisten osaamista. Toimintaa koordinoidaan yhden yhteydenoton periaatteella toimivasta lapsiperheiden palveluohjauksesta.

Toimintaympäristö

Monialaisen yhteistyön käytäntöjä ja verkostojen kokoamisen mallia on Rannikon lapsiperhepalveluissa toteutettu ja kehitetty osana omaa toimintaa jo vuosien ajan. Hyvinvointialueelle siirtymisen myötä yksiköiden rakenteet osin muuttuivat ja toiminta-alue laajeni. Tarvittiin koordinoidumpaa ja keskitetympää ratkaisua  asiakkaiden monialaisten palvelutarpeiden ja niihin tarvittavan  tuen oikea-aikaisuuden ja riittävyyden turvaamiseksi. 

Toiminnan sijoittuminen organisaatioon ja palveluverkkoon, miten kehittämistyö linkittyy oman organisaation strategiaan

 Lapsiperheiden palveluohjauksen kautta tapahtuva keskitetty yhteydenottotapa on mahdollistanut tiedon saamisen alueen palvelutarpeiden ja ilmiöiden osalta . Palveluohjaukseen tulevien yhteydenottojen seurannasta havaittiin, että yhteydenotot, jotka koskivat lasten ja nuorten mielenterveyttä olivat selkeässä  kasvussa. Lapsiperheiden palveluohjaus sijoittuu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Rannikon alueella sosiaalipalveluiden kentälle ja kehittämistyöllä haluttiin vahvistaa sote-integraatiota  etenkin lapsiperheiden sosiaalipalveluiden ja lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluiden välillä. perhekeskustoiminnan mukaisesti kehittämistyöhön linkitettiin myös lasten, nuorten ja perheiden arjen kannalta keskeiset toimijat. Yhteistyötä tarvitaan mm. kasvatus- ja perheneuvonnan, lastensuojelun, alkuarvioinnin, opetuksen, nuorisotoimen, varhaiskasvatuksen, neuvolan, opiskeluhuollon ja aikuisten palveluiden kanssa. 

Kehittämistyössä havaittiin, että on välttämätöntä tuntea sekä sosiaali- että terveydenhuollon lainsäädännön keskeiset lainkohdat esimerkiksi hoidon tarpeen arvioinnin ja palvelutarpeen arvioinnin osalta.  

Kentällä tehtävässä työssä näkyy ja kuuluu kiire, työssä jaksamisen haasteet ja resurssipula. Alueella on konkreettinen pula osaajista, jatkuvasti muutoksessa olevat johtamiseen ja käytännön työn organsointiin liittyvät asiat kuormittavat henkilöstöä ja ovat osaltaan vaikuttamassa myös siihen, miten kentän ammattilaiset  pystyvät olemaan mukana kehittämistyössä ja sitoutumaan siihen. Kehittämistyössä on oltava sensitiivinen ja joustava.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueen organisoitumisen myötä muuttuneet tiimit ja yksiköt kaipasivat  työskentelyyn konkreettista tapaa koota verkosto asiakkaan asiassa ensiyhteydenotosta alkaen. Asiakkaiden kompleksisten tilanteiden ratkaisemiseksi  kaivattiin monialaista yhteistyötä, eri ammattilaisten osaamista yhteisesti jaettavaksi. 

Kehitettävän toiminnan taustalla ovat kasvaneet palvelutarpeet sekä lapsiperheiden sosiaalipalveluissa ja lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluissa, sekä tunnistetut yhteisasiakkuudet. Nepsy-teemaan liittyvät palvelutarpeet tulivat myös esiin kun etsittiin yhteisen työn kohtia. 

Kehittämistyöllä pyrittiin löytämään päällekkäisen työn paikat ja ratkaisut päällekkäisen työn vähentämiseen. Kehittämistyön keskiössä haluttiin pitää ajatus siitä, että  palvelupolun alkumetreiltä asti tarvittaessa tehtävällä yhteisellä työllä  voidaan ennaltaehkäistä asiakkaan asioiden kriisiytymistä, välttää luukulta luukulle kulkeminen ja tuottaa yhteisesti yhteisstä tietoa yhdessä asiakkaan itsensä ja tarvittavien ammattilaisten kesken.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

miten lähtötilanteen ymmärrys on kerrytetty, data, kyselyt, selvitykset, asiakkaiden tarpeet, kyselyt.....

Tavoiteltu muutos

määrälliset ja laadulliset lyhyen ja pitkän aikavälin selekät ja mitattavat tavoiteet määritelty

Muutoksen mittaaminen

tavoitekohtaiset mittarit asetettu, mittaussuunnitelma tehty

mittareiden osoittama muutos kuvattu: miten uusi tapa tehdä asioita toimii ja mikä on muuttunut

Toteutussuunnitelma

käytännön konkreettisten toimenpiteiden ja kokeilujen kuvaaminen jotta tavoiteltu muutos saavutetaan

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lapsiperheiden palveluohjauksen asiakkaina ovat sekä perheet että ammattilaiset. Palveluohjaukseen tehdyistä yhteydenotoista  kerätään tietoa puheluidenhallintajärjestelmän kautta saduista raporteista ja erilliseen tiedonkeruulomakkeeseen. Koottu tieto tuottaa numeerista asiakasymmärrystä yhteydenottojen sisällöistä ja ajankohtaisista asiakastarpeista. 

 

asiakkaan tarpeet

Monialaisen yhteistyön kehittämisen kohderyhmänä kehittämistyön aikana olivat pääsääntöisesti alueen eri ammattilaiset. Yhteistyö- ja kehittämistapaamisia pyrittiin toteuttamaan laajasti kaikkien sidosryhmien kanssa. Osa tapaamisista toteutui johtoryhmän tapaamisissa. Joitakin tiimejä tavattiin säännöllisesti ns. live-tapaamisina. Tapaamisilla  pyydettiin palautetta ja kokemuksia monialaisen yhteistyön kokeiluista ja käytänteistä, suunniteltiin yhdessä sujuvaa tapaa kalenteroida yhteiset verkostotapaamiset ja tuotettiin yhteistä ymmärrystä ja tehtiin tutuksi omaa ja toisten ammattilaisten tekemää työtä.

Toiminnasta laadittiin ammattilaisten käyttöön materiaalia, jota esihenkilöt käyttivät esitellessään toimintakäytäntöjä omissa yksiköissään.  

Ratkaisun perusidea

mitkä ovat toimintamallin keskeiset vaiheet , miten ja ketkä niitä toteuttavat

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

juurruttamiseen vaadittavat tehtävät kuvattu, kuten johtaminen, viestintä, koulutus, ylläpito. miten ylin johto on sitoutettu?miten toimintamallin on juurrutettu ja otettu osaksi organisaation toimintaa, kuvattu prosessin vaiheet ja toimenpiteet joilla toimintamallista tulee vakiintunut tapa toimia

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

mikä on uuden toimintamallin tuoma muutos palveluun, saavutettiinko tavoitteet? miten data kuvaa muutosta? arvioitia muutoksesta on tehty alkudatan ja kehittämisen myötä saadun mittaamisdatan  avulla,