Monialaisen perheiden tuen vahvistaminen, Pirkanmaan hyvinvointialue, Sujuvat palvelut -valmennus, (RRP, P4, I1)
Pirkanmaan hyvinvointialueen lapsiperheiden Asiakasohjauksen ja Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen yhteistyön selkeyttäminen ja toimintamallin luominen niihin tilanteisiin, kun varhaiskasvatuksen asiakasperheellä tunnistetaan tuen tarve.
- Tampereella varhaiskasvatuksessa olevien lasten määrä 8 926 (5/2024), joista 2019-2021 syntyneitä (3-5v.) länsi-Tampereella 1303, henkilöstö (kunnallinen) n. 2300, 126 varhaiskasvatusyksikköä
- yksilökeskeisyys, pärjäämisen kulttuuri, muutot
- varhaisen tuen palvelujen vahvistamisesta puhuttu vuosikymmenet
- hyvinvointialueelle siirtyminen -> kunta ja sote erilleen -> yhteistyö notkahti sivistyspalvelujen kanssa, kun siirryttiin eri organisaatioihin
- 3-5 v. lapset syntyneet korona-pandemian aikana
- yhteisövaikuttavuus, Minun tiimini, Perhekeskus
- Pirhan strategiaan kirjattu tavoite: varhaisen tuen yhteydenottojen lisääntyminen
- varhaiskasvatuksessa tehdyn työn näkyväksi tekeminen
- Perhekeskustyö on yhteisövaikuttavaa, kun jokaisella tasolla toteutuvat seuraavat periaatteet: yhteinen tavoite, jaetut seurannan mittarit, toisiaan edistävät toiminnot, jatkuva vuorovaikutus ja taustatuki-organisaatio. Johtamisen tasojen lisäksi kokonaisuuteen kuuluu myös käytännön työn rakenne eli monialainen asiakastyö, jonka rakenteena Minun tiimini. Yhteisövaikuttavuustyöllä on tarkoitus muuttaa palvelujärjestelmää sirpalemaisuudesta yhteiseksi kokonaisuudeksi, jossa keskiössä on lasten, nuorten ja perheiden hyvä ja toimiva arki, jota kannattelevat tarvittavat palvelut.
Alkuperäiseen kehittäjätiimiin kuului lasten, nuorten ja perheiden palvelujen asiakasohjauksen moniammatillinen tiimi, josta mukana valmennuksissa oli palveluohjaajia, nepsy-valmentajia, perhetyöntekijä sekä lähiesihenkilö. Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen näkökulmaa toi esiin erityissosionomi ja kehittäjäasiakas oli mukana tuomassa asiakasnäkökulmaa ja kertomassa kokemuksistaan. Taustahenkilöinä ovat olleet Tampereen kaupungin sivistyspalvelujen erityisasiantuntija sekä Pirkanmaan hyvinvointialueelta kehittämispäällikkö omistajan roolissa. Tampereen läntisellä alueella toimijoita on innostettu mukaan yhteisessä työpajassa, jossa on käyty yhteistä keskustelua ja ideointia monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi. Työpajassa oli myös Itlan alustus yhteisövaikuttavuudesta, joka perustelee monialaisen työn ja varhaisemman tuen merkitystä.
- monialaisen yhteisen työn lisääntyminen
- tuttuuden lisääminen
- ymmärrys palveluista ja organisaatioita
- asiakkaalle yhteinen viesti: otamme kopin. Riittää, kun asiakas kertoo haasteista yhdessä palvelussa/yhdelle työntekijälle, jonka jälkeen vastuu asian edistämisestä siirtyy työntekijälle
- tehdä näkyväksi ilmiöitä/yleisiä teemoja, mitä 3-5 v. lasten perheistä nousee
- tunnistetut ilmiöt/herätteet (ero, toinen lapsi syntyy, perhedynamiikan haasteet) ja viedään niitä perhekeskusverkostoon, jossa voidaan yhteisesti miettiä, miten näistä tunnistetuista elämäntilanteiden muutoksista mahdollisesti aiheutuvia haasteita olisi monialaisella yhteistyöllä mahdollista ehkäistä
- tehdään tästä hyvä esimerkki monistettavuutta ajatellen
- tapa tehdä työtä, ajatella, ymmärtää ja kuulla (systeemisyys, dialogisuus)
- yhteydenottojenmäärän ja sisällön mittaus ja seuranta
- kuinka paljon toimijoita on tavoitettu
- mitä toimenpiteitä on tehty (ryhmät, jalkautumiset, työpajat jne.)
Jalkautuminen, tiedottaminen, vuosikellon tekeminen, monialaiset työpajat
Kehittämisessä on koko prosessin ajan ollut mukana kehittäjäasiakas, jonka kanssa on käyty ajatusten vaihtoa palveluiden sujuvuudesta ja haastekohdista sekä siitä, miten ne ovat/eivät ole vastanneet asiakkaan palveluntarpeeseen.
Yhteydenottoja ja syitä keräämällä on muodostunut kokonaiskuva siitä, minkälaisten asioiden kanssa 3-5 -vuotiaiden perheet kipuilevat.